Prawo samorządu terytorialnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PA-P.100 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo samorządu terytorialnego |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny ”kontaktowe” w tym: 30 godz. wykładu Łączna liczba godzin kontaktowych: 30 godzin Liczba punktów ECTS 1 Praca własna studenta: przygotowanie do wykładów: 30 godzin przygotowanie do egzaminu: 51 godzin Łączna liczba godzin pracy własnej studenta: 81 Liczba punktów ECTS: 3 Łączna liczna godzin: 108 Łączna liczba punktów ECTS: 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin z formie testowej - wszystkie efekty |
Pełny opis: |
Celem kształcenia w ramach tego przedmiotu jest przedstawienie istoty samorządu terytorialnego w Polsce, a także szczegółowych rozwiązań dotyczących funkcjonowania gmin, powiatów i województwa. Struktury gmin nie są jednolite.Wykład ten obejmuje analizę szczebla regionalnego samorządu terytorialnego w Polsce, jakim jest województwo samorządowe, a także samorządu lokalnego na poziomie gminnym i powiatowym. Tematyka wykładu obejmuje również analizę zadań publicznych realizowanych przez j.s.t., jak również omówienie zakresu kognicji sądów administracyjnych w ramach sądowoadministracyjnej kontroli uchwał i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2021 2. H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Pionowy podział władzy, Warszawa 2020 3. Z. Bukowski, T. Jędrzejewski, P. Rączka, Ustrój samorządu terytorialnego, TNOiK, Toruń 2011 4. K. Bandarzewski, P. Chmielnicki, W. Kisiel, Prawo samorządu terytorialnego w Polsce, Warszawa 2006 5. Z. Leoński, Samorząd terytorialny w RP, Beck, Warszawa 2006 Literatura uzupełniająca: 1. M. Chmaj, Ustrój samorządu terytorialnego, Warszawa 2012 2. D. Dąbek, Prawo miejscowe,Warszawa 2015 3. M. Barański, S. Kantyka, S. Kubas, M. Kuś, Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, WSP, Warszawa 2007 4. K. Sikora, Istota i charakter aktów prawa miejscowego w zakresie ich sądowoadministracyjnej kontroli, Lublin 2017 5. K. Sikora, Samodzielność gminy w aspekcie oddziaływań nadzorczych, Radom 2010 |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA od cyklu kształcenia 2019/2020 Student który zaliczył przedmiot: Wiedza: W1: Zna i rozumie pojęcie samorządu terytorialnego, cechy wyróżniające samorząd terytorialny ze struktur administracji publicznej w Polsce co jest potrzebne w pracy prawnika, K_W06 W2: Zna i rozumie doktrynalne podstawy funkcjonowania w Polsce jednostek samorządu terytorialnego co jest potrzebne w pracy prawnika, K_W02 W3: Zna i rozumie konstytucyjne oraz ustawowe źródła funkcjonowania w Polsce struktur samorządu terytorialnego co jest potrzebne w pracy prawnika, K_W03 Umiejętności: U1: Potrafi przedstawiać model organizacyjno-prawny trójstopniowego samorządu terytorialnego w Polsce i wykorzystuje to w pracy prawnika, K_U02 U2: Potrafi poddawać analizie formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, co jest potrzebne w pracy prawnika, K_U04 U3: Potrafi przedstawiać istotę, zakres, cele i funkcje sprawowania przez państwo nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w Polsce i wykorzystuje to w pracy prawnika, K_U01 Kompetencje społeczne: K1: Jest gotów prezentować postawę obywatela szanującego porządek prawny RP i aktywnie uczestniczącego w życiu lokalnych społeczności samorządowych, co jest ważne i potrzebne w pracy prawnika, K_K04 K2: Jest gotów prezentować przykłady wpływu samorządu terytorialnego na jakość życia mieszkańców lokalnych społeczności, co jest potrzebne w pracy prawnika, K_K02 EFEKTY KSZTAŁCENIA do cyklu kształcenia 2018/2019 W1: Zna i rozumie pojęcie samorządu terytorialnego,cechy wyróżniające samorząd terytorialny ze struktur administracji publicznej w Polsce, K_W03, K_W04; K_W05; K_W06; K_W08 W2: Zna i rozumie doktrynalne podstawy funkcjonowania w Polsce jednostek samorządu terytorialnego, K_W03, K_W15; K_W16 W3: Zna i rozumie konstytucyjne oraz ustawowe źródła funkcjonowania w Polsce struktur samorządu terytorialnego, K_W14, K_U01 U1: Potrafi przedstawić model organizacyjno-prawny trójstopniowego samorządu terytorialnego w Polsce, K_W03, K_W04, K_W14, K_U01, K_U02, K_U07 U2: Potrafi poddać analizie formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, K_W03, K_W04, K_U13 U3: Potrafi przedstawić istotę, zakres, cele i funkcje sprawowania przez państwo nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, K_W03, K_W04; K_W09, K_W14, K_U07 K1: Jest gotów prezentować postawę obywatela szanującego porządek prawny RP i aktywnie uczestniczącego w życiu lokalnych społeczności samorządowych, K_K06 K2: Jest gotów prezentować przykłady wpływu samorządu terytorialnego na jakość życia mieszkańców lokalnych społeczności, K_K03, K_K10 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Sikora | |
Prowadzący grup: | Kamil Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.