Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-WJ-A.N-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Studenci powinni wykazywać się wiedzą z zakresu języka angielskiego na poziomie co najmniej B2 (wg. CEF). |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 30h - Godziny kontaktowe z prowadzącym; zajęcia realizowane w formie dydaktycznych zajęć konwersatoryjnych 30h - Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych; przygotowanie się studenta do zaliczeń; samodzielne studiowanie przez studenta literatury przedmiotu w celu przedstawienia prezentacji i/lub zapoznania się z materiałami dodatkowymi/uzupełniającymi Razem: 60h = 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Studenci będą oceniani przez cały rok na podstawie następujących części: a) obecność na zajęciach b) czynny udział w zajęciach (praca w parach, grupach, indywidualna) c) zlecone prace domowe/prezentacje (opcjonalnie) d) testy kontrolne (opcjonalnie) e) test końcowy |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami operacyjnymi językoznawstwa ogólnego jako nauki o języku. W polu zainteresowań pozostają następujące tematy/problemy szczegółowe: - czym jest język (wybrane koncepcje języka i językoznawstwa, także w ogólnej perspektywie historycznego rozwoju), - z czego składa się język/co składa się na język (pobieżna charakterystyka wybranych gałęzi językoznawstwa), - czym język się charakteryzuje jako sposób porozumiewania się i jako "system wiedzy" (strukturalne i funkcjonalne cechy języka), - czemu służy język (funkcje języka/językowe), - na czym polegają biologiczne (neurologiczne) uwarunkowania języka (język/mowa a mózg), - na czym polegają związki języka ze rzeczywistością pozajęzykową, kulturą, życiem społecznym. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (do wyboru, w zależności od grupy; możliwie wydania najnowsze w każdym przypadku): a) Yule, George. The Study of Language. Cambridge: CUP. b) Fromkin, Victoria, Robert Rodman, and Nina Hyams. An introduction to language. Cengage Learning. c) Dirven, Rene and Marjolijn Verspoor (eds.). Cognitive Exploration of Language and Linguistics. Literatura uzupełniająca: Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge: CUP. |
Efekty uczenia się: |
Zachowując świadomość roli, jaką język odgrywa w życiu społecznym, i przejawiając odpowiedzialność za kształtowanie kultury języka, Student wie jak i potrafi - 01 odnieść wiedzę językoznawczą do analizy konkretnych danych językowych w postaci języka literatury, mediów, przekładu, czy reklamy K_W01 K_U01 02 zdefiniować i egzemplifikować podstawowe koncepcje języka w kontekście sporu o jego arbitralny/niearbitralny charakter, także w oparciu o dane, które nie zostały przedstawione w programie, ale ilustrują uwzględnione w programie tezy i założenia ogólne K_W01 K_W02 K_U06 K_U07 03 identyfikować i scharakteryzować funkcje języka w oparciu o konkretny anglojęzyczny materiał językowy K_U01 04 opisać zadania i metody badawcze głównych działów językoznawstwa, zgodnie z wymaganiami ogólnymi wskazanymi w Podstawie Programowej przedmiotu język obcy nowożytny w zakresie szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum K_W01 K_W02 05 analizować strukturę i znaczenie podstawowych kategorii języka angielskiego z zastosowaniem anglojęzycznej terminologii językoznawczej, zgodnie z wymaganiami ogólnymi wskazanymi w Podstawie Programowej przedmiotu język obcy nowożytny w zakresie szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum K_W01 K_W02 K_U07 06 przejawiać aktywną postawę w stosunku do pogłębiania wiedzy o języku, w tym szczególnie wiedzy o języku angielskim poprzez dobieranie i wykorzystywanie materiałów umożliwiających realizację wymagań ogólnych wskazanych w Podstawie Programowej przedmiotu język obcy nowożytny w zakresie tematu: język, a w szczególności poprzez wypowiadanie się w języku angielskim na temat zagadnień języka, a w szczególności podstaw językoznawczych (takich jak struktura zdania, znaczenia wyrazów, definicje leksykograficzne, użycie wyrazów w kontekście, itp.) K_U09 K_K01 07 zachować świadomość złożoności języka jako systemu znaków i narzędzia poznania, także w sytuacjach nietypowych i nie w pełni przewidywalnych, takich jak konteksty przekładoznawcze i różnice kulturowe K_U06 K_U07 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Daria Bębeniec, Adam Głaz, Przemysław Łozowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Głaz, Przemysław Łozowski, Katarzyna Stadnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Głaz, Przemysław Łozowski, Katarzyna Stadnik, Konrad Żyśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.