Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat redaktora radiowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-WRR-FP.RM-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat redaktora radiowego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

W laboratorium uczestniczą studenci filologii polskiej, którzy wybrali specjalność redaktorsko-medialną.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

- laboratorium: 30 h

- konsultacje indywidualne: 1 h

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

- przygotowanie do zajęć: 14 h

- przygotowanie do zaliczenia: 5 h

- studiowanie literatury przedmiotu: 25 h

Łączna liczba godzin - 75

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Ocenie podlegają:

1. wartość merytoryczna głosów zabieranych w dyskusjach dydaktycznych: W1, U1, U3, K1, K2, K3;

2. poprawność wykonania ćwiczeń przedmiotowych: U1, U2, U3, K1,

3. indywidualne prace w przygotowywaniu informacji, relacji i wywiadu radiowego: W1, U2, U3, K1, K2, K3.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu kształcenie i doskonalenie kompetencji warsztatowych niezbędnych w pracy dziennikarza radiowego. Służą zdobywaniu umiejętności tworzenia wypowiedzi reprezentujących różne gatunki radiowe.

1. Specyfika pracy dziennikarza radiowego

2. Jak szukać tematu?

3. Informacja i relacja – ćwiczenia także w konkretnych sytuacjach w terenie

4. Wywiad radiowy – jak się przygotować, gdzie przeprowadzić, relacja z rozmówcą

5. Rola dźwięku w materiałach radiowych

6. Reportaż i słuchowisko

Literatura:

1. R. McLeish, Produkcja radiowa, Kraków 2007.

2. J. Adamowski, O warsztacie dziennikarskim, War-szawa 2002.

3. S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, STENTOR, W-wa 2003.

4. J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999.

5. W. Furman, A. Kaliszewski, K. Wolny - Zmorzyński, Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2000.

6. J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1: Student w zaawansowanym stopniu zna zasady tworzenia oraz metody analizy i interpretacji najważniejszych gatunków wypowiedzi radiowych: informacyjnych oraz publicystycznych. K_W05

Umiejętności:

U1: Student potrafi dokonać poprawnej analizy materiału radiowego reprezentującego konkretny gatunek i wskazać cechy decydujące o przynależności gatunkowej, z uwzględnieniem kontekstu społecznego i kulturowego. K_U05

U2: Student potrafi tworzyć materiały do publikacji w radiu w sposób zgodny z konwencją gatunkową; dostosowuje styl wypowiedzi zarówno do tematu, jak i do adresata; umie uzasadniać swoje stanowisko. K_U09

U3: Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować, porządkować i oceniać informacje przydatne do tworzenia własnych materiałów radiowych; umie skorzystać z różnorodnych źródeł danych. K_U06

Kompetencje społeczne:

K1: Student jest przygotowany do świadomej, krytycznej oceny poziomu swoich umiejętności redaktorskich i w miarę potrzeb korzysta z wiedzy eksperckiej. K_K01

K2: Student jest przygotowany do diagnozowania i rozwiązywania problemów etycznych związanych z pracą redakcyjną; ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo. K_K02

K3: Student jest przygotowany do tego, by poprzez swoje materiały przeznaczone do emisji w radiu wziąć udział w debacie publicznej, z poszanowaniem poglądów drugiej strony. K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Lutosławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Damian Gocół
Prowadzący grup: Grażyna Lutosławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Lutosławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0