Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-PPSYdPwPS-L-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Na zajęcia powinny uczęszczać osoby, które są zainteresowane realizacją kariery zawodowej w takich placówkach jak szkoła czy przedszkole.


Moduł jest drugim z kolei przedmiotem (pierwszy to Ogólne przygotowanie psychologiczne) realizowanym w ramach bloku zajęć dla przyszłych nauczycieli: Przystępując do realizacji modułu Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole student dysponować już wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas zajęć w ramach pierwszego modułu.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):


Wykład - 15

Ćwiczenia - 30


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 45


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):


Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych: 40


Przygotowanie prezentacji multimedialnej: 20


Przygotowanie się do kolokwium ćwiczeniowego: 85


Przygotowanie się do kolokwium wykładowego: 20


Łączna liczba godzin w ramach pracy własnej: 165


Liczba punktów ECTS w ramach pracy własnej studenta: 5,5


Łączna liczba godzin kontaktowych i niekontaktowych 210


Liczba punktów ECTS 7

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

praca zaliczeniowa w ramach zajęć ćwiczeniowych: 01, 07, 08, 14; 15


kolokwium ćwiczeniowe: 02; 03; 04; 05; 06; 09; 10; 11; 12; 13


kolokwium wykładowe: 01; 02; 03; 07; 08; 14

Pełny opis:

Tematyka modułu zaznajamia studenta z wybranymi zagadnieniami specyficznymi dla psychologii: rozwojowej, społecznej i edukacyjnej. Student zdobywa wiedzę w obszarze okresów rozwojowych (od okresu wczesnego dzieciństwa po okres wczesnej dorosłości). Rozwój jednostki rozpatrywany jest w kontekście wychowania. W ramach modułu omawiane są dysharmonie i zaburzenia rozwojowe uczniów. Podejmowana jest również problematyka wybranych zachowań społecznych (agresja w warunkach szkolnych), sposobach funkcjonowania ucznia w relacjach komunikacyjnych, trudnościach w tym obszarze i sposobach ich przezwyciężania. W trakcie realizacji modułu i uczestniczenia w różnych formach zajęciowych student nabywa wiele umiejętności, które pozwalają na efektywne wykorzystanie ich w różnych sytuacjach dydaktycznych i wychowawczych z obszaru przedszkola oraz szkoły podstawowej.

Literatura:

Poziom niżej", czyli w sekcji o zajęciach w konkretnym cyklu dydaktycznym.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

01. Student posiada wiedzę z zakresu procesów rozwojowych: od dzieciństwa po wczesną dorosłość w obszarze rozwoju fizycznego, poznawczego, społeczno-emocjonalnego oraz moralnego. Rozwój ten jest w stanie omówić w kontekście wychowania. B.1.W2.

02. Absolwent posiada wiedzę w zakresie trudności uczenia się szkolnego i sposobów ich przezwyciężania, zna przyczyny niepowodzeń szkolnych i sposoby radzenia sobie z nimi. B.1.W4.

03. Absolwent potrafi opisać wybrane dysharmonie oraz zaburzenia rozwojowe. B.1.W2.

04. Absolwent posiada wiedzę w zakresie zachowań agresywnych uczniów, zna ich przyczyny i sposoby reagowania na tego typu zachowania. B.1.W2.

05. Student posiada wiedzę w zakresie procesów komunikacyjnych w warunkach szkolnych: nauczyciel-uczeń, uczeń - uczeń. Zna sposoby ich doskonalenia oraz bariery komunikacyjne. B.1.W3.

06. Student zna metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań ucznia. B.1.W4.

UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi:

07. Obserwować procesy rozwojowe uczniów. B.1.U1

08. Rozpoznawać trudności uczniów w procesie uczenia się i je przezwyciężać. B.1.U5.

09. Obserwować zachowania społeczne uczniów (agresja, komunikowanie się). B.1.U2.

10. Porozumieć się z uczniami w sytuacji konfliktowej. B.1.U3; B.1.U4.

11. Rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia uczniów. B.1.U6.

12. Identyfikować potrzeby ucznia ze względu na jego uzdolnienia i zainteresowania. B.1.U7.

13. Zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. B.1.U9

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do:

14. Ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej. B.1.K1.

15. Poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania. B.1.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kalina Kosacka, Marlena Stradomska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Błaszczak, Marlena Stradomska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)