Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mediatyzacja sfery publicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-D-LS-MSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mediatyzacja sfery publicznej
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem prowadzącego:

Konwersatorium: 30 godzin

- Czas poświęcony na pracę indywidualną:

Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury przedmiotu: 45 godzin

Przygotowania się do zaliczeń: 15 godzin

- Łączna liczba godzin: 90 godzin

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Konwersatorium: prezentacja zaliczeniowa (praca zaliczeniowa), aktywność – W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

Media i politycy jako podmioty komunikowania - modele relacji media – polityka

Mediatyzacja polityki – definiowanie zagadnienia

Oddziaływanie mediów – logika mediów i pragmatyzm komunikacyjny

Media jako źródło wiedzy o świecie

Stronniczość mediów

Wydarzenia medialne – pseudowydarzenia

Celebrytyzacja sfery publicznej

Postpolityka vs infotainment

Media w sytuacjach kryzysowych - mediatyzacja skandalu

Nowe media i technologie a aktywność obywatelska

Przekazy medialne a zachowania społeczne

Literatura:

Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005

Kepplinger H. M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007

Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014

Maguś W., Logika mediów a pragmatyzm polityków [w:] W. Furman, P. Kuca, D. Szczepański (red.), Media w kampaniach wyborczych, Rzeszów 2016, s. 38-49;

Mediatyzacja kampanii politycznych, Mazur M., Michalczyk S., Kolczyński M. (red.), Katowice 2009

Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010

Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005

Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013

Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja, Warszawa 2009

Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011

Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006

Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006

Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki: amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń 2012

Efekty uczenia się:

W1 Student potrafi objaśnić specyfikę wzajemnych relacji między sferami: mediów a polityki K_W15, K_W19

W2 Student potrafi scharakteryzować teoretyczne (politologiczne, medioznawcze, socjologiczne) interpretacje wzajemnego oddziaływania systemów: mediów i polityki K_W01, K_W05, K_W19

W3 Student potrafi objaśnić specyfikę reguł prowadzenia polityki zapośredniczonej medialnie K_W06

U1 Student potrafi wskazać i zinterpretować przejawy mediatyzacji polityki K_U01, K_U07

U2 Student potrafi zidentyfikować i krytycznie ocenić oddziaływanie logiki mediów na przekazy polityczne K_U03, K_U04

U3 Student potrafi dokonać ocen analizowanych zjawisk z normatywnego punktu widzenia (teorie: demokracji, społeczeństwa obywatelskiego, sfery publicznej) K_U02, K_U04

K1 Student jest świadomy „nieprzezroczystości” mediów w procesie komunikowania politycznego K_K01, K_K10

K2 Student potrafi przyjąć aktywną, świadomą analityczną postawę wobec mediów jako narzędzi i przestrzeni uprawiania polityki K_K05, K_K11

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wojciech Maguś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0