Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Semantyka i pragmatyka języka hiszpańskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-SiPJH-HI-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Semantyka i pragmatyka języka hiszpańskiego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: hiszpański
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

konwersatorium: 30 h


- Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego (praca własna studenta):

przygotowanie do zajęć: 15 h

przygotowanie do zaliczeń: 15 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Przygotowanie semantyczno-pragmatycznej analizy reklamy, memu lub innego tekstu według ustalonych przez wykładowcę wytycznych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu semantyki i pragmatyki oraz praktyczne zastosowanie tej wiedzy do interpretowania materiału językowego.

Literatura:

Baran, M. (2010), Emotividad y convención sociopragmática. Una contribución al estudio del ethos comunicativo de la comunidad hispanohablante peninsular, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Brzozowska-Zburzyńska, B. (en prensa), "Los condicionamientos pragmáticos del uso de los deícticos de tiempo en español", Studia Romanica Posnaniensia.

Escandell Vidal, M.V. (1996), Introducción a la pragmática, Madrid: Ariel Lingüística.

Grzegorczykowa, R. (2001), Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa, PWN.

Gutiérrez Ordóñez, S. (2002), De pragmática y semántica, Madrid: Arco/Libros.

Kleiber, G. (1990). La sémantique du prototype. Catégorie et sens lexical, Paris, PUF.

Paveau, M.-A. (2009), Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków, Avalon.

Urzędowska-Chaves, D. (2012), La argumentación lingüística. Estudio aplicado al periodismo informativo, Lublin, Wyd. UMCS.

Wilk'-Racięska, J. (2009), Od wizji świata do opisu językoznawczego w kategoriach lingwistyki kulturowej, Katowice, Uniwersytet Śląski.

Efekty uczenia się:

01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną językoznawstwa.

02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorie, metodologie i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu pragmatyki.

03 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji danych językowych oraz wybranych teorii i szkół badawczych z zakresu semantyki i pragmatyki.

04 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu złożoną naturę języka hiszpańskiego, a także semantyczne i pragmatyczne uwarunkowania jego funkcjonowanie, jak również zagadnienia z zakresu kształcenia językowego wskazane w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, branżowej szkoły I stopnia dla przedmiotu język obcy nowożytny.

05 Potrafi przygotować krótką, spójną wypowiedź ustną lub pisemną na temat zagadnień teoretycznych z zakresu semantyki i pragmatyki.

06 Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z semantyki i pragmatyki języka hiszpańskiego, a także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności.

07 Jest gotów do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy w zakresie semantyki i pragmatyki języka hiszpańskiego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Brzozowska-Zburzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Brzozowska-Zburzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Brzozowska-Zburzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0