Dydaktyka informatyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MFI-NMI.DJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka informatyki |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://kokos.umcs.lublin.pl |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zrealizowany moduł w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i odbyta w tym zakresie praktyka w szkole podstawowej. Zrealizowany moduł w zakresie podstaw dydaktyki i emisji głosu. Zrealizowany moduł w zakresie przygotowania merytorycznego do nauczania kolejnego przedmiotu informatyki w szkole podstawowej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 60,0 Wykład: 30,0 Laboratorium: 30,0 Liczba punktów ETCS zrealizowana w trakcie godzin kontaktowych z prowadzącym: 60 godz.: 25 godz/ETCS=2 i 2/5 ETCS Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0 Łączna liczba godzin samodzielnej pracy studenta: 15 Liczba punktów ETCS zrealizowana w trakcie godzin samodzielnej pracy studenta: 15 godz.: 25 godz/ETCS=3/5 ETCS Razem: godziny kontaktowe z prowadzącym + godziny samodzielnej pracy studenta: 75 godzin Łączna liczba ETCS: 75 godz : 25 godz/ETCS = 3 ETCS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 wykład - test teoretyczny na komputerze, laboratorium - prace zaliczeniowe W2 wykład - test teoretyczny na komputerze, laboratorium - prace zaliczeniowe, kolokwium W3 wykład - test teoretyczny na komputerze, laboratorium - prace zaliczeniowe U1 wykład - test teoretyczny na komputerze, laboratorium - prace zaliczeniowe K1 wykład - test teoretyczny na komputerze, laboratorium - prace zaliczeniowe K2 wykład - test teoretyczny na komputerze, laboratorium - prace zaliczeniowe |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studenta do prowadzenia lekcji informatyki na poziomie szkoły podstawowej i obejmuje następujące zagadnienia: 1. Zapoznanie z ogólnymi problemami i specyfiką nauczania informatyki w szkole podstawowej. 2. Zapoznanie z aktualną podstawą programowa i programami nauczania obejmującym treści informatyczne, realizowanym w szkole podstawowej. 3. Projektowanie środowiska materialnego lekcji informatyki. 4. Rola podręczników w nauczaniu przedmiotów informatycznych. 5. Metody i zasady nauczania na lekcjach informatyki. Formy pracy uczniów na lekcjach informatyki. 6. Metodyka nauczania zagadnień związanych z algorytmizacją i programowaniem. 7. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów na lekcjach informatyki. 8. Efektywność nauczania informatyki. 9. Przykłady realizacji wybranych zagadnień programowych nauczania informatyki w szkole podstawowej. Analiza przykładowych scenariuszy lekcji. 10. Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym. Realizacja zagadnień pojawiających się w zadaniach konkursowych dla uczniów szkół podstawowych z informatyki. 11. Trudności w uczeniu się informatyki na lekcjach informatyki. 12. Rola nauczyciela informatyki w szkole podstawowej. 13. Współpraca nauczyciela informatyki z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem. 14. Rozwijanie kompetencji społecznych ucznia i przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa na lekcjach informatyki. |
Literatura: |
* Skrypt pod redakcją Beaty Byliny, Jarosława Byliny, Jerzego Mycki: Podstawy technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin 2007, ISBN 978-83-227-2701-0. * Nowakowski Zdzisław: Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. Wybrane Zagadnienia. Część 1. Między praktyką a teorią. Czego uczyć?, MIKOM 2003. * Nowakowski Zdzisław: Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. Wybrane Zagadnienia. Część 2. Jak uczyć?, MIKOM 2003. * Dokumenty takie jak: aktualna podstawa programowa z informatyki dla szkoły podstawowej, aktualny przykładowy rozkład materiału. * Podręcznikami do informatyki w szkole podstawowej zgodne z aktualną podstawą programową. * Strony www z informacjami o konkursach z informatyki na poziomie szkoły podstawowej. |
Efekty uczenia się: |
W1: rozumie cywilizacyjne znaczenie matematyki i jej znaczenie w nauczaniu informatyki (K_W01) W2: zna podstawy technik obliczeniowych i programowania przydatnych w nauczaniu przedmiotów informatycznych w szkole podstawowej i rozumie ich ograniczenia (K_W03) W3: . zna pojęcia związane z zarządzanie projektami oraz przestrzeganiem prawa i zasad bezpieczeństwa, w tym respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.(K_W05, K_W06 ) U1: umie pisać scenariusz lekcji informatyki i stosować różne metody oraz formy nauczania (K_U03, K_U08) K1: potrafi precyzyjnie formułować pytania dotyczące skutecznych metod i form nauczania informatyki (K_K01 ) K2: ma przekonanie o sensie i potrzebie podejmowania działań na rzecz edukacji informatycznej w środowisku lokalnym (K_K02) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Bylina | |
Prowadzący grup: | Beata Bylina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Bylina | |
Prowadzący grup: | Beata Bylina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Bylina | |
Prowadzący grup: | Beata Bylina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.