Terapia logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L-TL-L-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia logopedyczna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość objawów zaburzeń mowy oraz metod diagnozowania. Znajomość standardów postępowania logopedycznego. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 1) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: - Laboratorium: 45 godzin (15+15+15) u różnych prowadzących 2) Godziny niekontaktowe: - studiowanie literatury przedmiotu: 25 - przygotowanie materiałów do zajęć: 25 - przygotowanie do zaliczenia: 25 Razem: 120 godzin=4 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - przeprowadzenie zajęć terapii logopedycznej z pacjentem (K_U06, K_U09, K_U10, K_K04, K_K06) - dyskusja (K_W02, K_W12) |
Pełny opis: |
Laboratorium ma na celu wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą terapii logopedycznej prowadzonej wśród pacjentów z różnymi zaburzeniami mowy. Zajęcia mają charakter praktyczny. Studenci nabywają umiejętności nawiązywania kontaktu z pacjentami, prowadzenia postępowania diagnostycznego i prowadzenia terapii logopedycznej. Studenci obserwują zajęcia prowadzone przez praktyków, współuczestniczą w terapii logopedycznej i samodzielnie prowadzą zajęcia z terapii logopedycznej pod kontrolą prowadzącego. |
Literatura: |
Demel G. (2009), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa: WSiP. Emiluta-Rozya D. (2013), Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T. (2007), Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, Lublin: UMCS. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego: Polskie Towarzystwo Logopedyczne. Zarząd Główny. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.) (2015), Logopedia: standardy postępowania logopedycznego: podręcznik akademicki, Lublin: UMCS. Sołtys-Chmielowicz A. (2011), Zaburzenia artykulacji: teoria i praktyka, Kraków: Impuls. Sundberg M. L. (2015), VB-MAPP ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii: program do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju, Warszawa: Fundacja Scolaris. Tarkowski Z. (2015), Przesiewowy test logopedyczny, Lublin: Wydawnictwo Digi-Cad-Projekt. |
Efekty uczenia się: |
01 zna procedury postępowania logopedycznego w przypadku poszczególnych zaburzeń mowy K_W01, K_W02 02 rozpoznaje zaburzenia mowy u dzieci i dorosłych K_W04 03 programuje proces diagnostyczny i terapeutyczny z uwzględnieniem celów, strategii, metod i organizacji postępowania logopedycznego K_W02, K_W05, K_U04 04 prowadzi postępowanie terapeutyczne zgodnie z metodyką, dostosowane do potrzeb i możliwości pacjenta K_U03, K_U04, K_U11, K_U13 05 poświadcza swoją pracę odpowiednimi dokumentami (np. protokoły diagnozy, ramowy program terapii, scenariusze zajęć, ewaluacja programu) K_U03, K_U04, K_U05 06 komunikuje się pacjentem, opiekunami, innymi specjalistami adekwatnym językiem, odpowiednio argumentując swoje stanowisko, wykorzystując znajomość terminologii fachowej K_U07, K_U08, K_K01 07 nawiązuje współpracę ze specjalistami reprezentującymi inne dyscypliny w celu objęcia pacjenta efektywną terapią K_U010, K_U11 K_K01, K_K03 08 jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej K_W06, K_W08, K_K07 09 uczestniczy w szkoleniach, czyta literaturę fachową, dostrzega potrzebę uczestniczenia w działalności organizacji zawodowych i towarzystw naukowych związanych z logopedią K_U12, K_08 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Maj | |
Prowadzący grup: | Kamila Bigos, Wojciech Lipski, Ewa Muzyka-Furtak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.