Europejska myśl filozoficzno-społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-EMFS-HI-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Europejska myśl filozoficzno-społeczna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Bez wymagań |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 3.0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie ustne |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi postaciami i nurtami europejskiej tradycji filozoficznej. Ze względu na specyfikę studiów humanistycznych, w analizowanych zagadnieniach za najważniejsze w przekazywanych treściach uznaje się problemy związane z filozofią życia i filozofią człowieka, akcentując różnice, jakie w podejściu do tych zagadnień istnieją pomiędzy epoką starożytną, średniowieczną i nowożytną. O ile to możliwe, określony kierunek filozoficznej refleksji prezentuje się studentom poprzez analizę fragmentów dzieł najważniejszych jego przedstawicieli. Przy analizie tej mile widziane jest czynne uczestnictwo słuchaczy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Władysław Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 1, 2, 3 (wydanie dowolne) 2. B. A. G. Fuller, "Historia filozofii", t. 1 i 2. PWN, Warszawa 1973 Literatura uzupełniająca: 1. Platon, "Państwo" - fragmenty, (wydanie dowolne) 1. Arystoteles, "Etyka nikomachejska - fragmenty, (wydanie dowolne) 3. Diogenes Laertios, "Żywoty i poglądy słynnych filozofów" ( Epikur), wydanie dowolne. 4. Seneka, "Dialogi" - fragmenty (wydanie dowolne) 5. Św. Augustyn, "Państwo Boże" - fragmenty, wydanie dowolne 6. Tomasz a Kempis, "O doskonałości życia duchowego" - fragmenty, wyd. dowolne 7. N. Machiavelli, "Książę" - fragmenty, wyd. dowolne 8. B. Spinoza, "Traktat polityczny", roz. 1 i 2, wydanie dowolne 9. I, Kant, "Uzasadnienie metafizyki moralności", roz. 1, wydanie dowolne 10. Wolter, "Kandyd czyli optymizm", wydanie dowolne 11. F. Nietzsche, "Z genealogii moralności", rozprawa 1, wydanie dowolne 12.A. Schopenhauer, "Aforyzmy" - fragmenty, wydanie dowolne. 13. Z. Freud, "Wstęp do psychoanalizy", fragmenty, wyd. dowolne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student zna i rozumie: KW01 - miejsce i znaczenie nauk filozoficzno - społecznych w systemie nauk, specyfikę przedmiotową i metodologiczną KW02 - terminologię ogólną i szczegółową z zakresu filozofii KW03 - metody analizy i interpretacji tekstów filozoficznych Umiejętności - student potrafi: KU01 -formułować i analizować problemy badawcze z zakresu filozofii i nauk społecznych KU 03 - brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne stanowiska i poglądy, argumentować, wyciągać wnioski KU06 - przygotować spójne wypowiedzi ustne o różnej długości, dotyczące różnorodnej tematyki ogólnej, Kompetencje społeczne - student jest gotów do: KK01 - krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu filozofii i nauk społecznych KK 02 - uczestniczenia w życiu społecznym, kulturalnym, gospodarczym swojego środowiska, korzystania z jego różnorodnych form i wykorzystywania w tym celu swojej wiedzy i umiejętności oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego KK03 - odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w sposób zgodny z etyką i tradycjami wykonywanego zawodu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Polit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.