Podstawy optyki geometrycznej i falowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-FT-POGF-LS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy optyki geometrycznej i falowej |
Jednostka: | Instytut Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Laboratorium: 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Analiza materiałów po wykładzie 10 Studiowanie literatury 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 20 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Pytania, zagadnienia, problemy przekazywane podczas wykładu Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXII –39.8/12 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 W1-W2 – egzamin, U1-U3 – egzamin, K1 – egzamin. Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Nr XXIV – 7.7/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 W1-W2 – egzamin, U1-U3 – egzamin, K1– egzamin. |
Pełny opis: |
1. Rys historyczny: – rozwój wiedzy; – pierwsze korekcje wzroku; – rozwój nauki (optyka, optometria, status prawny zawodu). 2. Optyka geometryczna: – tworzenie obrazów, przedmiot, obraz, głębia, ostrość; – rozchodzenie się światła: • prawa załamania, • odbicia, • współczynniki załamania, • dyspersja, • zasada Fermata. – soczewki: • równanie soczewki, • ogniska, płaszczyzny i punkty główne, • punkty węzłowe; • przybliżenia przyosiowe i małego kąta; • układy wielu soczewek, • soczewki grube – pryzmaty okularowe – zwierciadła; – aberracje optyczne. 3. Optyka falowa: – falowa natura światła • dualizm korpuskularno-falowy • równania Maxwella równanie falowe, prędkość światła, prędkość grupowa – dyfrakcja i interferencja • dyfrakcja światła, zasada Huygensa • spójność i monochromatyczność fal świetlnych • dysk Airego, kryterium Rayleigha • doświadczenie Younga • siatka dyfrakcyjna • interferometr MiIchelsona – polaryzacja • światło spolaryzowane, prawo Malusa • polaryzacja światła przy odbiciu i załamaniu • Podwójne załamanie światła • dwójłomność wymuszona, skręcenie płaszczyzny polaryzacji Zajęcia realizowane są w postaci wykładu z użyciem nowoczesnych technik multimedialnych. Materiały dodatkowe i uzupełniające w postaci plików PDF, prezentacji multimedialnych i odnośników do stron internetowych zamieszczone są w odpowiednich kursach Wirtualnego Kampusu Instytutu Fizyki UMCS. W ramach Wirtualnego Kampusu studenci mają również możliwość wymiany informacji oraz sformułowania pytań na stworzonych dla nich forach dyskusyjnych. |
Literatura: |
1. Optyka okularowa, Marek Zając, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2007 2. Basic and Clinical Science Course: 3. Optyka Kliniczna, red. wyd. polskiego: Jerzy Szaflik i Anna M. Ambroziak, Elsevier, Wrocław, 2009 3. Optyka i korekcja wad wzroku, Janina Bartkowska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 1996 4. Optyka : kurs elementarny, Jerzy Nowak, Marek Zając, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998 5. http://www.optyka.if.pwr.wroc.pl, OPTYKA - informacje i materiały dla studentów, Instytut Fizyki, Politechnika Wrocławska, 2008 6. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki 4, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 7. Richard P. Feynman, Feynmana wykłady z fizyki 8. Jurgen R. Meyer-Arendt, Wstęp do optyki 9. Benjamin Crowell, Optics. http://www.lightandmatter.com. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Nr XXII –39.8/12 Senatu Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2015/2016, 2016/2017 WIEDZA W1 Zna w zaawansowanym stopniu budowę układów do wykonywania eksperymentów optycznych oraz badań stosowanych w optometrii (K_W07) W2 Zna zasady BHP związane z prowadzeniem praktyki optometrystycznej (K_W08) UMIEJĘTNOŚCI U1 Potrafi zapisać w formalizmie matematycznym prawa fizyczne oraz je zinterpretować (K_U01) U2 Potrafi korzystać z naukowej literatury fizycznej w języku obcym, przygotować prezentację zjawisk fizycznych (K_U05) KOMPETENCJE K1 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności związanej z optometrią, przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych oraz dba o dorobek i tradycje zawodu (K_K06) K2 Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych (K_K07) Na podstawie Uchwały Nr XXIV – 7.7/17 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 31 maja 2017 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2017/2018, 2018/2019 WIEDZA W1 Zna w zaawansowanym stopniu budowę układów do wykonywania eksperymentówoptycznych oraz badań stosowanych w optometrii (K_W05) W2 Zna zasady prawne i etyczne ochrony własności oraz zasady BHP związane z prowadzeniem praktyki optometrystycznej (K_W06) UMIEJĘTNOŚCI U1 Potrafi zapisać w formalizmie matematycznym prawa fizyczne oraz je zinterpretować (K_U01) U2 Potrafi uczyć się samodzielnie i realizować własne uczenie się przez całe życie (K_U06) U3 Potrafi korzystać z naukowej literatury fizycznej w języku obcym, przygotować prezentację zjawisk fizycznych (K_U07) KOMPETENCJE K1 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności związanej z optometrią, przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych oraz dba o dorobek i tradycje zawodu (K_K06) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.