Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Recepcja mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-D-LS-RM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Recepcja mediów
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy wiedzy na temat przekazu medialnego

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

ECTS 3

 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 30

 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie ćwiczeń (łączna liczba godzin w semestrze): 30

 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10

 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 10

 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze: 10)


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

 Grupowe ćwiczenia praktyczne (wykonywane podczas zajęć)

 Projekty (samodzielne prace pisemne i warsztatowe na podstawie zdobytych podczas zajęć wiadomości) – wykonywanie konkretnego zadania na ocenę.


Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami medialnymi i metodami obrony przed wpływaniem na ludzi – przed technikami manipulacji, perswazji i propagandy. Uczestnictwo w zajęciach ma wykształcić w nich krytyczne myślenie, umiejętność odczytania w komunikacie intencji wpływu na odbiorcę, umiejętność rozpoznawania rodzaju technik wpływania oraz umiejętność obrony przed niechcianym wpływem.

Przekazanie studentom wiedzy z zakresu badań audytoryjnych w celu umożliwienia im wykorzystywania jej w pracy zawodowej.

1. Recepcja mediów

2. Odbiorca/użytkownik mediów

3. Teorie wpływu mediów

4. Skutki oddziaływania mediów

5. Świadomość odbiorcza wobec zagrożeń medialnych

6. Interpretacja odbiorcza (kontekst, zachowania niewerbalne)

7. Metody i techniki badań audytoryjnych

8. Badania instytucjonalne recepcji mediów, np. czytelnictwa, oglądalności, klikalności itp.

9. Ankieta w praktyce

10. Wywiad w praktyce

11. Obserwacja w praktyce (nagrania w warunkach naturalnych)

12. Obserwacja w praktyce (nagrania w warunkach laboratoryjnych)

13. Transkrypcje wypowiedzi i opisy sytuacji komunikacyjnej

14. Analizy pozyskanych materiałów badawczych

15. Wnioski z analiz

Literatura:

Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014.

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

Bandura A., Aggression – a social learning analysis, New York 1977.

Batko A., Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji , Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005.

Blumer H., The mass, the public and public opinion, [w:] A. McClung lee (red.), New Outline of the Principles of Sociology, New York 1951.

Boniecka B., Granat A. (red.), 2015, Recepcja mediów, t. 1: Recepcja programów radiowych i telewizyjnych przez dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015, ss. 152.

Boniecka B., Granat A. (red.), Recepcja mediów, t. 2: Wpływ sytuacji medialnych na komunikowanie się dzieci w wieku przedszkolnym. Wypisy, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016, ss. 135.

Boniecka B., Granat A. (red.), Recepcja mediów, t. 3: Recepcja mediów przez dzieci w wieku szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017, ss. 221 + płyta.

Boniecka B., Granat A. (red.), Recepcja mediów, t. 5: Recepcja mediów przez młodzież i osoby dorosłe, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018, ss. 242.

Bralczyk J., Perswazja i manipulacja językowa [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Kraków 2000.

Braun-Gałkowska M., Ulfik I., Zabawa w zabijanie. Oddziaływanie przemocy prezentowanej w mediach na psychikę dzieci, Warszawa 2000, s. 33.

Cialdini R. B., Tak! 50 sekretów nauki perswazji, Laurum, Warszawa 2008.

Cialdini R. B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2014.

Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.

Doliński D., Techniki wpływu społecznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.

Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów?, Lublin 2004. 12.

Filipiak M., Homo Communicans. Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2003.

Gackowski T., Dziedzic J. (red.); Manipulacja w mediach : media o manipulacji, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR., Warszawa 2011.

Granat A. (red.), Recepcja mediów, t. 7: Wnioski z badań – lata 2019–2020, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2020, ss. 176. (ISBN: 978-83-227-9458-6)

Granat A. (red.), Recepcja mediów, t. 8: Wnioski z badań – lata 2020–2021, Lublin 2022, ss. 293.

Granat A., Badania nad odbiorem przekazów masowych w praktyce edukacji medialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2019, ss. 333.

Granat A., Rola badań nad zachowaniami językowymi dzieci w wieku przedszkolnym we wdrażaniu edukacji medialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017, ss. 246.

Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.

Jarmuła A, Manipulacja i wywieranie wpływu na ludzi (e-book), Wydawnictwo Astrum, 2013.

Katz E., Blumler J. G., Gurevitch M., Uses and gratifications research, „The Public Opinion Quarterly” 1973–1974, t. 37, nr 4.

Koblewska J., Środki masowego oddziaływania, Warszawa 1972.

Kowalska A., Nowy odbiorca? Przemiany obrazu odbiorcy w wybranych koncepcjach współczesnej kultury, Warszawa 2014.

Krótki film o prawdzie i fałszu, https://www.youtube.com/watch?v=T1vW8YDDCSc [dostęp: od 05. 03.2016].

Krzyżanowski P., Nowak P., Manipulacja w języku, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004.

Le Bon G., Psychologia tłumu, Kęty 2004 (1895).

Macik R. (red.), Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zachowania konsumentów – studium empiryczne, Lublin 2011.

Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Warszawa 2001.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.

Mikułkowski-Pomorski J., Badanie masowego komunikowania, Warszawa 1980.

Pilch T., Wujek T., Metody i techniki badań w pedagogice, [w:] M. Godlewski, S. Krawcewicz, T. Wujek (red.), Pedagogika, Warszawa 1974.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Ma elementarną wiedzę o człowieku jako podmiocie kultury oraz twórcy i uczestniku struktur społecznych determinowanych funkcjonalnością sfery publicznej, czyli o odbiorcy mediów – K_W06 (S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08)

2. Zna zasady współpracy w zespole projektowym – K_W14 (S1A_W05, S1A_W11)

3. Zna metody i narzędzia (techniki) pozyskiwania danych, właściwych dla komunikacji społecznej, pozwalające opisywać problemy audytoryjne – K_W18 (S1A_W06)

4. Ma wiedzę o podstawowych - historycznych i współczesnych - społecznych, kulturowych i politycznych aspektach funkcjonowania poszczególnych mediów w relacjach z otoczeniem – K_W19 (S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W08)

5. Ma wiedzę na temat instrumentów i znaczenia marketingu oraz public relations – K_W20 (S1A_W05, S1A_W06, S1A_W09, S1A_W11)

Umiejętności

1. Potrafi prawidłowo interpretować zjawisko recepcji mediów – K_U01 (S1A_U01)

2. Potrafi pozyskiwać dane do analizowania zjawiska odbioru mediów – K_U02 (S1A_U02)

3. Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg recepcji mediów – K_U03 (S1A_U03)

4. Potrafi prognozować zjawisko recepcji mediów z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi medioznawczych – K_U04 (S1A_U04)

5. Samodzielnie zdobywa i wykorzystuje w pracy umiejętności praktyczne w zakresie produkcji medialnej – K_U11 (S1A_U06, S1A_U07)

6. Potrafi w zaawansowanym stopniu wyszukiwać, selekcjonować i zdobywać informacje ze źródeł tradycyjnych i cyfrowych, wykorzystując zdobytą w ten sposób wiedzę w swojej pracy badawczej dotyczącej odbioru mediów – K_U15 (S1A_U01, S1A_U02)

Kompetencje społeczne:

1. Ma świadomość znaczenia mediów, wywierania ich wpływu na odbiorcę we współczesnym świecie – K_K05 (S1A_K04)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krystyna Kwapisiewicz-Hudzik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krystyna Kwapisiewicz-Hudzik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Granat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0