Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-WJ-U-1S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

nie dotyczy

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:


- konwersatorium - 30h


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):


- przygotowanie do zajęć - 12h

- przygotowanie do zaliczeń / prac kontrolnych - 6h

- studiowanie literatury przedmiotu - 12h


Razem: 60h = 2 punkty ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

wypowiedzi ustne – W01, U01, U02,

przygotowanie do zajęć – U02, W01

aktywność – U02, K01, K02

kolokwium zaliczeniowe / prace zaliczeniowe – W01


Pełny opis:

Celem zajęć jest prezentacja podstawowych pojęć z zakresu językoznawstwa opisowego oraz usystematyzowanych informacji o językoznawstwie jako nauce i jego relacjach z innymi dyscyplinami naukowymi. Problematyka przedmiotu obejmuje zagadnienia, które w różnym zakresie są kontynuowane i rozwijane na zajęciach językoznawczych objętych programem studiów w kolejnych latach studiów. Zajęcia te powinny również inspirować do samodzielnej refleksji nad językiem, a także zachęcać do rozszerzania własnej wiedzy poprzez sięganie do wybranych opracowań językoznawczych: monografii, artykułów naukowych i popularnonaukowych, poradników językowych, słowników, leksykonów i encyklopedii językoznawczych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004.

Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 1965.

Weinsberg A., Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1983.

Bünting Karl-Dieter, Wstęp do lingwistyki, tłum. E. Tomczyk-Popińska, Warszawa 1989.

Akty i gatunki mowy. Współczesna polszczyzna 3, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura. Lublin 2004.

Literatura uzupełniająca:

Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.

Fisiak J., Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, Warszawa 1985.

Lyons J. Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1975.

Martinet A., Podstawy lingwistyki funkcjonalnej, Warszawa 1970.

Majewicz A. F., Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01: Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię fachową i pojęcia z dziedziny nauk filologicznych obejmujących językoznawstwo – K_W01

W02: Student zna i rozumie zasady tworzenia różnych rodzajów wypowiedzi ustnych i pisemnych w nauczanych językach oraz w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji tekstów, a także innych wytworów kultury w obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych językoznawstwa - K_W06

W03: Student zna i rozumie zasady etyki zawodowej oraz podstawowe pojęcia i zasady pracy wynikające z kierunku kształcenia, a także regulacje dotyczące prawa autorskiego i samodzielnego pisania prac - K_W09

Umiejętności:

U01: Student potrafi komunikować się z użyciem terminologii fachowej z zakresu językoznawstwa – K_U03

U02: Student potrafi operować w nauczanym języku podstawowymi pojęciami właściwymi dla dyscypliny językoznawstwa, a także dla wiedzy o akwizycji studiowanych języków – K_U03

U03: Student potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować z użyciem odpowiednich metod i narzędzi badawczych różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla kierunku ukrainistyka – K_U05

U04: Student potrafi uwzględniać kontekst kulturowy, wyszukiwać oraz wyjaśniać podobieństwa i różnice w języku, literaturze i kulturze - K_U06

Kompetencje społeczne:

K01: Student jest gotów do świadomej oceny poziomu swojej wiedzy, kompetencji i umiejętności oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego – K_K01

K02: Student jest świadomy konsekwencji, zagrożeń i ograniczeń wynikających z podejmowanych działań - K_K02

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jadwiga Kozłowska-Doda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)