Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mechanizmy kognitywne - kategoryzacja (PW)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-MKK-TCAK-1S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mechanizmy kognitywne - kategoryzacja (PW)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny z udziałem nauczyciela akademickiego:

- zajęcia - 30 h

Godziny samodzielnej pracy studenta:

- przygotowanie się do zajęć (w tym studiowanie literatury przedmiotu) – 25 h

- przygotowanie pracy na zaliczenie – 20 h

Razem - 3 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Praca końcowa zaliczeniowa (prezentacja slajdów połączona z wystąpieniem ustnym) –W01, W02, U01, K02

Praca na zajęciach nad zadaniami grupowymi i indywidualnymi – W01, W02, U02, K01, K02

Udział w dyskusji merytorycznej (aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć) – W01, W02, U02, K02


Pełny opis:

Cognosco z łaciny oznacza „poznaję”. Zajęcia będą poświęcone kolejnym sposobom poznawania i porządkowania sobie świata przez przeciętnego człowieka – użytkownika kultury. Aby bowiem móc zanalizować wszelkiego typu zjawiska kultury – grę, piosenkę, mem, grafikę, film, centrum handlowe itd. – lub je projektować, warto rozumieć potoczne widzenie świata. Czasem wykorzystujemy myślenie w kategoriach prototypu, innym razem – stereotypu, innym razem – lepsza jest metafora np. czas to pieniądz, innym razem – skrypt kulturowy.

Literatura:

Podstawowa:

Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przeł. T. Krzeszowski, Warszawa 2010.

Krzeszowski T., Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, t. 6, Lublin 1994, s. 29-51.

Maćiewicz J., Metonimia w przekazach ikonicznych, [w:] Wiedzieć - rozumieć - komunikować, pod red. J. Winiarskiej, A. Załazińskiej, Kraków 2019, s. 45-56.

Mackiewicz J., Metonimia jako narzędzie perswazji (na przykładzie tekstów prasowych), "Zeszyty Prasoznwcze", 2020, t. 63, nr 3, s. 33-46.

Tokarski R., Istota kategoryzacji językowej, [w:] tegoż, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2014, s. 109-126.

Apresjan Ju., Naiwny obraz świata a leksykografia, "Etnoingwistyka. Problemy języka i kultury", t. 6, 1994, s. 5-12.

Wierzbicka A., Semantyka leksykalna. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin 2006, s. 323-371.

Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku, Lublin 2007.

Dodatkowa:

Kleiber G., Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenia leksykalne, Kraków 2003.

Tylor J. R. , Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Kraków 2001.

Deka S., O metodzie wyodrębniania skryptów kulturowych i kilku skryptach niemieckich i polskich, [w:] Język a komunikacja, 12, Oblicza komunikacji, t. 1. Perspektywy badań nad tekstem, dyskursem i komunikacją, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Zaśko-Zielińska, Kraków 2006, s. 164-179.

Opozycje jako kategoria kulturowa, red. M. Badach, K. Smyk, Lublin 2016.

Językowa kategoryzacja świata, pod red. R. Grzegorczykowej i A. Pajdzińskiej, Lublin 1996.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 – student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu specyfikę podstawowych mechanizmów kognitywnych w aspekcie kultury cyfrowej, w tym: główne kategorie pojęciowe, metody i teorie współczesnych badań w nurcie kognitywnym (K_W01)

W02 – student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe pojęcia właściwe dla problematyki społeczeństwa informacyjnego, związane z mechanizmami kognitywnymi i kognitywną kategoryzacją zjawisk (K_W04)

Umiejętności:

U01 – student/ka potrafi samodzielnie dobierać i stosować metody i narzędzia współczesnych badań kulturowych nurtu kognitywnego do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów badawczych oraz wykorzystywać je do komunikacji z otoczeniem z użyciem terminologii specjalistycznej i uzasadniania swojego stanowiska (K_U02)

U02 – student/ka potrafi brać udział w debacie oraz przygotowywać wystąpienia publiczne dotyczące zagadnień mechanizmów kognitywnych i kategoryzacji zjawisk kultury oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne obejmujące między innymi takie formy, jak prezentacje multimedialne (K_U07)

Kompetencje społeczne:

K01 – student/ka jest gotów/wa organizować i planować pracę własną oraz realizować projekty kulturowe i medialne z innymi osobami w ramach pracy zespołowej (K_U09)

K02 – student/ka jest gotów/wa do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności dotyczących zagadnień kategoryzacji zjawisk kultury w nurcie kognitywnym w relacji do technologii cyfrowych (K_K02)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Smyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0