Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-PPSYdPwPS-L-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Na zajęcia powinny uczęszczać osoby, które są zainteresowane realizacją kariery zawodowej w takich placówkach jak szkoła czy przedszkole. Moduł jest drugim z kolei przedmiotem (pierwszy to Ogólne przygotowanie psychologiczne) realizowanym w ramach bloku zajęć dla przyszłych nauczycieli: Przystępując do realizacji modułu Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole student dysponować już wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas zajęć w ramach pierwszego modułu. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład - 15 Ćwiczenia - 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych: 40 Przygotowanie prezentacji multimedialnej: 20 Przygotowanie się do kolokwium ćwiczeniowego: 85 Przygotowanie się do kolokwium wykładowego: 20 Łączna liczba godzin w ramach pracy własnej: 165 Liczba punktów ECTS w ramach pracy własnej studenta: 5,5 Łączna liczba godzin kontaktowych i niekontaktowych 210 Liczba punktów ECTS 7 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | praca zaliczeniowa w ramach zajęć ćwiczeniowych: 01, 07, 08, 14; 15 kolokwium ćwiczeniowe: 02; 03; 04; 05; 06; 09; 10; 11; 12; 13 kolokwium wykładowe: 01; 02; 03; 07; 08; 14 |
Pełny opis: |
Tematyka modułu zaznajamia studenta z wybranymi zagadnieniami specyficznymi dla psychologii: rozwojowej, społecznej i edukacyjnej. Student zdobywa wiedzę w obszarze okresów rozwojowych (od okresu wczesnego dzieciństwa po okres wczesnej dorosłości). Rozwój jednostki rozpatrywany jest w kontekście wychowania. W ramach modułu omawiane są dysharmonie i zaburzenia rozwojowe uczniów. Podejmowana jest również problematyka wybranych zachowań społecznych (agresja w warunkach szkolnych), sposobach funkcjonowania ucznia w relacjach komunikacyjnych, trudnościach w tym obszarze i sposobach ich przezwyciężania. W trakcie realizacji modułu i uczestniczenia w różnych formach zajęciowych student nabywa wiele umiejętności, które pozwalają na efektywne wykorzystanie ich w różnych sytuacjach dydaktycznych i wychowawczych z obszaru przedszkola oraz szkoły podstawowej. |
Literatura: |
Poziom niżej", czyli w sekcji o zajęciach w konkretnym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 01. Student posiada wiedzę z zakresu procesów rozwojowych: od dzieciństwa po wczesną dorosłość w obszarze rozwoju fizycznego, poznawczego, społeczno-emocjonalnego oraz moralnego. Rozwój ten jest w stanie omówić w kontekście wychowania. B.1.W2. 02. Absolwent posiada wiedzę w zakresie trudności uczenia się szkolnego i sposobów ich przezwyciężania, zna przyczyny niepowodzeń szkolnych i sposoby radzenia sobie z nimi. B.1.W4. 03. Absolwent potrafi opisać wybrane dysharmonie oraz zaburzenia rozwojowe. B.1.W2. 04. Absolwent posiada wiedzę w zakresie zachowań agresywnych uczniów, zna ich przyczyny i sposoby reagowania na tego typu zachowania. B.1.W2. 05. Student posiada wiedzę w zakresie procesów komunikacyjnych w warunkach szkolnych: nauczyciel-uczeń, uczeń - uczeń. Zna sposoby ich doskonalenia oraz bariery komunikacyjne. B.1.W3. 06. Student zna metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań ucznia. B.1.W4. UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi: 07. Obserwować procesy rozwojowe uczniów. B.1.U1 08. Rozpoznawać trudności uczniów w procesie uczenia się i je przezwyciężać. B.1.U5. 09. Obserwować zachowania społeczne uczniów (agresja, komunikowanie się). B.1.U2. 10. Porozumieć się z uczniami w sytuacji konfliktowej. B.1.U3; B.1.U4. 11. Rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia uczniów. B.1.U6. 12. Identyfikować potrzeby ucznia ze względu na jego uzdolnienia i zainteresowania. B.1.U7. 13. Zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. B.1.U9 KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do: 14. Ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej. B.1.K1. 15. Poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania. B.1.K2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kalina Kosacka, Marlena Stradomska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Błaszczak, Marlena Stradomska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.