Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językoznawstwo ogólne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L-WST-JO-2S.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Językoznawstwo ogólne
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Łączna ilość godzin - 60 (2 pkt. ECTS)


Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Wykład: 15


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do zajęć: 15

Studiowanie literatury przedmiotu: 15

Przygotowanie do zaliczenia: 15



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie ustne K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W07, K_U02, K_U04, K_U05, K_U06, K_U08

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nabycie rozszerzonej wiedzy z zakresu językoznawstwa ogólnego. W założeniach zajęcia przygotowują do uczestnictwa w językoznawczym seminarium magisterskim. Zakres realizowanej tematyki obejmuje kontynuację rozpoczętego w semestrze zimowym kursie, w tym m.in.: definicję tekstu, omówienie jego struktury i spójności oraz specyfikę językoznawstwa jako nauki i charakterystykę subdyscyplin lingwistycznych.

Literatura:

Furdal Antoni, Językoznawstwo otwarte, Opole 1977.

Heinz Adam, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.

Łuczyński Edward, Maćkiewicz Jolanta, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia. Gdańsk 1999.

Milewski Tadeusz, Językoznawstwo, wyd. 7, Warszawa 2018

Weinsberg Adam, Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1983.

Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.

Lachur Czesław, Zarys Językoznawstwa ogólnego, Opole 2004

Efekty uczenia się:

K_W01 absolwent zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz główne tendencje rozwojowe językoznawstwa i językoznawstwa stosowanego, a także nauk o kulturze; ich powiązania z innymi dyscyplinami humanistycznymi, pozwalające na integrowanie dyscyplin

K_W02 absolwent zna i rozumie na poziome rozszerzonym system pojęciowy z dziedziny językoznawstwa i nauk o kulturze, a także przekładoznawstwa, zorientowany na zastosowanie wiedzy w działalności praktycznej

K_W03 absolwent zna i rozumie w rozszerzonym stopniu kluczowe zagadnienia z zakresu systemu języka rosyjskiego/ukraińskiego i polskiego, tendencje rozwojowe współczesnego języka rosyjskiego/ukraińskiego oraz ma wiedzę ogólną o kompleksowej naturze języka i jego historycznej zmienności

K_W04 absolwent zna i rozumie współczesne teorie językoznawcze oraz teorie przekładu; metody opisu, analizy i interpretacji przekładu oraz oceny jakości tłumaczenia i metodyki wykonywania zadań

K_W07 absolwent zna i rozumie zasady etyki zawodowej oraz podstawowe pojęcia i zasady pracy, wynikające z kierunku kształcenia, a także regulacje, dotyczące ochrony własności przemysłowej oraz prawa autorskiego i samodzielnego pisania prac

K_U02 absolwent potrafi swobodnie komunikować się z użyciem terminologii specjalistycznej i naukowej w typowych i nietypowych sytuacjach społecznych i zawodowych oraz innowacyjnie wykonywać złożone zadania, a także formułować i rozwiązywać problemy nie w pełni przewidywalnych warunkach, z wykorzystaniem nowej wiedzy, również z innych dziedzin

K_U04 absolwent potrafi tworzyć w języku obcym i w języku polskim rozbudowane teksty pisemne i ustne, zróżnicowane stylistycznie

K_U05 absolwent potrafi weryfikować i formułować hipotezy związane z problemami badawczymi, opracowywać i prezentować własne wyniki badań, wykorzystując zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) oraz istniejące, a także innowacyjne metody i narzędzia badawcze; właściwie dobierać źródła, dokonywać ich oceny, krytycznej analizy i syntezy

K_U06 absolwent potrafi prowadzić debatę na tematy związane z problematyką studiowanych dyscyplin; argumentować, tworzyć wnioski i syntetyczne podsumowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów

K_U08 absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się, rozwijać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności kierowania własną karierą zawodową, a także ukierunkowywać innych w tym zakresie

K_K01 absolwent jest gotów do obiektywnej oceny poziomu swojej wiedzy, kompetencji i umiejętności; zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego

K_K04 absolwent jest gotów do formułowania i rozwiązywania problemów etycznych związanych z własną pracą, odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa; szanowania praw autorskich oraz etycznego i zgodnego z przyjętymi zasadami korzystania z literatury przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jadwiga Kozłowska-Doda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)