Medialna opinia publiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-D-LS-MOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Medialna opinia publiczna |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu nauk społecznych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 2=60 godz., w tym 30 godz. kontaktowych z prowadzącym; 15 godz. studiowanie literatury; 15 godz. przygotowywanie się do egzaminu. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin ustny |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu: 1. Pojęcie i koncepcje opinii publicznej 2. Opinia publiczna w ujęciu historycznym 3. Opinia publiczna online; mediatyzacja opinii publicznej 4. Przedmiot, poziomy i podmioty opinii publicznej 5. Kształtowanie opinii publicznej (perswazja, manipulacja, propaganda, stereotypy, mity, uprzedzenia) 6. Rola mediów w kształtowaniu i odzwierciedlaniu opinii publicznej (agenda-setting, framing, priming) 7. Wyrażanie opinii publicznej offline i online 8. Badania opinii publicznej - struktura procesu badawczego, pojęcie przyczynowości; konceptualizacja, operacjonalizacja, pomiar 9. Badania ilościowe – analiza zawartości; 10. Badania ilościowe - sondaże i ich przygotowanie oraz prowadzenie; logika doboru próby 11. Eksperyment klasyczny i quasi eksperymenty 12. Badania jakościowe i terenowe 13. Przygotowanie i realizacja FGI (badania w grupach fokusowych) 14. Badania opinii publicznej w mediach społecznościowych 15. Uwarunkowania pracy dziennikarza i PR-owca z wynikami badań opinii publicznej; weryfikacja i analiza sondaży |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: Nowak-Teter E., Opinia publiczna online, Lublin 2023. Lektura uzupełniająca: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007 McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008. Noelle-Neumann E., Opinia publiczna. Nasza skóra społeczna, Poznań 2004 Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - absolwent zna i rozumie główne historyczne i współczesne naukowe poglądy na temat społecznych uwarunkowań i skutków działania mediów, w tym dotyczące wpływu mediów na opinię publiczną (K_W07; P6U_W; P6S_WG;P6S_WG); - rozumie rolę mediów w kształtowaniu poglądów i postaw społecznych, w tym opinii publicznej (K_W09; P6U_W; P6S_WG; P6S_WG); - zna podstawowe metody i techniki badania mediów oraz społeczne praktyki związane z ich funkcjonowaniem oraz wie w jaki sposób stosuje się metody badawcze do obserwacji opinii publicznej (K_W10 ; P6U_W; P6S_WG ; P6S_WG) Umiejętności: - student potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych, w tym siatką pojęciową kluczowych koncepcji dotyczących mediów i opinii publicznej (K_U01; P6U_U; P6S_UW ; P6S_UW); - formułuje i weryfikuje hipotezy dotyczące procesów kształtowania opinii publicznej (K_U15; P6U_U; P6S_UK; P6S_UW). Kompetencje społeczne: - absolwent jest gotów do uznawania znaczenia mediów we współczesnym świecie, a w szczególności jest świadomy wpływu mediów na opinię publiczną (K_K01; P6U_K ; P6S_KK); - aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w ramach wykonywanego zawodu; w szczególności jest gotów do wykorzystywania różnych form ekspresji swojej opinii na temat spraw publicznych (K_K02; P6U_K; P6S_KK; P6S_KO; P6S_KR). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Nowak-Teter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.