Konstytucyjny system organów państwowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PA-PA.Ksop.L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstytucyjny system organów państwowych |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Liczba godzin przewidzianych w cyklu kształcenia - oba semestry Godziny kontaktowe: wykład: 60 ćwiczenia: 30 Łączna liczba godzin kontaktowych: 90 Liczba punktów ECTS: 3 Praca własna studenta: - przygotowanie do wykładów: 15 - przygotowanie do ćwiczeń: 30 - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 35 - przygotowanie do egzaminu: 40 Łączna liczba godzin pracy własnej studenta: 120 Liczba punktów ECTS: 4 Łącznie godzin: 210 Liczba punktów ECTS: 7 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin pisemny test lub odpowiedź ustna - wszystkie efekty |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest opanowanie przez studenta wiedzy dotyczącej problematyki konstytucyjnego ustroju Rzeczypospolitej Polskiej. Wykład obejmuje w swej tematyce zagadnienia dotyczące podstawowych konstytucyjnych zasad ustroju politycznego Rzeczypospolitej Polskiej, wolności, praw i obowiązków jednostki (człowieka i obywatela), konstytucyjnego katalogu źródeł prawa, organizacji aparatu państwowego, pozycji, struktury organizacyjnej i funkcji parlamentu (władzy ustawodawczej), ustroju organów władzy wykonawczej i sądowniczej oraz organów kontroli państwowej i ochrony prawa. W ramach poruszanych zagadnień przedstawiona jest również analiza wybranego orzecznictwa sądowego i konstytucyjnego. |
Literatura: |
Literatura podstawa: 1. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, wydanie 7, Wolters Kluwer, Warszawa 2020 2. J. Zajadło, Wykładnia wroga konstytucji, "Przegląd Konstytucyjny" 2018, nr 1. 3. E. Gdulewicz red., Konstytucyjny system organów państwowych, Lublin 2015 4. W. Skrzydło red., Polskie prawo konstytucyjne, Lublin 2015 4. P. Radziewicz, P. Tuleja (red.), Konstytucyjny spór o granice zmian organizacji i zasad działania Trybunału Konstytucyjnego: czerwiec 2015-Marzec 2016, Wolters Kluwer 5. D. Górecki, Polskie prawo konstytucyjne, Wolters Kluwer 2020 Literatura uzupełniająca: 1. M. Granat, Prawo konstytucyjne w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 2019 2. B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Warszawa 2010 3. R. Piotrowski, Prawo konstytucyjne. Kompendium, Warszawa 2018 4. M. Paździor, B. Szmuli, Konstytucyjny system organów państwowych, Warszawa 2013 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie krajowe i ponadnarodowe źródła prawa oraz treść przepisów niezbędnych w pracy urzędnika administracji; K_W01, K_W07; 2. Student zna i rozumie różnorodne metody interpretacji przepisów prawa oraz teorie wykładni w zakresie niezbędnym w pracy urzędnika administracji; K_W02, K_ W09 i K_ W09; 3. Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie funkcjonowanie organów tworzących i stosujących prawo, ich genezę, strukturę organizacyjną, kompetencje, sposoby procedowania przed nimi oraz perspektywy rozwoju w zakresie niezbędnym w pracy urzędnika administracji; K_W03 i K_ W13; 4. Student zna i rozumie złożone zależności między organami tworzącymi i stosującymi prawo, ich wzajemne relacje odnoszące się do realizacji zasad ustroju państwa w zakresie niezbędnym w pracy urzędnika administracji; K_W04 i K_ W14; Umiejętności: 1. Student potrafi analizować i prawidłowo rozwiązywać pojawiające się w pracy urzędnika problemy odnoszące się do funkcjonowania i wykonywania kompetencji przez organy państwa; w szczególności poprzez poprawne identyfikowanie stanów faktycznych, ocenianie ich przez pryzmat prawnej relewantności oraz dokonywanie subsumpcji norm prawnych, właściwą dla pracy urzędnika administracji; K_U01 2. Student potrafi prawidłowo dobierać źródła prawa i pozyskiwać treść niezbędnych w pracy urzędnika przepisów, a także analizować je stosując różne wnioskowania prawnicze, w odniesieniu do organów państwa; K_U02 i K_U05;; 3. Student potrafi odpowiednio dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia pracy urzędniczej, w szczególności zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w kontekście funkcjonowania ustroju państwa, w zakresie niezbędnym w pracy urzędnika; K_U03 , K_U07 i K_U08. Kompetencje: 1. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w pracy urzędnika w odniesieniu do kompetencji i zadań realizowania przez organy państwa, ich konstytucyjnych funkcji i uprawnień; K_K01, K_K02 i K_K03; 2. Student jest gotowy do wypełniania społecznych zadań administracji; w szczególności przez inicjowanie działań na rzecz interesu publicznego oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, zwłaszcza w aspekcie działania organów państwowych i pracy urzędnika administracji; K_K02 i K_K06; 3. Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w granicach określonych prawem, w ramach selektywnej oceny działania organów konstytucyjnych w strukturze aparatu państwowego; K_K03 I K_K08; 4. Student jest gotów do praktycznego wdrażania wzorców etycznego i praworządnego zachowania urzędnika w ramach funkcjonowania organów państwa; K_K04 I K_K05. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
W
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Sadowski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Chrzanowski, Paweł Sadowski, Marek Woźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.