Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-WJ-RU-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Grupa obligatoryjna Rusycystyka |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | (nie dotyczy) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: - konwersatorium - 30h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): - przygotowanie do zajęć - 20h - przygotowanie do zaliczeń / prac kontrolnych - 15h - studiowanie literatury przedmiotu - 25h Razem: 90h = 3 punkty ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - wypowiedzi ustne - K_W01, K_W06, K_U02, K_U03, K_U05; - przygotowanie się do zajęć - K_K01, K_K02, K_K02; - śródsemestralny pisemny test kontrolny - K_W08, K_U02, K_U03, K_U05; - kolokwium zaliczeniowe - K_W08, K_U02, K_U03, K_U05, K_W08. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja podstawowych pojęć z zakresu językoznawstwa opisowego oraz usystematyzowanych informacji o językoznawstwie jako nauce i jego relacjach z innymi dyscyplinami naukowymi. Problematyka przedmiotu obejmuje zagadnienia, które w różnym zakresie są kontynuowane i rozwijane na zajęciach językoznawczych objętych programem studiów w kolejnych latach studiów. Zajęcia te powinny również inspirować do samodzielnej refleksji nad językiem, a także zachęcać do rozszerzania własnej wiedzy poprzez sięganie do wybranych opracowań językoznawczych: monografii, artykułów naukowych i popularnonaukowych, poradników językowych, słowników, leksykonów i encyklopedii językoznawczych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 1965. Weinsberg A., Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1983. Bünting Karl-Dieter, Wstęp do lingwistyki, tłum. E. Tomczyk-Popińska, Warszawa 1989. Akty i gatunki mowy. Współczesna polszczyzna 3, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura. Lublin 2004. Literatura uzupełniająca: Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978. Fisiak J., Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, Warszawa 1985. Lyons J. Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1975. Martinet A., Podstawy lingwistyki funkcjonalnej, Warszawa 1970. Majewicz A. F., Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01: Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię fachową i pojęcia z dziedziny nauk filologicznych obejmujących językoznawstwo – K_W01 W02: Student zna i rozumie zasady tworzenia różnych rodzajów wypowiedzi ustnych i pisemnych w nauczanym języku rosyjskim i polskim oraz w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji tekstów, a także innych wytworów kultury w obrębie wybranych teorii i szkół badawczych językoznawstwa - K_W06 W03: Student zna i rozumie zasady etyki zawodowej oraz podstawowe pojęcia i zasady pracy wynikające z kierunku kształcenia, a także regulacje dotyczące prawa autorskiego i samodzielnego pisania prac - K_W08 Umiejętności: U01: Student potrafi komunikować się z użyciem terminologii fachowej z zakresu rusycystyki – K_U02 U02: Student potrafi operować w języku rosyjskim podstawowymi pojęciami właściwymi dla dyscypliny językoznawstwa, a także dla wiedzy o akwizycji studiowanych języków – K_U03 U03: Student potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować z użyciem odpowiednich metod i narzędzi badawczych różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla kierunku rusycystyka – K_U05 U04: Student potrafi uwzględniać kontekst kulturowy, wyszukiwać oraz wyjaśniać podobieństwa i różnice w języku i kulturze - K_U06 Kompetencje społeczne: K01: Student jest gotów do świadomej oceny poziomu swojej wiedzy, kompetencji i umiejętności oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego – K_K01 K02: Student jest świadomy konsekwencji, zagrożeń i ograniczeń wynikających z podejmowanych działań - K_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Kozłowska-Doda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.