Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Medialna opinia publiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-D-LS-MOP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Medialna opinia publiczna
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu nauk społecznych

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

2=60 godz., w tym 30 godz. kontaktowych z prowadzącym; 15 godz. studiowanie literatury; 15 godz. przygotowywanie się do egzaminu.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin ustny

Pełny opis:

Treści merytoryczne przedmiotu:

1. Pojęcie i koncepcje opinii publicznej

2. Opinia publiczna w ujęciu historycznym

3. Opinia publiczna online; mediatyzacja opinii publicznej

4. Przedmiot, poziomy i podmioty opinii publicznej

5. Kształtowanie opinii publicznej (perswazja, manipulacja, propaganda, stereotypy, mity, uprzedzenia)

6. Rola mediów w kształtowaniu i odzwierciedlaniu opinii publicznej (agenda-setting, framing, priming)

7. Wyrażanie opinii publicznej offline i online

8. Badania opinii publicznej - struktura procesu badawczego, pojęcie przyczynowości; konceptualizacja, operacjonalizacja, pomiar

9. Badania ilościowe – analiza zawartości;

10. Badania ilościowe - sondaże i ich przygotowanie oraz prowadzenie; logika doboru próby

11. Eksperyment klasyczny i quasi eksperymenty

12. Badania jakościowe i terenowe

13. Przygotowanie i realizacja FGI (badania w grupach fokusowych)

14. Badania opinii publicznej w mediach społecznościowych

15. Uwarunkowania pracy dziennikarza i PR-owca z wynikami badań opinii publicznej; weryfikacja i analiza sondaży

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

Nowak-Teter E., Opinia publiczna online, Lublin 2023.

Lektura uzupełniająca:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007

McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008.

Noelle-Neumann E., Opinia publiczna. Nasza skóra społeczna, Poznań 2004

Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- absolwent zna i rozumie główne historyczne i współczesne naukowe poglądy na temat społecznych uwarunkowań i skutków działania mediów, w tym dotyczące wpływu mediów na opinię publiczną (K_W07; P6U_W; P6S_WG;P6S_WG);

- rozumie rolę mediów w kształtowaniu poglądów i postaw społecznych, w tym opinii publicznej (K_W09; P6U_W; P6S_WG; P6S_WG);

- zna podstawowe metody i techniki badania mediów oraz społeczne praktyki związane z ich funkcjonowaniem oraz wie w jaki sposób stosuje się metody badawcze do obserwacji opinii publicznej (K_W10 ; P6U_W; P6S_WG ; P6S_WG)

Umiejętności:

- student potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych, w tym siatką pojęciową kluczowych koncepcji dotyczących mediów i opinii publicznej (K_U01; P6U_U; P6S_UW ; P6S_UW);

- formułuje i weryfikuje hipotezy dotyczące procesów kształtowania opinii publicznej (K_U15; P6U_U; P6S_UK; P6S_UW).

Kompetencje społeczne:

- absolwent jest gotów do uznawania znaczenia mediów we współczesnym świecie, a w szczególności jest świadomy wpływu mediów na opinię publiczną (K_K01; P6U_K ; P6S_KK);

- aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania

w ramach wykonywanego zawodu; w szczególności jest gotów do wykorzystywania różnych form ekspresji swojej opinii na temat spraw publicznych (K_K02; P6U_K; P6S_KK; P6S_KO; P6S_KR).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Nowak-Teter
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0