Doradztwo polityczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-D-2S-DP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo polityczne |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem prowadzącego: Konwersatorium: 30 godzin - Czas poświęcony na pracę indywidualną: Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury przedmiotu: 45 godzin Przygotowania się do zaliczeń: 15 godzin - Łączna liczba godzin: 90 godzin |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Konwersatorium: prezentacja zaliczeniowa (praca zaliczeniowa), aktywność – W01, W02, W03, U01, U02, U03, K01, K02, K03 Obecność – dopuszczalne 2 nieobecności (2 punkty ujemne za każdą nieobecności ponad limit oraz konieczność zaliczenia materiału) Aktywność – każde zajęcia punktowane od 0 do 2 punktów (maksymalnie można uzyskać 20 punktów – punktowane 10 spotkań) Prezentacja/ referat – zaprezentowanie na zajęciach wybranego zagadnienia; maksymalnie 20 punktów; Możliwość napisania dodatkowej pracy zaliczeniowej na max 10 punktów (min. 5 stron, z przypisami); System punktowy: 0 – 19 niedostateczny; 20 – 23 dostateczny; 24 – 28 dostateczny plus; 29 – 31 dobry; 32 – 35 dobry plus; 36 < bardzo dobry |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1. Zajęcia organizacyjne 2. Istota politycznego public relations 3. Geneza i modele doradztwa politycznego 4. Rozwój doradztwa politycznego – na świecie i w Polsce 5. Profesjonalizacja komunikowania politycznego (casus wyborów w 2015 roku) 6. Kategoria zawodowych komunikatorów - praca w sztabie 7. Współpraca z dziennikarzami – pragmatyzm komunikacyjny polityków 8. Pseudowydarzenia polityczne 9. Spin doctoring – aspekty etyczne w pracy doradcy politycznego 9-10. Doradztwo polityczne a kultura popularna 11. Wykorzystanie technik i metod public relations przez instytucje polityczne - doradztwo w okresie niewyborczym 12. Szare eminencje polityki – sylwetki znanych doradców politycznych 13-14. Strategie kreowania wizerunku osób publicznych i organizacja profesjonalnego otoczenia partii (studia przypadku) 15. Podsumowanie zajęć |
Literatura: |
Barbaro N., Dojść do głosu : radykalnie praktyczny przewodnik po kampanii wyborczej, Kraków 2005 Biskup B., Doradca polityczny. Skuteczny komunikator czy hochsztapler?, [w:] A. Kasińska-Metryka, R. Wiszniowski, (red), Kryzys marketingu politycznego, Toruń 2013, s.150-162. Biskup B., Rozwój doradztwa politycznego w Polsce, [w:] Churska-Nowak K., Dobroczyński S. (red.), Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii politycznych w Polsce, Poznań 2011, s. 91-106. Brodzińska-Mirowska B., Marketing międzywyborczy w teorii i praktyce. Przypadek Platformy Obywatelskiej, Toruń 2013. Dobek-Ostrowska B., Rola konsultantow politycznych w kampaniach wyborczych, [w:] Gierula M. (red.), Władza. Media. Polityka, Katowice 2006 Dobek-Ostrowska B., Konsultanci polityczni jako nowy typ aktora na profesjonalnym rynku wyborczym, [w:] Kolczyński M. (red.) Marketing polityczny: założenia teoretyczne, reguły działania, praktyka kampanijna, Katowice 2005 Dombrowicz K. jr. , Czarny Public Relations – brutalna kampania czy profesjonalizacja rynku wyborczego? [w:] Jeziński M. (red.), Marketing polityczny. W poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, Toruń 2004, s. 152-166. Kolczyński M., Newralgiczne obszary doradztwa politycznego, Rocznik Nauk Społecznych, Tom 6, nr 1, 2014, s. 21-37. Łaszyn A., Media i ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzem, Warszawa 2015 Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014 Maguś W., Prezydenckie prawybory w Platformie Obywatelskiej jako przykład politycznego show, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 2/2012, s. 223-235. Maguś W., Obraz doradców politycznych w filmach fabularnych, „e-Politikon", nr 18/2016, s. 211-233; Maguś W., Logika mediów a pragmatyzm polityków [w:] W. Furman, P. Kuca, D. Szczepański (red.), Media w kampaniach wyborczych, Rzeszów 2016, s. 38-49; Maguś W., Spin doctoring – kontrowersje wokół zagadnienia [w:] M. Drożdż (red.), Media w dialogu - mury czy mosty, Tarnów 2015, s. 379-394; Maguś W., Seriale political fiction jako źródło wiedzy o polityce [w:] I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media. Medialny obraz świata, Tom 1. Zagadnienia teoretyczne, Lublin 2015, s. 235-249; Podobas I., Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku partii politycznych, Warszawa 2011 Peszyński W. Polskie doradztwo wyborcze na drodze amerykanizacji, Rocznik Nauk Społecznych, Tom 6, nr 1, 2014, s. 39-56. Sokołowski M., Szalkiewicz W.K., Inżynierowie społeczni i technologie zdobywania władzy, Toruń 2017 Współczesne zagadnienia marketingu politycznego i public relations, W. Maguś, M. Adamik-Szysiak (red.), Lublin 2013 Zaręba A., Rynek doradztwa politycznego w III RP, Rocznik Nauk Społecznych, Tom 6, nr 1, 2014, s. 57-75. |
Efekty uczenia się: |
W01 - ma wiedzę dotyczącą ewolucji doradztwa politycznego K_W02, K_W08 W02 - zna typy konsultantów politycznych K_W06 W03 - zna i rozumie podstawowe zasady związane z pracą konsultantów politycznych K_W06 U01 - potrafi dokonać krytycznej analizy przekazów przygotowanych przez doradców politycznych K_U01, K_U02, K_U04 U02 - potrafi identyfikować pseudowydarzenie polityczne K_U02 U03 - potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę K_U04, K_U05, K_U08 K01 - przyjmuje krytyczną postawę wobec przekazów konstruowanych przez doradców politycznych K_K01 K02 - wykazuje otwartość na nowe kanały komunikacji K_K07 K03 - ma świadomość norm etycznych niezbędnych w pracy doradców politycznych K_K05, K_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Maguś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.