Metodyka i praktyka badań historycznoprawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PA-P-MiPBH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka i praktyka badań historycznoprawnych |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15h razem godzin kontaktowych - 15h liczba punktów za godziny kontaktowe - 0,5 ECTS Praca własna studenta - przygotowanie do wykładów: 15h - przygotowanie do zaliczenia: 5h - lektura literatury i materiałów dostępnych online na Wirtualnym Kampusie UMCS: 25h łącznie praca własna studenta - 45h liczba punktów za pracę własną studenta - 1,5 ECTS łączna liczba punktów za zaliczenie przedmiotu - 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - udział w wykładzie problemowym i konwersatoryjnym: W-1, W-2 - udział w dyskusji dydaktycznej: U-1, U-2 - wykonanie prac etapowych: U-3 - zaliczenie ustne (w tym w trybie zdalnym z wykorzystaniem MS Teams): W-1, W-2, K-1 |
Pełny opis: |
Metodyka i praktyka badań historyczno-prawnych to wykład monograficzny, którego celem jest zapoznanie studentek i studentów z pojęciem nauki i podstawowymi założeniami metodologii nauki, etapami procesu badawczego (formułowaniem celu badań, problemu, hipotez), rolą historii prawa w poznawaniu uchylonych a nadal stosowanych przepisów dawnego prawa, naukami pomocniczymi historii (których dociekania są przydatne historykom prawa), zasadami prawa archiwalnego, praktycznymi wskazówkami prowadzenia badań archiwalnych, przykładami zastosowania wiedzy historyczno-prawnej i umiejętności archiwalnych w pracy prawnika, jak również publikowaniem wyników badań. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1988. 2) Maziarz J., Biegły sądowy z zakresu historii prawa, Kraków 2014. 3) Moszyńska A., Naworski Z., Użyteczność historii prawa dla współczesnego wymiaru sprawiedliwości, "Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego" 2014, t. 17. 4) Moszyńska A., Naworski Z., Rola nauk historycznoprawnych w orzecznictwie współczesnego wymiaru sprawiedliwości, "Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa" 2015/1. 5) Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. 6) Uruszczak W., Z doświadczeń historyka prawa jako biegłego sądowego, "Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego" 2014, t. 17. Literatura uzupełniająca: 1) Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. 2) Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1998. 3) Konopczyński W., Historyka, oprac. M. Janowski, Warszawa 2015. 4) Mierzwa E.A., Historyka: wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001. 5) Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2012. 6) Witkowski W., Historia prawa - nauka teoretyczna czy praktyczna, [w:] Scientia nihil est quam veritatis imago. Studia ofiarowane Profesorowi Ryszardowi Szczygłowi w siedemdziesięciolecie urodzin, red. A. Sochacka, P. Jusiak, UMCS, Lublin 2014. |
Efekty uczenia się: |
Student: w cyklach kształcenia od 2019/2020 Wiedza: W-1: Zna i rozumie pojęcie nauki, klasyfikację dyscyplin naukowych i miejsce nauk prawnych w systemie nauki | K_W01 W-2: Zna i rozumie genezę instytucji prawnych odzwierciedloną w źródłach poznania prawa | K_W02 Umiejętności: U-1: Potrafi dobierać źródła archiwalne, niezbędne do rozstrzygnięcia problemów pojawiających się w pracy prawnika |K_U01, K_U02 U-2: Potrafi formułować hipotezy badawcze związane z badaniami historyczno-prawnymi | K_U05 U-3: Potrafi prezentować wyniki własnych dociekań i własną ocenę wybranych publikacji naukowych, przygotowując noty recenzyjne publikacji z zakresu nauk prawnych | K_U08 Kompetencje: K-1: Jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie metodologii nauki, korzystania ze źródeł archiwalnych związanych z historią prawa oraz publikowania wyników badań | K_K01 ----------------------------------------------------------------------------------------------- W cyklach kształcenia 2015/2016-2018/2019 Student: W-1: zna pojęcie, zadania nauki i jej podział, z uwzględnieniem roli człowieka jako twórcy nauki | KW_01 W-2: wie, jakie są elementy procesu badawczego | KW_02 W-3: posiada wiedzę na temat rodzajów źródeł historycznych | KW_02 W-4: wie, jakie są subdyscypliny nauk historycznych oraz nauki pomocnicze historii | KW_01 W-5: posiada wiedzę o wybranych zasadach archiwistyki i prawa archiwalnego | KW_14 W-6: zna różne podejścia badawcze, takie jak falsyfikacjonizm, probabilizm itd. | KW_02 W-7: zna przykłady zastosowania wiedzy historyczno-prawnej w pracy prawnika | KW_14 W-8: zna wybrane bazy danych przydatne w pracy historyka prawa | KW_10 U-1: potrafi przedstawiać zasady konstruowania hipotez, formułowania celów badawczych i omawiać części składowe definicji naukowej | KU_05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.