Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-D-2S-Sp
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

30 h - ćwiczenia

30 h - wykład


Łącznie godzin kontaktowych - 60 = 2 pkt ECTS


Godziny niekontaktowe:

25 h - studiowanie literatury

15 h - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń

20 h - przygotowanie się do zaliczenia egzaminu


Łącznie godzin niekontaktowych - 60 = 2 pkt. ECTS


Łącznie dla przedmiotu = 4 pkt. ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Ocena prezentacji i referatów, ocena aktywności studentów na zajęciach oraz ocena pisemnego kolokwium zaliczeniowego lub odpowiedzi ustnej.

Pełny opis:

W trakcie zajęć analizujemy społeczno-kulturowe konsekwencje technologii komunikowania. Dokonujemy tego na podstawie analiz wybranych, inter- i trans-dyscyplinarnych teorii mediów oferowanych w dyskursach nauk humanistycznych i społecznych oraz ich testowaniu w odniesieniu do wybranych elementów kultury popularnej: sztuk wizualnych, kina, telewizji, radia, muzyki popularnej i aktywności medialnej online.

Kurs wyrabia u studentów zdolność do samodzielnej i krytycznej analizy medialnego świata, oferuje im pogłębiony kontakt z najważniejszymi, tj. najbardziej wpływowymi i najchętniej komentowanymi, teoretycznymi diagnozami medialnej współczesności dotyczącymi takich zjawisk jak m.in. przemysł kulturalny, kultura masowa i popularna, kultura wizualna, homogenizacja, hegemonia kulturowa, pokrytyczne teorie mediów, determinizm technologiczny, semiotyka czy performatyka.

Literatura:

Mersch D., Teorie mediów, Warszawa 2010, s. 58-90

Benjamin W., Twórca jako wytwórca, Poznań 1975, s. 46-65

Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998, s. 15-17, 34-75

Barker C., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005, s. 72-99

McDonald D., Teoria kultury masowej, [w:] Kultura masowa, red. Cz. Miłosz, Kraków 2002, s. 14-36

Greenberg C., Awangarda i kicz, [w:] Kultura masowa..., s. 37-52

Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, red. A. Maj, M. Derda-Nowakowski, Katowice 2009, s. 52-69

Antropologia kultury wizualnej, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012, s. 408-433

Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010, s. 1-50

de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Kraków 2008, s. 17-29, 164-178

Barthes R., Mitologie, Warszawa 2008, s. 239-271

Nowe mitologie, red. J. Garcin, Kraków 2010, passim

Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Warszawa 2005, s. 5-21, 28-45, 101-109, 121-130

Maigret E., Socjologia komunikacji i mediów, Warszawa 2012, s. 160-182

Barker C., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005, s. 100-114

Mersch D., Teorie mediów, Warszawa 2010, s. 153-166, 205-225

Barker C., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005, s. 222-245, 363-400

Bauman Z., Społeczeństwo w stanie oblężenia, Warszawa 2007, s. 184-208

Antropologia kultury wizualnej, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012, s. 335-370, 578-596, 653-659, 738-746

McKenzie J., Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, Kraków 2011, s. 37-68,

Flusser, V., Ku filozofii fotografii, Warszawa 2015, passim.

S. Žižek, Lacrimae rerum: Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, Warszawa 2007.

M. Horkheimer, T. W. Adorno, "Dialektyka oświecenia: fragmenty filozoficzne", Warszawa 1994.

J. Baudrillard, "Symulakry i symulacja", Warszawa 2005.

R. Barthes, "Śmierć autora", [w:] "Teksty drugie", 1/2(54/55)1999, s. 247-251.

D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.

S. Fish, Interpretacja, retoryka, polityka, przekład zbiorowy, (red.) A. Szahaj, Kraków 2002.

K. Wilkoszewska, Wariacje na postmodernizm, Kraków 2000.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji wynikające z rozwoju technologicznego K_W06, P6U_W, P6S_WK.

Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę i specyfikę nauk o komunikacji społecznej i mediach i ich miejsca w strukturze nauk

społecznych, K_W01, P7U_W, P7S_WG.

Student zna i rozumie aktywność człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne i sferę publiczną, K_W06, P7U_W, P7S_WK.

Student zna i rozumie na poziomie wiedzy zaawansowanej szkoły myślenia w naukach o komunikacji społecznej i mediach, w tym główne tendencje rozwojowe dyscypliny, K_W03, P7U_W, P7S_WG.

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi dokonać właściwego doboru źródeł oraz informacji z nich pochodzących do oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji. K_U02, P6U_U, P6S_UW.

Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do identyfikacji i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów i zadań wynikających z nieprzewidywalności środowiska medialnego, K_U01, P7U_U, P7S_UW.

Student potrafi przystosować właściwe metody i narzędzia do formułowania i testowania hipotez związanych z problemami z zakresu komunikacji społecznej i mediów lub opracować nowe metody i narzędzia, K_U03, P7U_U, P7S_UW.

Student potrafi tworzyć, realizować i wyrażać własne oryginalne koncepcje w obszarze dziennikarstwa i komunikacji społecznej, K_U08, P7U_U, P7S_UW.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do krytycznego podejścia do posiadanej wiedzy i odbieranych treści w sferze publicznej. K_K01, P6U_K, P6S_KK.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jan Hudzik, Przemysław Wiatr
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0