Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowoczesna architektura systemów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-I.4L.DEW.137
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nowoczesna architektura systemów
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość dowolnego obiektowego języka programowania

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Na przyznaną liczbę 4 punktów ECTS składają się :


1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

- konsultacje 3,0 godz.

- udział w egzaminie 2,0 godz.

- udział w wykładach 15,0 godz.


razem 20,0 godz.


2. Samodzielna praca studenta:

- samodzielne studiowanie literatury przedmiotu 40,0 godz.

- przygotowanie eseju 10,0 godz

- przygotowanie do wykładu 30,0 godz.


razem 80,0 godz.


godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100,0 godz.


liczba punktów ECTS = 100,00 godz.: 25,00 godz./ECTS = 4,00 ECTS


- w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego - 0,8 punktów ECTS,


- w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta - 3,2 punktów ECTS.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Esej na temat wybranego wzorca architektonicznego – K_U01, K_W01, K_W03, K_W07, K_W08, K_W09

Pełny opis:

Różnorodność tworzonego współcześnie oprogramowania wymaga dobrania nie tylko odpowiednich narzędzi, ale przede wszystkim, architektur. Wykład skupia się na prezentacji współczesnych wzorców, modeli i architektur stosowanych w programowaniu rozwiązań pozwalających na dużą skalowalność, łatwość modyfikacji, komunikacji i rozwoju. W kolejnych krokach zostaną pokazane różne podejścia, wskazane różnice i podobieństwa, ale też omówione mocne i słabe strony.

Treści:

- SOAP Simple Object Access Protocol i jego zastosowania

- Standard OASIS i jego znaczenie

- Architektura zorientowana na usługi - SOA

- Partition Collaboration Pattern

- Asynchronous Particle Update

- Mashup Pattern

- Synchronized Web

- Architektury 3-layers i 4-layers i sposób separacji warstw

- Wzorzec Ports and Adapters i jego wykorzystanie

- Wzorzec Pipes and Filters

- Clean Architecture

- RESTfull, sposób definiowania API i jego walidacja

- Mikroserwisy różnice względem podejścia monolitycznego

- Event Driven Development i sposoby obsługi zdarzeń

- Command-Query Responsibility Segregation (CQRS)

- Domain-Driven Design (DDD), zastosowania, mocne i słabe strony

Literatura:

Vaughn Vernon,"DDD dla architektów oprogramowania", Helion 2016

Michael Keeling, D"esign It!: From Programmer to Software Architect (The Pragmatic Programmers)", Pragmatic Bookshelf 2017

Joseph Ingeno, "Software Architect’s Handbook: Become a successful software architect by implementing effective architecture concepts", Packt Publishing 2018

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1 - wie jakie języki programowania wykorzystują obecnie nowoczesne architektury systemów (K_W01)

W2 - zna różne architektury i potrafi wskazać ich zastosowania (K_W02)

W3 - wie w jaki sposób przetwarzać dane dla specyficznych architektur w sposób wydajny i pewny (K_W03)

Umiejętności:

U1 - potrafi dobrać i zaprojektować system w oparciu o różne architektury (K_U01)

U2 - potrafi w oparciu o źródła literaturowe poszerzyć wiedzę na temat wzorców i modeli (K_U03)

Kompetencje społeczne:

K1 - ma potrzebę poszerzenia wiedzy w temacie (K_K01)

K2 - potrafi planować pracę zespołową i w niej uczestniczyć przy tworzeniu nowych rozwiązań (K_K03)

K3 - potrafi formułować pytania związane z tematem (K_K02)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0