Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-WJ-A.N-1S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Studenci powinni wykazywać się wiedzą z zakresu języka angielskiego na poziomie co najmniej B2 (wg. CEF).

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

30h - Godziny kontaktowe z prowadzącym; zajęcia realizowane w formie dydaktycznych zajęć konwersatoryjnych

30h - Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych; przygotowanie się studenta do zaliczeń; samodzielne studiowanie przez studenta literatury przedmiotu w celu przedstawienia prezentacji i/lub zapoznania się z materiałami dodatkowymi/uzupełniającymi


Razem: 60h = 2 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Studenci będą oceniani przez cały rok na podstawie następujących części:

a) obecność na zajęciach

b) czynny udział w zajęciach (praca w parach, grupach, indywidualna)

c) zlecone prace domowe/prezentacje (opcjonalnie)

d) testy kontrolne (opcjonalnie)

e) test końcowy


Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami operacyjnymi językoznawstwa ogólnego jako nauki o języku. W polu zainteresowań pozostają następujące tematy/problemy szczegółowe:

- czym jest język (wybrane koncepcje języka i językoznawstwa, także w ogólnej perspektywie historycznego rozwoju),

- z czego składa się język/co składa się na język (pobieżna charakterystyka wybranych gałęzi językoznawstwa),

- czym język się charakteryzuje jako sposób porozumiewania się i jako "system wiedzy" (strukturalne i funkcjonalne cechy języka),

- czemu służy język (funkcje języka/językowe),

- na czym polegają biologiczne (neurologiczne) uwarunkowania języka (język/mowa a mózg),

- na czym polegają związki języka ze rzeczywistością pozajęzykową, kulturą, życiem społecznym.

Literatura:

Literatura podstawowa (do wyboru, w zależności od grupy; możliwie wydania najnowsze w każdym przypadku):

a) Yule, George. The Study of Language. Cambridge: CUP.

b) Fromkin, Victoria, Robert Rodman, and Nina Hyams. An introduction to language. Cengage Learning.

c) Dirven, Rene and Marjolijn Verspoor (eds.). Cognitive Exploration of Language and Linguistics.

Literatura uzupełniająca:

Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge: CUP.

Efekty uczenia się:

Zachowując świadomość roli, jaką język odgrywa w życiu społecznym, i przejawiając odpowiedzialność za kształtowanie kultury języka, Student wie jak i potrafi -

01

odnieść wiedzę językoznawczą do analizy konkretnych danych językowych w postaci języka literatury, mediów, przekładu, czy reklamy

K_W01

K_U01

02

zdefiniować i egzemplifikować podstawowe koncepcje języka w kontekście sporu o jego arbitralny/niearbitralny charakter, także w oparciu o dane, które nie zostały przedstawione w programie, ale ilustrują uwzględnione w programie tezy i założenia ogólne

K_W01

K_W02

K_U06

K_U07

03

identyfikować i scharakteryzować funkcje języka w oparciu o konkretny anglojęzyczny materiał językowy

K_U01

04

opisać zadania i metody badawcze głównych działów językoznawstwa, zgodnie z wymaganiami ogólnymi wskazanymi w Podstawie Programowej przedmiotu język obcy nowożytny w zakresie szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum

K_W01

K_W02

05

analizować strukturę i znaczenie podstawowych kategorii języka angielskiego z zastosowaniem anglojęzycznej terminologii językoznawczej, zgodnie z wymaganiami ogólnymi wskazanymi w Podstawie Programowej przedmiotu język obcy nowożytny w zakresie szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum

K_W01

K_W02

K_U07

06

przejawiać aktywną postawę w stosunku do pogłębiania wiedzy o języku, w tym szczególnie wiedzy o języku angielskim poprzez dobieranie i wykorzystywanie materiałów umożliwiających realizację wymagań ogólnych wskazanych w Podstawie Programowej przedmiotu język obcy nowożytny w zakresie tematu: język, a w szczególności poprzez wypowiadanie się w języku angielskim na temat zagadnień języka, a w szczególności podstaw językoznawczych (takich jak struktura zdania, znaczenia wyrazów, definicje leksykograficzne, użycie wyrazów w kontekście, itp.)

K_U09

K_K01

07

zachować świadomość złożoności języka jako systemu znaków i narzędzia poznania, także w sytuacjach nietypowych i nie w pełni przewidywalnych, takich jak konteksty przekładoznawcze i różnice kulturowe

K_U06

K_U07

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Daria Bębeniec, Adam Głaz, Przemysław Łozowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Głaz, Przemysław Łozowski, Katarzyna Stadnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Głaz, Przemysław Łozowski, Katarzyna Stadnik, Konrad Żyśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0