Historia najnowsza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-D-LS-HN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia najnowsza |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Oczekiwana jest wiedza z zakresu historii powszechnej i polskiej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład: 30 h Ćwiczenia: 30 h.. Nakład pracy studenta: Udział w wykładzie 30 Udział w ćwiczeniach 30 Przygotowanie się do ćwiczeń 30 Studiowanie literatury 15 Przygotowanie do egzaminu 15 Łączna liczba godzin - 120 godz. = 4 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - prace zaliczeniowe W2, wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - prace zaliczeniowe W3, wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - prace zaliczeniowe W4, ćwiczenia - prace zaliczeniowe W5, ćwiczenia - prace zaliczeniowe U1, ćwiczenia - prace zaliczeniowe U2, wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - prace |
Pełny opis: |
Wykłąd obejmuje następujące zagadnienia: 1. (Nie)atrakcyjność wiedzy historycznej w dziennikarstwie. 2. Katastrofizm i fatalizm dziejowy, teorie spiskowe w mediach. 3. Cywilizacja i kultura międzywojnia w ujęciu medialnym. 4. Świat podczas wojny 1939-1945: przykłady twórczości filmowej 5. Cywilizacja i kultura powojenna: książka, prasa, radio, film. 6. Europa i Polska w połowie XX wieku w ujęciu mediów masowych. 7. Skostnienie świata: zimna wojna i stalinizm. 8. Młodzi buntownicy – czy studenci zmienili świat? 9. Dekada sukcesu i propaganda sukcesu. 10. Opozycjoniści i dysydenci - prasa drugiego obiegu. 11. Gwiezdne wojny -w ujęciu telewizyjnym i kinowym. 12. „Jesień Narodów”. 13. World Trade Center i nowa jakość w historii mediów. 14. Historia w czasie pandemii i w cieniu wojny - znaczenie nowych mediów. |
Literatura: |
Literatura: 1. Peter Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, tłum. Justyn Hunia, Kraków 2012. 2. Dipesh Chakrabarty, Humanistyka w czasach antropocenu,; redakcja Ewa Domańska, Małgorzata Sugiera, Kraków 2024. 3. Tomasz Goban-Klas, Technologie medialne w rozwoju człowieka i cywilizacji : od tam-tamów do ChataGPT i AI, Kraków 2024. 4. Gra w historię, historia w grach: praca zbiorowa, red. Tomasz Bazylewicz, Łukasz Hajdrych, Poznań 2018. 5. Eric Hobsbawn, Wiek skrajności. Spojrzenie na krótkie dwudzieste stulecie, tłum. Julia Kalinowska-Król, Marcin Król, Warszawa 2018. 6. Tony Judt, Zapomniany wiek XX: retrospekcje, tłum. Paweł Marczewski, Poznań 2019. 7. Marcin Jurzysta, Prezydenci III RP. Meandry władzy, Opole 2013. 8. Andrzej Nowak, O historii nie dla idiotów. Rozmowy i przypadki, Kraków 2020. 9. PRL, czyli Polska w drugiej połowie XX wieku, red. Ewa Maj et al., Lublin 2013. 10. Jennifer Wright, Co nas (nie) zabije. Największe plagi w historii ludzkości, tłum. Maciej Miłkowski, Poznań 2020. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie - mechanizmy historyczne funkcjonujące w środowisku medialnym.- K_W02, P6U_W, P6S_WG. - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji wynikające z historycznego rozwoju - K_W06, P6U_W, P6S_WK. - obecność mediów w historycznym kształtowaniu systemu demokracji politycznej - K_W08, P6U_W, P6S_WG. - wybrane główne historyczne poglądy na temat społecznych uwarunkowań i skutków działania mediów - - K_W10, P6U_W, P6S_WG. UMIEJTNOŚCI Student potrafi: - wykorzystywać posiadaną wiedzę historyczną do orientacji w sprawach dotyczących zmienności środowiska medialnego w świecie i w Polsce - K_U01, P6U_U, P6S_UW. - komunikować się z otoczeniem z użyciem historycznej terminologii z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społeczne - K_U06, P6U_U, P6S_UK. - prezentować w debacie własne stanowisko odnośnie do dziejowych zjawisk i historycznych problemów środowiska medialnego - K_U07, P6U_U, P6S_UK. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student gotów jest do: - krytycznego podejścia do posiadanej wiedzy historycznej i jej wykorzystania w publicznej debacie - K_K01, P6U_K, P6S_KK. - uznania znaczenia wiedzy historycznej w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych - K_K03, P6U_K, P6S_KK. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi aspektami teorii i praktyki historii najnowszej. Wiedza: 1. Student zna przebieg skomplikowanych procesów historycznych w perspektywie istnienia i rozwoju mediów masowych. 2. Poznaje narzędzia historycznego działania na różnych poziomach informacyjnych i perswazyjnych. 3. Zdobywa wiedzę o pozyskiwaniu i przetwarzaniu historycznej informacji w sferze publicznej z uwzględnieniem kontekstu współczesnego. Umiejętności: 1. Student umie rozpoznać zjawiska obecne w przekazie historycznym. 2. Potrafi rozpoznać i zastosować właściwe techniki wpływu przeszłości (ludzie, wydarzenia) uobecnionego w działaniach mediów masowych. 3. Formułuje strategię historyczną dla wybranych mediów. Kompetencje: 1. Postawa aktywnego odbiorcy informacji medialnych w kwestiach historycznych. 2. Kreator i transmiter systemu wartości historycznych w perspektywie rozwoju mediów tradycyjnych i mediów nowych. 3. Świadomy uczestnik dyskursu historycznego w mediach współczesnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jerzy Garbiński, Ewa Maj, Kamil Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.