Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka informatyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MFI-NMI.DJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka informatyki
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Grupy:
Strona przedmiotu: http://kokos.umcs.lublin.pl
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zrealizowany moduł w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i odbyta w tym zakresie praktyka w szkole podstawowej.


Zrealizowany moduł w zakresie podstaw dydaktyki i emisji głosu.


Zrealizowany moduł w zakresie przygotowania merytorycznego

do nauczania kolejnego przedmiotu informatyki w szkole podstawowej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 60,0

Wykład: 30,0

Laboratorium: 30,0


Liczba punktów ETCS zrealizowana w trakcie godzin kontaktowych z prowadzącym: 60 godz.: 25 godz/ETCS=2 i 2/5 ETCS


Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0


Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0


Łączna liczba godzin samodzielnej pracy studenta: 15


Liczba punktów ETCS zrealizowana w trakcie godzin samodzielnej pracy studenta: 15 godz.: 25 godz/ETCS=3/5 ETCS


Razem: godziny kontaktowe z prowadzącym + godziny samodzielnej pracy studenta: 75 godzin


Łączna liczba ETCS: 75 godz : 25 godz/ETCS = 3 ETCS



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 wykład - test teoretyczny na komputerze, laboratorium - prace zaliczeniowe


W2 wykład - test teoretyczny na komputerze, laboratorium - prace zaliczeniowe, kolokwium


W3 wykład - test teoretyczny na komputerze, laboratorium - prace zaliczeniowe


U1 wykład - test teoretyczny na komputerze, laboratorium - prace zaliczeniowe


K1 wykład - test teoretyczny na komputerze, laboratorium - prace zaliczeniowe


K2 wykład - test teoretyczny na komputerze, laboratorium - prace zaliczeniowe



Pełny opis:

Przedmiot ma na celu przygotowanie studenta do prowadzenia lekcji informatyki na poziomie szkoły podstawowej i obejmuje następujące zagadnienia:

1. Zapoznanie z ogólnymi problemami i specyfiką nauczania informatyki w szkole podstawowej.

2. Zapoznanie z aktualną podstawą programowa i programami nauczania obejmującym treści informatyczne, realizowanym w szkole podstawowej.

3. Projektowanie środowiska materialnego lekcji informatyki.

4. Rola podręczników w nauczaniu przedmiotów informatycznych.

5. Metody i zasady nauczania na lekcjach informatyki. Formy pracy uczniów na lekcjach informatyki.

6. Metodyka nauczania zagadnień związanych z algorytmizacją i programowaniem.

7. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów na lekcjach informatyki.

8. Efektywność nauczania informatyki.

9. Przykłady realizacji wybranych zagadnień programowych nauczania informatyki w szkole podstawowej. Analiza przykładowych scenariuszy lekcji.

10. Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym. Realizacja zagadnień pojawiających się w zadaniach konkursowych dla uczniów szkół podstawowych z informatyki.

11. Trudności w uczeniu się informatyki na lekcjach informatyki.

12. Rola nauczyciela informatyki w szkole podstawowej.

13. Współpraca nauczyciela informatyki z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem.

14. Rozwijanie kompetencji społecznych ucznia i przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa na lekcjach informatyki.

Literatura:

* Skrypt pod redakcją Beaty Byliny, Jarosława Byliny, Jerzego Mycki: Podstawy technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin 2007, ISBN 978-83-227-2701-0.

* Nowakowski Zdzisław: Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. Wybrane Zagadnienia. Część 1. Między praktyką a teorią. Czego uczyć?, MIKOM 2003.

* Nowakowski Zdzisław: Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. Wybrane Zagadnienia. Część 2. Jak uczyć?, MIKOM 2003.

* Dokumenty takie jak: aktualna podstawa programowa z informatyki dla szkoły podstawowej, aktualny przykładowy rozkład materiału.

* Podręcznikami do informatyki w szkole podstawowej zgodne z aktualną podstawą programową.

* Strony www z informacjami o konkursach z informatyki na poziomie szkoły podstawowej.

Efekty uczenia się:

W1: rozumie cywilizacyjne znaczenie matematyki i jej znaczenie w nauczaniu informatyki (K_W01)

W2: zna podstawy technik obliczeniowych i programowania przydatnych w nauczaniu przedmiotów informatycznych w szkole podstawowej i rozumie ich ograniczenia (K_W03)

W3: . zna pojęcia związane z zarządzanie projektami oraz przestrzeganiem prawa i zasad bezpieczeństwa, w tym respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm

współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.(K_W05, K_W06 )

U1: umie pisać scenariusz lekcji informatyki i stosować różne metody oraz formy nauczania (K_U03, K_U08)

K1: potrafi precyzyjnie formułować pytania dotyczące skutecznych metod i form nauczania informatyki (K_K01 )

K2: ma przekonanie o sensie i potrzebie podejmowania działań na rzecz edukacji informatycznej w środowisku lokalnym (K_K02)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Bylina
Prowadzący grup: Beata Bylina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Bylina
Prowadzący grup: Beata Bylina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Bylina
Prowadzący grup: Beata Bylina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0