Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Turystyka miejsc pamięci i męczeństwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: HA-TMPM-TH1-1S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Turystyka miejsc pamięci i męczeństwa
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

uczestnictwo w zajęciach, samodzielnie wykonana prezentacja

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są charakterystyce i analizie wieloaspektowego zjawiska upamiętniania przemocy i męczeństwa. Zakres tematów obejmuje funkcje i role społeczne podobnych miejsc, genezę ich powstania, historię, rolę którą pełnią w społeczeństwie i lokalnej wspólnocie, a także strategie wystawiennicze, którymi się posługują Wszystkie tematy analizowane są na konkretnych przykładach.

Literatura:

Adamska, Jolanta, Pamięć i miejsca pamięci w Polsce po II wojnie światowej, „Przeszłość i Pamięć” nr 1, 1998.

Halbwachs, Maurice, Społeczne ramy pamięci, przeł. Marcin Król, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Kiełboń, Janina; Balawejder, Edward, Państwowe Muzeum na Majdanku w latach 1944-1947. Wybór dokumentów, Państwowe Muzeum na Majdanku, Lublin 2004.

Kranz, Tomasz, Edukacja historyczna w miejscach pamięci. Zarys problematyki, Lublin 2002.

Kranz, Tomasz, Miejsca pamięci czy pamięć miejsc? Rozważania o roli upamiętniania w przekazie społeczno-historycznym, „Przeszłość i Pamięć” nr 1, 2000.

Efekty uczenia się:

1.student zna historię miejsc pamięci i rozumie terminologię z zakresu historii i dziedzictwa kulturowego związaną z dziedzictwem trudnym (K W02

K_W07)

2. absolwent potrafi wziąć aktywny udział w dyskusji związanej z problemami zachowania i udostępniania trudnego dziedzictwa kulturowego, oceniać różne opinie

stanowiska oraz dyskutować o nich (K U07)

3. absolwent jest przygotowany do wyrażania krytycznej oceny na temat problemów związanych z pamięcią i historią, uznaje znaczenie wiedzy o przeszłości w rozwiązywaniu problemów teraźniejszości (K K02)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Ziębińska-Witek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0