Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia logopedyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-TL-L-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia logopedyczna
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

1) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

- Laboratorium: 30 h (15+15) u dwóch prowadzących

2) Godziny niekontaktowe:

-Przygotowanie do zajęć: 20 godzin

-Przygotowanie do zaliczenia: 24 godziny

-Studiowanie literatury: 16 godzin

Razem 90 godzin=3 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- przeprowadzenie zajęć terapii logopedycznej z pacjentem pod kontrolą prowadzącego lub analiza studiów przypadku wraz z propozycją postępowania terapeutycznego (K_U06, K_U09, K_U10, K_K04, K_K06)

- opracowanie zestawu ćwiczeń rozwijających funkcje językowe (K_W02, K_U03, K_U04)

- dyskusja (K_W02, K_W12)

Pełny opis:

Laboratorium ma na celu wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności dotyczące praktycznych aspektów terapii logopedycznej prowadzonej wśród pacjentów z różnymi zaburzeniami mowy (w szczególności zaburzeniami mowy występującymi w zaburzeniach rozwoju, zaburzeniach sensorycznych oraz neurologicznych). Zajęcia mają charakter praktyczny. Studenci w czasie zajęć mają okazję analizować różne studia przypadków, na ich podstawie uczą się analizować, opisywać i interpretować objawy zaburzeń mowy. Studenci w miarę możliwości nabywają umiejętności nawiązywania kontaktu z pacjentami i ich najbliższymi, prowadzą postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne. Studenci obserwują zajęcia prowadzone przez praktyków, w miarę możliwości współuczestniczą w terapii logopedycznej i samodzielnie prowadzą zajęcia z terapii logopedycznej pod kontrolą prowadzącego.

Literatura:

Demel G. (2009), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa: WSiP.

Emiluta-Rozya D. (2013), Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T. (2007), Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, Lublin: UMCS. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego: Polskie Towarzystwo Logopedyczne. Zarząd Główny.

Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.) (2015), Logopedia: standardy postępowania logopedycznego: podręcznik akademicki, Lublin: UMCS.

Sołtys-Chmielowicz A. (2011), Zaburzenia artykulacji: teoria i praktyka, Kraków: Impuls.

Sundberg M. L. (2015), VB-MAPP ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii: program do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju, Warszawa: Fundacja Scolaris.

Tarkowski Z. (2015), Przesiewowy test logopedyczny, Lublin: Wydawnictwo Digi-Cad-Projekt.

Efekty uczenia się:

W01 zna procedury postępowania logopedycznego w przypadku poszczególnych zaburzeń mowy K_W01, K_W02

W02 rozpoznaje zaburzenia mowy u dzieci i dorosłych K_W04

U03 programuje proces diagnostyczny i terapeutyczny z uwzględnieniem celów, strategii, metod i organizacji postępowania logopedycznego K_W02, K_W05, K_U04

U04 prowadzi postępowanie terapeutyczne zgodnie z metodyką, dostosowane do potrzeb i możliwości pacjenta K_U03, K_U04, K_U11, K_U13

U05 poświadcza swoją pracę odpowiednimi dokumentami (np. protokoły diagnozy, ramowy program terapii, scenariusze zajęć, ewaluacja programu) K_U03, K_U04, K_U05

U06 komunikuje się pacjentem, opiekunami, innymi specjalistami adekwatnym językiem, odpowiednio argumentując swoje stanowisko, wykorzystując znajomość terminologii fachowej K_U07, K_U08, K_K01

U07 nawiązuje współpracę ze specjalistami reprezentującymi inne dyscypliny w celu objęcia pacjenta efektywną terapią K_U010, K_U11 K_K01, K_K03

K08 jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej K_W06, K_W08, K_K07

K09 uczestniczy w szkoleniach, czyta literaturę fachową, dostrzega potrzebę uczestniczenia w działalności organizacji zawodowych i towarzystw naukowych związanych z logopedią K_U12, K_08

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Maj
Prowadzący grup: Kamila Bigos, Łukasz Maj, Ewa Niestorowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0