Komunikacja wizualna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-KW-D-LS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja wizualna |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/v2/ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Elementarny zakres wiedzy dotyczącej współczesnej kultury wizualnej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - godziny realizowane z udziałem wykładowcy -ćwiczenia (30 godzin) - przygotowanie przez studenta pracy zaliczeniowej (30 godzin) - studiowanie literatury przedmiotu i analiza materiału ikonograficznego/filmowego (30 godzin) Łączna liczba: 90 godzin |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie w formie pracy pisemnej: W_02, W_06, K_01, K_U01, K_U02, K_U06 Aktywność na zajęciach: K_K01, K_K02, K_K03 |
Pełny opis: |
1. Anatomia obrazu. Obraz w ujęciu historii sztuki, i antropologii kulturowej - wybrane zagadnienia. 2. Analiza i interpretacja utworów wizualnych. Analiza formalna i kontekstualna. Ikonografia i ikonologia. Elementy formalnej analizy dzieła malarskiego, fotografii, plakatu, filmu, wideoklipu, performensu. 3. (Trans)kulturowy język barw. Kody kolorystyczne. Psychologia koloru. Rola barwy w dziele filmowym. 4. Komunikacja wizualna w interakcjach społecznych. Wizualność w perspektywie psychologii Gestalt. Polityczność obrazu. 5. Kreowanie wizerunku w kontekście Jungowskiej teorii archetypów. Archetypy w tekstach filmowych i reklamie wizualnej. 6. Obraz jako narzędzie perswazji i propagandy - wybrane kazusy. 7. Język designu i architektury. Elementy identyfikacji wizualnej. Wizualny branding. 8. Mariaże słowa i obrazu. Poezja graficzna. Tradycja Polskiej Szkoły Plakatu - analiza wybranych dzieł. 9. Wystawy sztuki i ich wpływ na komunikację międzykulturową/ zmiany społeczne. 10. Esej, felieton, recenzja - elementy warsztatu dziennikarza kulturalnego. Część zajęć prowadzona jest w wybranych lubelskich instytucjach wystawienniczych, co dodatkowo umożliwia studentom dyskusję z artystami i kuratorami sztuki. |
Literatura: |
Airey, David, Identity Designed : the Definitive Guide to Visual Branding, Beverly (MA): Rockport Publishers, 2019. Berger, John, Zrozumieć fotografię, oprac. Geoff Dyer, Wyd. Aletheia, Warszawa 2023. Coates, Paul, Cinema and Colour: The Saturated Image, Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan 2010. Cytowic, Richard E., David M. Eagelman, Wednesday Is Indigo Blue: Discovering the Brain of Synesthesia, MIT Press, London 2009. D’Alleva, Anne, Jak studiować historię sztuki, Wyd. Universitas, Kraków 2013. Dawidek-Gryglicka, Małgorzata, Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku, Korporacja Ha!art, Kraków 2012. Gage, John, Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Wyd. Universitas, Kraków 2010. Gałązkiewicz, Igor, Art Branding 2, Wydawnictwo One Press 2024. Jung, Carl G., Archetypy i symbole. Pisma wybrane, tłum. Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1976. Kisielewski, Andrzej, Sztuka i reklama, Wyd. Trans Humana, Białystok 2001. Komunikowanie artystyczne, pod red. M. Stępnik, Wyd. WSPiA, Lublin 2011. MacDowall, Lachlan, The World Atlas of Street Art, London: Frances Lincoln Ltd. 2023. Perryman, Laura, The Colour Bible, ILEX, London 2021. Polityczne konteksty sztuki, pod red. M. Stępnik, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016. Rose, Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010. Szubert, Zdzisław, Polska Szkoła Plakatu, Wyd. BoSz 2024. |
Efekty uczenia się: |
W_02 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu komunikowania artystycznego (w tym zwłaszcza: wizualnego), zna główne tendencje rozwojowe w obszarze badań nad wizualnością, ma świadomość językowego/znakowego charakteru wytworów sztuki W_06 Student trafnie identyfikuje społeczno-kulturowe mechanizmy wpływające na ewolucję obrazów i ich społeczną recepcję, rozumie rolę sztuki (jej poznawczą, identyfikacyjną, integracyjną i perswazyjną funkcję) w kształtowaniu postaw społecznych K_U01 Student potrafi prawidłowo posługiwać się terminologią z zakresu semiologicznie zorientowanej teorii sztuki K_U02 Student posiada kompetencje w zakresie visual literacy, potrafi dokonać krytycznej (semantycznej i formalnej) analizy utworów wizualnych K_U06 Student potrafi poprawnie przygotować tekst recenzji i eseju poświęconego zjawiskom/wydarzeniom kulturalnym K_K01 Student jest gotów do uznawania znaczenia mediów w kształtowaniu świadomego i receptywnego odbioru treści kultury K_K02 Student jest gotów do aktywnego uczestniczenia w życiu kulturalnym, kultywowania dobrych praktyk w ramach dziennikarstwa kulturalnego K_K03 Student jest gotów do odpowiedzialnego wykorzystywania kompetencji komunikacyjnych (w tym językowych) w działaniach na rzecz lokalnego środowiska artystycznego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Stępnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Stępnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Stępnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.