Nowe media i kultura cyfrowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-D-LS-NMiKC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowe media i kultura cyfrowa |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Wykład jest wprowadzeniem do problematyki nowych mediów i komunikacji cyfrowej z perspektywy medioznawczej. Podczas spotkań będziemy przemierzać oceany cyfrowych i sieciowych praktyk nawigując według kluczowych pojęć: cyfrowy kod, baza danych, interfejs, software/hardware, algorytm, maszyna, automat, sieć, interakcje, inter i transmedialność, społeczeństwo sieci, remix, bezpieczeństwo, nadzór, obieg danych, otwarte państwo i otwarta kultura. Po ukończeniu kursu studenci dysponują wiedzą na temat form, ewolucji i zasięgu kulturowego współczesnych technologii medialnych. Potrafią je krytycznie i porównawczo analizować w duchu teorii mediów, kultury i społecznych a także mają orientację w bieżących trendach rozwoju kultury cyfrowej i społeczeństwa informacyjnego. Rozumieją wywołane przez nie cywilizacyjne zmiany i procesy społeczne i są w stanie myśleć kreatywnie o współtworzeniu cyfrowego uniwersum. A. Gramatyka mediów cyfrowych 1. Cyfrowy kod, policzalny świat > nowe media, cyberkultura 2. Cyfrowość: matematyczność, informacja, cybernetyka, kod 3. Technologiczne definiowanie nowych mediów i komunikacji cyfrowej 4. Interfejsy 5. Dane i software B. Komunikacja 6. Kultura wizualna i obrazy cyfrowe 7. Interaktywność 8. Design 9. Posthumanizm 10. Internet rzeczy C. Kultury cyfrowe 11. Cyfrowy panoptykon 12. Otwarta kultura 13. Biomedia i biobezpieczeństwo 14. Ekologia komunikacji i mobilność 15. Sztuka mediów |
Literatura: |
- Barney D., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008. - Celiński P., Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych, Lublin 2013. postmedia.pl - Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, red. P. Zawojski, Katowice 2015. Online. - Kulturowe kody technologii cyfrowych, red. P. Celiński, Lublin 2011. Online. - Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006. - Mindware. Technologie dialogu, red. P. Celiński, Lublin 2012. Online. - Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę w zakresie problematyki rozwoju technologii cyfyrrowych i sieciowych oraz ich powiazań ze stanem współczesnej cywilizacji (P6U_W P6S_WK K_W06) Student potrafi konceptualizować rolę mediów cyfrowych i sieciowych w systemie informacyjnym ustrojów demokratycznych oraz w kształtowaniu wybranych mechanizmów społeczeństwa obywatelskiego oraz sytuować na tym tle możliwości aktywności społeczne (P6U_W P6S_WG, P6U_W P6S_WG K_W08, K_W09) Student ma kompetencje związane z krytycznym podejściem do posiadanej wiedzy i odbieranych treści w sferze publicznej dotyczących funkcjonowania mechanizmów cyfrowych i sieciowych (P7U_K P7S_KK, K_K01) Student potrafi samodzielnie integrować wiedzę na temat ewolucji technologicznych i strukturalnych mediów cyfrowych i sieciowych (P7U_K P7S_K, K_K07) Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia do badania problemów z zakresu nowych mediów i kultury cyfrowej (K_U03) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Celiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.