Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia najnowsza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-D-LS-HN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia najnowsza
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Oczekiwana jest wiedza z zakresu historii powszechnej i polskiej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład: 30 h

Ćwiczenia: 30 h..


Nakład pracy studenta:

Udział w wykładzie 30

Udział w ćwiczeniach 30

Przygotowanie się do ćwiczeń 30

Studiowanie literatury 15

Przygotowanie do egzaminu 15


Łączna liczba godzin - 120 godz. = 4 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - prace zaliczeniowe

W2, wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - prace zaliczeniowe

W3, wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - prace zaliczeniowe

W4, ćwiczenia - prace zaliczeniowe

W5, ćwiczenia - prace zaliczeniowe

U1, ćwiczenia - prace zaliczeniowe

U2, wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - prace

Pełny opis:

Wykłąd obejmuje następujące zagadnienia:

1. (Nie)atrakcyjność wiedzy historycznej w dziennikarstwie.

2. Katastrofizm i fatalizm dziejowy, teorie spiskowe w mediach.

3. Cywilizacja i kultura międzywojnia w ujęciu medialnym.

4. Świat podczas wojny 1939-1945: przykłady twórczości filmowej

5. Cywilizacja i kultura powojenna: książka, prasa, radio, film.

6. Europa i Polska w połowie XX wieku w ujęciu mediów masowych.

7. Skostnienie świata: zimna wojna i stalinizm.

8. Młodzi buntownicy – czy studenci zmienili świat?

9. Dekada sukcesu i propaganda sukcesu.

10. Opozycjoniści i dysydenci - prasa drugiego obiegu.

11. Gwiezdne wojny -w ujęciu telewizyjnym i kinowym.

12. „Jesień Narodów”.

13. World Trade Center i nowa jakość w historii mediów.

14. Historia w czasie pandemii i w cieniu wojny - znaczenie nowych mediów.

Literatura:

Literatura:

1. Peter Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, tłum. Justyn Hunia, Kraków 2012.

2. Dipesh Chakrabarty, Humanistyka w czasach antropocenu,; redakcja Ewa Domańska, Małgorzata Sugiera, Kraków 2024.

3. Tomasz Goban-Klas, Technologie medialne w rozwoju człowieka i cywilizacji : od tam-tamów do ChataGPT i AI, Kraków 2024.

4. Gra w historię, historia w grach: praca zbiorowa, red. Tomasz Bazylewicz, Łukasz Hajdrych, Poznań 2018.

5. Eric Hobsbawn, Wiek skrajności. Spojrzenie na krótkie dwudzieste stulecie, tłum. Julia Kalinowska-Król, Marcin Król, Warszawa 2018.

6. Tony Judt, Zapomniany wiek XX: retrospekcje, tłum. Paweł Marczewski, Poznań 2019.

7. Marcin Jurzysta, Prezydenci III RP. Meandry władzy, Opole 2013.

8. Andrzej Nowak, O historii nie dla idiotów. Rozmowy i przypadki, Kraków 2020.

9. PRL, czyli Polska w drugiej połowie XX wieku, red. Ewa Maj et al., Lublin 2013.

10. Jennifer Wright, Co nas (nie) zabije. Największe plagi w historii ludzkości, tłum. Maciej Miłkowski, Poznań 2020.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie

- mechanizmy historyczne funkcjonujące w środowisku medialnym.- K_W02, P6U_W, P6S_WG.

- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji wynikające z historycznego rozwoju - K_W06, P6U_W, P6S_WK.

- obecność mediów w historycznym kształtowaniu systemu demokracji politycznej - K_W08, P6U_W, P6S_WG.

- wybrane główne historyczne poglądy na temat społecznych uwarunkowań i skutków działania mediów - - K_W10, P6U_W, P6S_WG.

UMIEJTNOŚCI

Student potrafi:

- wykorzystywać posiadaną wiedzę historyczną do orientacji w sprawach dotyczących zmienności środowiska medialnego w świecie i w Polsce - K_U01, P6U_U, P6S_UW.

- komunikować się z otoczeniem z użyciem historycznej terminologii z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społeczne - K_U06, P6U_U, P6S_UK.

- prezentować w debacie własne stanowisko odnośnie do dziejowych zjawisk i historycznych problemów środowiska medialnego - K_U07, P6U_U, P6S_UK.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student gotów jest do:

- krytycznego podejścia do posiadanej wiedzy historycznej i jej wykorzystania w publicznej debacie - K_K01, P6U_K, P6S_KK.

- uznania znaczenia wiedzy historycznej w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych - K_K03, P6U_K, P6S_KK.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi aspektami teorii i praktyki historii najnowszej.

Wiedza:

1. Student zna przebieg skomplikowanych procesów historycznych w perspektywie istnienia i rozwoju mediów masowych.

2. Poznaje narzędzia historycznego działania na różnych poziomach informacyjnych i perswazyjnych.

3. Zdobywa wiedzę o pozyskiwaniu i przetwarzaniu historycznej informacji w sferze publicznej z uwzględnieniem kontekstu współczesnego.

Umiejętności:

1. Student umie rozpoznać zjawiska obecne w przekazie historycznym.

2. Potrafi rozpoznać i zastosować właściwe techniki wpływu przeszłości (ludzie, wydarzenia) uobecnionego w działaniach mediów masowych.

3. Formułuje strategię historyczną dla wybranych mediów.

Kompetencje:

1. Postawa aktywnego odbiorcy informacji medialnych w kwestiach historycznych.

2. Kreator i transmiter systemu wartości historycznych w perspektywie rozwoju mediów tradycyjnych i mediów nowych.

3. Świadomy uczestnik dyskursu historycznego w mediach współczesnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jerzy Garbiński, Ewa Maj, Kamil Mazurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0