Mechanizmy kognitywne - kategoryzacja (PW)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-MKK-TCAK-1S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mechanizmy kognitywne - kategoryzacja (PW) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny z udziałem nauczyciela akademickiego: - zajęcia - 30 h Godziny samodzielnej pracy studenta: - przygotowanie się do zajęć (w tym studiowanie literatury przedmiotu) – 25 h - przygotowanie pracy na zaliczenie – 20 h Razem - 3 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Praca końcowa zaliczeniowa (prezentacja slajdów połączona z wystąpieniem ustnym) –W01, W02, U01, K02 Praca na zajęciach nad zadaniami grupowymi i indywidualnymi – W01, W02, U02, K01, K02 Udział w dyskusji merytorycznej (aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć) – W01, W02, U02, K02 |
Pełny opis: |
Cognosco z łaciny oznacza „poznaję”. Zajęcia będą poświęcone kolejnym sposobom poznawania i porządkowania sobie świata przez przeciętnego człowieka – użytkownika kultury. Aby bowiem móc zanalizować wszelkiego typu zjawiska kultury – grę, piosenkę, mem, grafikę, film, centrum handlowe itd. – lub je projektować, warto rozumieć potoczne widzenie świata. Czasem wykorzystujemy myślenie w kategoriach prototypu, innym razem – stereotypu, innym razem – lepsza jest metafora np. czas to pieniądz, innym razem – skrypt kulturowy. |
Literatura: |
Podstawowa: Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przeł. T. Krzeszowski, Warszawa 2010. Krzeszowski T., Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, t. 6, Lublin 1994, s. 29-51. Maćiewicz J., Metonimia w przekazach ikonicznych, [w:] Wiedzieć - rozumieć - komunikować, pod red. J. Winiarskiej, A. Załazińskiej, Kraków 2019, s. 45-56. Mackiewicz J., Metonimia jako narzędzie perswazji (na przykładzie tekstów prasowych), "Zeszyty Prasoznwcze", 2020, t. 63, nr 3, s. 33-46. Tokarski R., Istota kategoryzacji językowej, [w:] tegoż, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2014, s. 109-126. Apresjan Ju., Naiwny obraz świata a leksykografia, "Etnoingwistyka. Problemy języka i kultury", t. 6, 1994, s. 5-12. Wierzbicka A., Semantyka leksykalna. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin 2006, s. 323-371. Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku, Lublin 2007. Dodatkowa: Kleiber G., Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenia leksykalne, Kraków 2003. Tylor J. R. , Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Kraków 2001. Deka S., O metodzie wyodrębniania skryptów kulturowych i kilku skryptach niemieckich i polskich, [w:] Język a komunikacja, 12, Oblicza komunikacji, t. 1. Perspektywy badań nad tekstem, dyskursem i komunikacją, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Zaśko-Zielińska, Kraków 2006, s. 164-179. Opozycje jako kategoria kulturowa, red. M. Badach, K. Smyk, Lublin 2016. Językowa kategoryzacja świata, pod red. R. Grzegorczykowej i A. Pajdzińskiej, Lublin 1996. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01 – student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu specyfikę podstawowych mechanizmów kognitywnych w aspekcie kultury cyfrowej, w tym: główne kategorie pojęciowe, metody i teorie współczesnych badań w nurcie kognitywnym (K_W01) W02 – student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe pojęcia właściwe dla problematyki społeczeństwa informacyjnego, związane z mechanizmami kognitywnymi i kognitywną kategoryzacją zjawisk (K_W04) Umiejętności: U01 – student/ka potrafi samodzielnie dobierać i stosować metody i narzędzia współczesnych badań kulturowych nurtu kognitywnego do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów badawczych oraz wykorzystywać je do komunikacji z otoczeniem z użyciem terminologii specjalistycznej i uzasadniania swojego stanowiska (K_U02) U02 – student/ka potrafi brać udział w debacie oraz przygotowywać wystąpienia publiczne dotyczące zagadnień mechanizmów kognitywnych i kategoryzacji zjawisk kultury oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne obejmujące między innymi takie formy, jak prezentacje multimedialne (K_U07) Kompetencje społeczne: K01 – student/ka jest gotów/wa organizować i planować pracę własną oraz realizować projekty kulturowe i medialne z innymi osobami w ramach pracy zespołowej (K_U09) K02 – student/ka jest gotów/wa do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności dotyczących zagadnień kategoryzacji zjawisk kultury w nurcie kognitywnym w relacji do technologii cyfrowych (K_K02) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Smyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.