Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-PPSYdPwPS-L-2S.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | konwersatoria 15 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | prezentacja multimedialna aktywność na zajęciach |
Pełny opis: |
1. Procesy rozwojowe u dzieci w wieku szkolnym – pojęcie, charakterystyka związana z rozwojem, rozwój społeczny, moralny, psychoseksualny okresu dorastania. 2. Podstawy Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (TSR) – perspektywa behawiorystyczna oraz poznawcza, warunkowanie klasyczne oraz warunkowanie instrumentalne, wygaszanie, kary i nagrody- efektywne wykorzystanie w praktyce zawodowej, schematy podawania wzmocnień. 3. Podstawy Treningu Umiejętności Społecznych – kategoryzowanie oraz tworzenie pojęć, klasyfikowanie, porządkowanie pojęć, etapy procesu rozwiązywania problemów, metoda heurystyczna, ograniczenia w poszukiwaniu rozwiązań. 4. Komunikacja bez Przemocy – struktura, rozwój, wpływ języka na myślenie. Komunikacja językowa a komunikacja niewerbalna. 5. Twórczość - psychologiczne koncepcje, sposoby pomiaru, związek inteligencji z twórczością, twórczość a zaburzenia psychiczne, motywacja działalności twórczej, przykłady ćwiczeń. 6. Stres – definicje zdrowia oraz stresu, kryteria zdrowia, wybrane teorie, praktyczne wykorzystanie profilaktyki do sytuacji mogących pojawić się w sytuacji szkolnej (WHO). 7. Wybrane elementy psychologii społecznej – pojęcie, analiza badań naukowych, wykluczenie społeczne w szkole, alienacja, analiza poszczególnych eksperymentów np. związanych z autorytetem nauczyciela – eksperyment Milgrama. 8. Elementy psychopatologii – charakterystyka wybranych zaburzeń i chorób psychicznych czy zachowań ryzykownych jak: depresja, samobójstwa, próby samobójcze, uzależnienia (spotykanych głównie w wieku szkolnym). 9. Zdolności umysłowe – definicje pojęcia, wybrane teorie, sposoby pomiaru, najważniejsze testy, diagnozowanie upośledzenia umysłowego, badania nad porównaniami etnicznymi, wpływ środowiska na iloraz inteligencji. Zdolności umysłowe a różnice pomiędzy rodzajami. 10. Zaburzenia w środowisku szkolnym – definicja pojęcia, wybrane teorie, dysharmonia, zaburzenia rozwojowe, zaburzenia zachowania, nieśmiałość, nadpobudliwość. 12. Dialog Motywacyjny – pojęcie, motywacja ucznia do nauki, motywacja nauczyciela do efektywnego nauczania, analiza zachowań nauczycieli na przykładzie nauczyciel szef, nauczyciel lider, analiza możliwości. 13. Sposoby radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w szkole – analiza kryzysów wieku rozwojowego, praktyczne sposoby radzenia sobie z trudnościami szkolnymi. 14. Spostrzeganie i uwaga – praktyczne wykorzystanie wiedzy o procesach poznawczych w wieku szkolnym, sposoby przygotowania zajęć lekcyjnych w sposób adekwatny do możliwości dziecka. |
Literatura: |
Brzezińska, A. I. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 35-50). Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego UKW. Cywińska M. (2012). Rozwijanie motywacji uczniów do nauki. Studia Edukacyjne nr 20, s. 153-166. Poznań: Adam Mickiewicz University Press. Laska E.I (2017). Między dzieciństwem a dorosłością – dzieci odkrywają przyrodę. Rozprawy i artykuły naukowe, 62 (2), s. 25-37. Welskop W., (2013). Komunikacja w relacji nauczyciel-uczeń a występowanie sytuacji kryzysowych w szkole [w:] Komunikacja w sytuacjach kryzysowych IV, red. P. Potejko, Wydawnictwa i Szkolenia Opcjon, Gliwice-Katowice. Mietzel, G., &Arentewicz, J. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Strelau, J. (1992). Temperament i inteligencja. [w:] Tomaszewski, T. (red.). Psychologia ogólna, Warszawa: PWN. Strelau, J., & Doliński, D. (2000). Psychologia, Podręcznik akademicki, vol. 21 Gdańsk: GWP. Tavris, C., &Wade, C. (2008). Psychologia: podejścia oraz koncepcje. Wydawnictwo Zysk i S-ka Zimbardo Philip, G., &Gerrig Richard, J. (2008). Psychologia i życie. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 01: Student potrafi wymienić i opisać podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1 02: Student posiada wiedzę w zakresie wybranych zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych: zna różne rodzaje zachowań z tegoż obszaru i ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3 03. Student zna i rozumie proces uczenia się, jego uwarunkowania oraz zróżnicowanie ze względu na czynniki sytuacyjne oraz osobowościowe. Potrafi omówić trudności w uczeniu się oraz sposoby ich przezwyciężania. Zna metody i techniki usprawniające procesy uczeniowe. B.1.W4 UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi: 04. Obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. B.1.U2. 05. Skutecznie i świadomie komunikować się. B.1.U3. 06. Porozumieć się w sytuacji konfliktowej. B.4.U4. 07. Rozpoznawać bariery i trudności w procesie uczenia się oraz funkcjonowaniu społecznym. B.1.U5. 08. Rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia uczniów. B.1.U6. 09. Identyfikować potrzeby ucznia ze względu jego uzdolnienia i zainteresowania. B.1.U7. 10. Radzić sobie ze stresem. B.1.U8 11. Zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. B.1.U9 KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do: 12. Ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej. B.1.K1. 13. Poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania. B.1.K2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marlena Stradomska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marlena Stradomska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.