Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-D-2S-Sp |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): 30 h - ćwiczenia 30 h - wykład Łącznie godzin kontaktowych - 60 = 2 pkt ECTS Godziny niekontaktowe: 25 h - studiowanie literatury 15 h - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 20 h - przygotowanie się do zaliczenia egzaminu Łącznie godzin niekontaktowych - 60 = 2 pkt. ECTS Łącznie dla przedmiotu = 4 pkt. ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Ocena prezentacji i referatów, ocena aktywności studentów na zajęciach oraz ocena pisemnego kolokwium zaliczeniowego lub odpowiedzi ustnej. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć analizujemy społeczno-kulturowe konsekwencje technologii komunikowania. Dokonujemy tego na podstawie analiz wybranych, inter- i trans-dyscyplinarnych teorii mediów oferowanych w dyskursach nauk humanistycznych i społecznych oraz ich testowaniu w odniesieniu do wybranych elementów kultury popularnej: sztuk wizualnych, kina, telewizji, radia, muzyki popularnej i aktywności medialnej online. Kurs wyrabia u studentów zdolność do samodzielnej i krytycznej analizy medialnego świata, oferuje im pogłębiony kontakt z najważniejszymi, tj. najbardziej wpływowymi i najchętniej komentowanymi, teoretycznymi diagnozami medialnej współczesności dotyczącymi takich zjawisk jak m.in. przemysł kulturalny, kultura masowa i popularna, kultura wizualna, homogenizacja, hegemonia kulturowa, pokrytyczne teorie mediów, determinizm technologiczny, semiotyka czy performatyka. |
Literatura: |
Mersch D., Teorie mediów, Warszawa 2010, s. 58-90 Benjamin W., Twórca jako wytwórca, Poznań 1975, s. 46-65 Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998, s. 15-17, 34-75 Barker C., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005, s. 72-99 McDonald D., Teoria kultury masowej, [w:] Kultura masowa, red. Cz. Miłosz, Kraków 2002, s. 14-36 Greenberg C., Awangarda i kicz, [w:] Kultura masowa..., s. 37-52 Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, red. A. Maj, M. Derda-Nowakowski, Katowice 2009, s. 52-69 Antropologia kultury wizualnej, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012, s. 408-433 Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010, s. 1-50 de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Kraków 2008, s. 17-29, 164-178 Barthes R., Mitologie, Warszawa 2008, s. 239-271 Nowe mitologie, red. J. Garcin, Kraków 2010, passim Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Warszawa 2005, s. 5-21, 28-45, 101-109, 121-130 Maigret E., Socjologia komunikacji i mediów, Warszawa 2012, s. 160-182 Barker C., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005, s. 100-114 Mersch D., Teorie mediów, Warszawa 2010, s. 153-166, 205-225 Barker C., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005, s. 222-245, 363-400 Bauman Z., Społeczeństwo w stanie oblężenia, Warszawa 2007, s. 184-208 Antropologia kultury wizualnej, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012, s. 335-370, 578-596, 653-659, 738-746 McKenzie J., Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, Kraków 2011, s. 37-68, Flusser, V., Ku filozofii fotografii, Warszawa 2015, passim. S. Žižek, Lacrimae rerum: Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, Warszawa 2007. M. Horkheimer, T. W. Adorno, "Dialektyka oświecenia: fragmenty filozoficzne", Warszawa 1994. J. Baudrillard, "Symulakry i symulacja", Warszawa 2005. R. Barthes, "Śmierć autora", [w:] "Teksty drugie", 1/2(54/55)1999, s. 247-251. D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998. S. Fish, Interpretacja, retoryka, polityka, przekład zbiorowy, (red.) A. Szahaj, Kraków 2002. K. Wilkoszewska, Wariacje na postmodernizm, Kraków 2000. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji wynikające z rozwoju technologicznego K_W06, P6U_W, P6S_WK. Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę i specyfikę nauk o komunikacji społecznej i mediach i ich miejsca w strukturze nauk społecznych, K_W01, P7U_W, P7S_WG. Student zna i rozumie aktywność człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne i sferę publiczną, K_W06, P7U_W, P7S_WK. Student zna i rozumie na poziomie wiedzy zaawansowanej szkoły myślenia w naukach o komunikacji społecznej i mediach, w tym główne tendencje rozwojowe dyscypliny, K_W03, P7U_W, P7S_WG. UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi dokonać właściwego doboru źródeł oraz informacji z nich pochodzących do oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji. K_U02, P6U_U, P6S_UW. Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do identyfikacji i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów i zadań wynikających z nieprzewidywalności środowiska medialnego, K_U01, P7U_U, P7S_UW. Student potrafi przystosować właściwe metody i narzędzia do formułowania i testowania hipotez związanych z problemami z zakresu komunikacji społecznej i mediów lub opracować nowe metody i narzędzia, K_U03, P7U_U, P7S_UW. Student potrafi tworzyć, realizować i wyrażać własne oryginalne koncepcje w obszarze dziennikarstwa i komunikacji społecznej, K_U08, P7U_U, P7S_UW. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do krytycznego podejścia do posiadanej wiedzy i odbieranych treści w sferze publicznej. K_K01, P6U_K, P6S_KK. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Hudzik, Przemysław Wiatr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.