Nowoczesna architektura systemów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-I.4L.DEW.137 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesna architektura systemów |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość dowolnego obiektowego języka programowania |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Na przyznaną liczbę 4 punktów ECTS składają się : 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: - konsultacje 3,0 godz. - udział w egzaminie 2,0 godz. - udział w wykładach 15,0 godz. razem 20,0 godz. 2. Samodzielna praca studenta: - samodzielne studiowanie literatury przedmiotu 40,0 godz. - przygotowanie eseju 10,0 godz - przygotowanie do wykładu 30,0 godz. razem 80,0 godz. godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100,0 godz. liczba punktów ECTS = 100,00 godz.: 25,00 godz./ECTS = 4,00 ECTS - w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego - 0,8 punktów ECTS, - w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta - 3,2 punktów ECTS. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Esej na temat wybranego wzorca architektonicznego – K_U01, K_W01, K_W03, K_W07, K_W08, K_W09 |
Pełny opis: |
Różnorodność tworzonego współcześnie oprogramowania wymaga dobrania nie tylko odpowiednich narzędzi, ale przede wszystkim, architektur. Wykład skupia się na prezentacji współczesnych wzorców, modeli i architektur stosowanych w programowaniu rozwiązań pozwalających na dużą skalowalność, łatwość modyfikacji, komunikacji i rozwoju. W kolejnych krokach zostaną pokazane różne podejścia, wskazane różnice i podobieństwa, ale też omówione mocne i słabe strony. Treści: - SOAP Simple Object Access Protocol i jego zastosowania - Standard OASIS i jego znaczenie - Architektura zorientowana na usługi - SOA - Partition Collaboration Pattern - Asynchronous Particle Update - Mashup Pattern - Synchronized Web - Architektury 3-layers i 4-layers i sposób separacji warstw - Wzorzec Ports and Adapters i jego wykorzystanie - Wzorzec Pipes and Filters - Clean Architecture - RESTfull, sposób definiowania API i jego walidacja - Mikroserwisy różnice względem podejścia monolitycznego - Event Driven Development i sposoby obsługi zdarzeń - Command-Query Responsibility Segregation (CQRS) - Domain-Driven Design (DDD), zastosowania, mocne i słabe strony |
Literatura: |
Vaughn Vernon,"DDD dla architektów oprogramowania", Helion 2016 Michael Keeling, D"esign It!: From Programmer to Software Architect (The Pragmatic Programmers)", Pragmatic Bookshelf 2017 Joseph Ingeno, "Software Architect’s Handbook: Become a successful software architect by implementing effective architecture concepts", Packt Publishing 2018 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1 - wie jakie języki programowania wykorzystują obecnie nowoczesne architektury systemów (K_W01) W2 - zna różne architektury i potrafi wskazać ich zastosowania (K_W02) W3 - wie w jaki sposób przetwarzać dane dla specyficznych architektur w sposób wydajny i pewny (K_W03) Umiejętności: U1 - potrafi dobrać i zaprojektować system w oparciu o różne architektury (K_U01) U2 - potrafi w oparciu o źródła literaturowe poszerzyć wiedzę na temat wzorców i modeli (K_U03) Kompetencje społeczne: K1 - ma potrzebę poszerzenia wiedzy w temacie (K_K01) K2 - potrafi planować pracę zespołową i w niej uczestniczyć przy tworzeniu nowych rozwiązań (K_K03) K3 - potrafi formułować pytania związane z tematem (K_K02) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.