Sztuka pisania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-D-2S-SZP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka pisania |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wstępnych wymagań do realizacji treści przedmiotu. Ważnym elementem w trakcie dyskusji będzie ogólna znajomość dzieł literatury światowej oraz polskiej oraz dział sztuki filmowej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego): Konwersatorium - 30h Godziny pracy własnej studenta: Przygotowanie do zajęć - 20h Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 30h Studiowanie literatury przedmiotu - 10h Łączna liczba godzin: 90h (3 ECTS) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Weryfikacja efektów kształcenia poprzez przygotowanie i prezentację kreatywnych prac twórczych. Elementem zajęć są elementy krytyki tekstu, które polegają na wspólnym wskazywaniu mocnych i słabych stron omawianego materiał oraz burzy mózgów związanej z rozwijaniem pomysłów. Efekty kształcenia będą weryfikowane poprzez prace indywidualne oraz grupowe zarówno spontaniczne (improwizowane w trakcie zajęć) oraz przygotowywane w domu. |
Pełny opis: |
"Sztuka pisania: kreatywność jako kompetencja przyszłości" Współczesny świat komunikacji wymaga od dziennikarzy i specjalistów ds. komunikacji społecznej umiejętności, które wykraczają poza tradycyjne ramy pisarstwa. W kursie "Sztuka pisania" studenci zgłębią tajniki kreatywnego tworzenia treści, które angażują, inspirują i wpływają na odbiorców. Zajęcia skupiają się na rozwijaniu zdolności tworzenia oryginalnych tekstów prasowych, reportaży, esejów i treści internetowych, które będą wyróżniać się w szumie informacyjnym. Kreatywność – jako kluczowa kompetencja przyszłości – zostanie przedstawiona jako narzędzie do tworzenia wartościowych, innowacyjnych i autentycznych treści. Uczestnicy nauczą się, jak wykorzystać storytelling, metafory i nowe technologie, by opowiadać historie w sposób skuteczny i inspirujący. Ramowy plan zajęć: Wprowadzenie do kreatywnego pisania Czym jest kreatywność w pisarstwie i dlaczego jest ważna? Analiza przykładów literackich i medialnych. Storytelling w praktyce Struktura opowieści: wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Jak budować emocje w tekście? Kreatywność w tworzeniu treści online Tworzenie angażujących treści na social media. Mikrohistorie i formaty krótkie. Ćwiczenie: Zaprojektowanie postu, który generuje interakcje. Techniki pisarskie dla zaawansowanych Metafory, analogie i obrazy w tekście. Eksperymentowanie z formą i stylem. Ćwiczenie: Zmień formę wybranego tekstu (np. wiersz, list). Etyka i odpowiedzialność twórcy treści Jak tworzyć wartościowe i rzetelne materiały? Walka z dezinformacją i clickbaitem. Ćwiczenie: Napisz tekst, który inspiruje i edukuje. Przeprowadź wnikliwy research do tematu. Zakończenie i prezentacja prac Prezentacja najlepszych tekstów napisanych podczas zajęć. Informacja zwrotna od prowadzącego i grupy. Praca w formule krytyki tekstu. Dyskusja: Jak rozwijać kreatywność po zakończeniu kursu? |
Literatura: |
Sztuka pisania. Tajemnice warsztatu pisarstwa odsłaniają Ernest Hemingway, John Steinbeck, Kurt Vonnegut i inni, Łódź 1996. W. Propp, Transformacje bajek magicznych, przeł. S. Amsterdamski, "Pamiętnik Literacki" 1973, z. 1. R. Robin, Jak napisać scenariusz filmowy, Warszawa 2015. K. Bonda, Maszyna do pisania, Warszawa 2015. J. Dąbała. Wokół problemów creative writing, Lublin, Wydawnictwo UMCS 2003. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 Student zna w pogłębionym stopniu mechanizmy społeczne, polityczne, ekonomiczne, etyczne i kulturalne funkcjonujące w środowisku medialnym i potrafi je uwzględnić w procesie tworzenia różnorodnych treści pisanych. K_W03 Rozumie znaczenie kreatywności jako kluczowej kompetencji przyszłości i jej zastosowanie w obszarze dziennikarstwa i komunikacji społecznej. K_W05 rozumie szanse i ograniczenia wynikające z prowadzenia indywidualnej przedsiębiorczości z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej. K_W06 Rozumie w pogłębionym stopniu aktywność człowieka jako twórcy kultury oraz podmiotu konstytuującego struktury społeczne i sferę publiczną w kontekście pisania i tworzenia treści medialnych. K_W08 Posiada wiedzę na temat roli kreatywności w kształtowaniu współczesnych narracji kulturowych i społecznych. K_U01 Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie mechanizmów społecznych, kulturowych i medialnych do identyfikacji oraz innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów związanych z tworzeniem treści w dynamicznie zmieniającym się środowisku medialnym. K_U02 Tworzyć oryginalne i kreatywne teksty, które odpowiadają na wyzwania wynikające z nieprzewidywalności mediów, uwzględniając potrzeby odbiorców i nowe formy komunikacji. K_U08 Adaptować strategie pisarskie do zmiennych warunków komunikacyjnych, takich jak pojawienie się nowych technologii, formatów czy oczekiwań społecznych. K_U09 Student potrafi korzystać z umiejętności warsztatowych w stopniu umożliwiającym realizację własnych koncepcji twórczych w zakresie pisania dziennikarskiego i komunikacji społecznej. Stosować efektywne techniki rozwijania umiejętności pisarskich, które wspierają ich doskonalenie poprzez samodzielną pracę oraz praktykę twórczą. K_K05 Planować i realizować zadania pisarskie w sposób systematyczny, wykorzystując wiedzę i narzędzia zdobyte podczas zajęć, jednocześnie rozwijając indywidualny styl i kreatywność. K_K01 W zakresie kompetencji społecznych Absolwent jest gotów do: Wykazuje krytyczne podejście do posiadanej wiedzy oraz treści odbieranych w sferze publicznej, analizując ich wiarygodność, rzetelność i potencjalny wpływ na odbiorców. Jest świadomy odpowiedzialności związanej z tworzeniem i udostępnianiem treści w środowisku medialnym oraz konsekwencji, jakie mogą wynikać z nieprzemyślanego przekazu. Potrafi prowadzić refleksję nad etycznymi i społecznymi aspektami twórczości pisarskiej, uwzględniając jej rolę w kształtowaniu opinii publicznej i debaty społecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Pawlak-Hejno | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.