Webwriting
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-D-2S-WEB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Webwriting |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student/Studentka potrafi samodzielnie opracować informacyjną wypowiedź dziennikarską i zna podstawowe zasady edycji tekstu. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): konwersatorium 30h /1 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): studiowanie literatury 10h wykonywanie ćwiczeń 30h przygotowanie do zaliczenia 30h Łącznie: 70h/3 ECTS Sumarycznie: 100h/4 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie pisemne w postaci trzech cząstkowych tekstów online. Pytania mogą mieć różną formę, a ich zakres problemowy będzie pokrywał się z zagadnienia podejmowanymi na zajęciach. |
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się w formie laboratorium. W ich trakcie Studenci oraz Studentki w sposób teoretyczny oraz praktyczny będą odnosić się do czterech bloków problemowych poświęconych edycji tekstów i multimediów online: Blok I: Czytelny tekst 1.1. Typografia online: rodzaje i style fontów, kolorystyka, rozmiary, wyróżnienia 1.2. HTML: edytory, podstawowe atrybuty, style bloków tekstu 1.3. Odnośniki: URL, QRcode, iframes, nofollow Blok II: Zrozumiały tekst 2.1. Struktura tekstu: złoty trójkąt/model F, układ typu „tort”, układy specjalne, obszerność 2.2. Stylistyka: FOG Index, UX writing, poprawność 2.3. SEO: wyszukiwarki słów kluczowych 2.4. Nagłówki: klasyczne nagłówki dziennikarskie, clickbait Blok III: Grafika i multimedia 3.1. Bazy grafik: rodzaje licencji, wyszukiwarki obrazu, sposoby osadzeń 3.2. Infografika: rodzaje, oznaczenia danych, zastosowanie Blok IV: Dostępność 4.1. Usability, WCAG i walidatory 4.2. Teksty alternatywne |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Joanna Wrycza-Brekier, Web Writing. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu, Gliwice 2022. 2. Adam Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2024. 3. Blog Poradnik Pisania, https://poradnikpisania.pl/ Literatura uzupełniająca: 1. Jak spełnić WCAG (Krótki przewodnik), LepszyWeb.pl, https://wcag.lepszyweb.pl/ 2. Writing for the Web, NN Group, https://www.nngroup.com/topic/writing-web/ |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: > Student lub Studentka rozpoznaje i wskazuje różnice w sposobie funkcjonowania edytorów treści i grafik online (K_W12) > Student lub Studentka rozpoznaje zasady i ograniczenia związane z rozpowszechnianiem wypowiedzi dziennikarskich w serwisach internetowych oraz mediach społecznościowych (K_W15) Umiejętności: > Student lub Studentka tworzy angażujące wypowiedzi dziennikarskie z wykorzystaniem edytorów treści oraz grafik online (K_U09) > Student lub Studentka zarządza tekstami i multimediami online (K_U12) Kompetencje: > Student lub Studentka przestrzega zasad redakcji, edycji oraz udostępniania wypowiedzi online (K_K02) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Burno-Kaliszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.