Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-PPSYdPwPS-L-2S.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

konwersatoria 15 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

prezentacja multimedialna


aktywność na zajęciach

Pełny opis:

1. Procesy rozwojowe u dzieci w wieku szkolnym – pojęcie, charakterystyka związana z rozwojem, rozwój społeczny, moralny, psychoseksualny okresu dorastania.

2. Podstawy Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (TSR) – perspektywa behawiorystyczna oraz poznawcza, warunkowanie klasyczne oraz warunkowanie instrumentalne, wygaszanie, kary i nagrody- efektywne wykorzystanie w praktyce zawodowej, schematy podawania wzmocnień.

3. Podstawy Treningu Umiejętności Społecznych – kategoryzowanie oraz tworzenie pojęć, klasyfikowanie, porządkowanie pojęć, etapy procesu rozwiązywania problemów, metoda heurystyczna, ograniczenia w poszukiwaniu rozwiązań.

4. Komunikacja bez Przemocy – struktura, rozwój, wpływ języka na myślenie. Komunikacja językowa a komunikacja niewerbalna.

5. Twórczość - psychologiczne koncepcje, sposoby pomiaru, związek inteligencji z twórczością, twórczość a zaburzenia psychiczne, motywacja działalności twórczej, przykłady ćwiczeń.

6. Stres – definicje zdrowia oraz stresu, kryteria zdrowia, wybrane teorie, praktyczne wykorzystanie profilaktyki do sytuacji mogących pojawić się w sytuacji szkolnej (WHO).

7. Wybrane elementy psychologii społecznej – pojęcie, analiza badań naukowych, wykluczenie społeczne w szkole, alienacja, analiza poszczególnych eksperymentów np. związanych z autorytetem nauczyciela – eksperyment Milgrama.

8. Elementy psychopatologii – charakterystyka wybranych zaburzeń i chorób psychicznych czy zachowań ryzykownych jak: depresja, samobójstwa, próby samobójcze, uzależnienia (spotykanych głównie w wieku szkolnym).

9. Zdolności umysłowe – definicje pojęcia, wybrane teorie, sposoby pomiaru, najważniejsze testy, diagnozowanie upośledzenia umysłowego, badania nad porównaniami etnicznymi, wpływ środowiska na iloraz inteligencji. Zdolności umysłowe a różnice pomiędzy rodzajami.

10. Zaburzenia w środowisku szkolnym – definicja pojęcia, wybrane teorie, dysharmonia, zaburzenia rozwojowe, zaburzenia zachowania, nieśmiałość, nadpobudliwość.

12. Dialog Motywacyjny – pojęcie, motywacja ucznia do nauki, motywacja nauczyciela do efektywnego nauczania, analiza zachowań nauczycieli na przykładzie nauczyciel szef, nauczyciel lider, analiza możliwości.

13. Sposoby radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w szkole – analiza kryzysów wieku rozwojowego, praktyczne sposoby radzenia sobie z trudnościami szkolnymi.

14. Spostrzeganie i uwaga – praktyczne wykorzystanie wiedzy o procesach poznawczych w wieku szkolnym, sposoby przygotowania zajęć lekcyjnych w sposób adekwatny do możliwości dziecka.

Literatura:

Brzezińska, A. I. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 35-50). Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego UKW.

Cywińska M. (2012). Rozwijanie motywacji uczniów do nauki. Studia Edukacyjne nr 20, s. 153-166. Poznań: Adam Mickiewicz University Press.

Laska E.I (2017). Między dzieciństwem a dorosłością – dzieci odkrywają przyrodę. Rozprawy i artykuły naukowe, 62 (2), s. 25-37.

Welskop W., (2013). Komunikacja w relacji nauczyciel-uczeń a występowanie sytuacji kryzysowych w szkole [w:] Komunikacja w sytuacjach kryzysowych IV, red. P. Potejko, Wydawnictwa i Szkolenia Opcjon, Gliwice-Katowice.

Mietzel, G., &Arentewicz, J. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.

Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Strelau, J. (1992). Temperament i inteligencja. [w:] Tomaszewski, T. (red.). Psychologia ogólna, Warszawa: PWN.

Strelau, J., & Doliński, D. (2000). Psychologia, Podręcznik akademicki, vol. 21 Gdańsk: GWP.

Tavris, C., &Wade, C. (2008). Psychologia: podejścia oraz koncepcje. Wydawnictwo Zysk i S-ka

Zimbardo Philip, G., &Gerrig Richard, J. (2008). Psychologia i życie. Warszawa.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

01: Student potrafi wymienić i opisać podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1

02: Student posiada wiedzę w zakresie wybranych zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych: zna różne rodzaje zachowań z tegoż obszaru i ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3

03. Student zna i rozumie proces uczenia się, jego uwarunkowania oraz zróżnicowanie ze względu na czynniki sytuacyjne oraz osobowościowe. Potrafi omówić trudności w uczeniu się oraz sposoby ich przezwyciężania. Zna metody i techniki usprawniające procesy uczeniowe. B.1.W4

UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi:

04. Obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. B.1.U2.

05. Skutecznie i świadomie komunikować się. B.1.U3.

06. Porozumieć się w sytuacji konfliktowej. B.4.U4.

07. Rozpoznawać bariery i trudności w procesie uczenia się oraz funkcjonowaniu społecznym. B.1.U5.

08. Rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia uczniów. B.1.U6.

09. Identyfikować potrzeby ucznia ze względu jego uzdolnienia i zainteresowania. B.1.U7.

10. Radzić sobie ze stresem. B.1.U8

11. Zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. B.1.U9

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do:

12. Ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej. B.1.K1.

13. Poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania. B.1.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marlena Stradomska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marlena Stradomska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)