Pragmatyka komunikacji w nowych mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-NEWM-PK-2N |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pragmatyka komunikacji w nowych mediach |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu komunikacji językowej i wizualnej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Punkty ECTS: 4 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie wykładów (łączna liczba godzin w semestrze): 10 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 10 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze: 10) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin pisemny (testowy): pytania i polecenia otwarte i zamknięte. K_W01 (P7U_W; P7S_WG); K_W04 (P7U_W; P7S_WG); K_W06 (P7U_W; P7S_WG); K_W07 (P7U_W; P7S_WG); K_W07 (P7U_W; P7S_WK); K_U01 (P7U_U; P7S_UW); K_U03 (P7U_U; P7S_UW); K_U06 (P7U_U; P7S_UK); K_U09: (P7U_U; P7S_UW); K_K03: (P7U_K; P7S_KR, P7S_KO). |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu, zajęć: 1. Uświadomienie studentom pragmatycznych aspektów komunikacji w nowych mediach poprzez zapoznanie z pojęciami z zakresu pragmatyki komunikacji oraz koncepcjami i teoriami pragmalingwistycznymi. 2. Uświadomienie studentom zalet i zagrożeń, związanych z komunikowaniem się w nowych mediach. 3. Rozwinięcie umiejętności analizy i interpretacji różnego typu wypowiedzi językowych pod względem ich skuteczności i atrakcyjności w nowych mediach. 4. Rozwijanie umiejętności właściwego i skutecznego komunikowania się w nowych mediach. Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny obserwacja bezpośrednia, obserwacja pośrednia, pogadanka, prezentacja multimedialna (MS PowerPoint). Treści programowe: 1. Pragmatyka komunikacji w nowych mediach 2. Komunikowanie 3. Modele komunikacyjne 4. Pragmatyka komunikacji wizualnej 5. Pragmatyka komunikacji językowej 5.a. Kontekst 5.b. Zachowania niewerbalne 5.c. Nadawca 5.d. Odbiorca 5.e. J. Austin i performatywy 5.f. Akty mowy 5.g. Teoria reguł konwersacji implikatur i grzeczności konwersatoryjnej 6. Specyfika komunikacji w nowych mediach 7. Bezpieczna komunikacja w nowych mediach wobec dezinformacji i manipulacji 7.a. Krytyczne myślenie 7.b. Fact-checking |
Literatura: |
Austin J., Mówienie i poznanie, Warszawa 1993. Bralczyk J., Perswazja i manipulacja językowa [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Kraków 2000. Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów?, Lublin 2004. Filipiak M., Homo Communicans. Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2003. Granat A, , Recepcja mediów, t. 6: Badania nad odbiorem przekazów masowych w praktyce edukacji medialnej, seria Recepcja mediów pod red. B. Bonieckiej i A. Granat, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2019, ss. 333. Grice H. P., Logika a konwersacja, [w:] Język w świetle nauki, B. Stanosz (red.), Warszawa 1980 lub „Przegląd Humanistyczny" 1977, nr 6. Grzegorczykowa R., Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, [w:] Funkcje języka i wypowiedzi, pod red. J. Bartmińskiego i R. Grzegorczykowej, „Język a kultura”, t. 4, Wrocław 1991. Kalisz R., Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993; Krzyżanowski P., Nowak P. (red.), Manipulacja w języku, Lublin 2004. Marcjanik M., Etykieta językowa, [w:] Współczesny język polski, J. Bartmiński (red.), Lublin 2001. Searle J. P., Czym jest akt mowy?, „Pamiętnik Literacki” 1980, z. 2. Zdunkiewicz D., Akty mowy, [w:] Współczesny język polski, J. Bartmiński (red.), Lublin 2001. Zdunkiewicz D., Pojęcie implikatury w językoznawstwie – przegląd najważniejszych stanowisk, „Poradnik Językowy”, 1988, z. 9–10. Zdunkiewicz D., Teoria implikatur Grice’a a język wartości, „Poradnik Językowy”, 1989, z. 8. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: K_W01: w pogłębionym stopniu zjawiska i teorie z zakresu pragmatyki komunikacji w nowych mediach (P7U_W; P7S_WG) K_W04: zasady poprawnego wnioskowania i analizowania zjawisk z zakresu pragmatyki komunikowania w nowych mediach (P7U_W; P7S_WG) K_W06: uwarunkowania i dylematy funkcjonowania nowych mediów we współczesnym społeczeństwie (P7U_W; P7S_WG) K_W07: główne tendencje rozwojowe dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach w zakresie nowych mediów (P7U_W; P7S_WG) K_W07: fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji (prawda i fałsz; wiarygodność i niewiarygodność) związane z funkcjonowaniem nowych mediów (P7U_W; P7S_WK) Absolwent potrafi: K_U01: wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów z zakresu pragmatyki komunikacji w nowych mediach (P7U_U; P7S_UW) K_U03: przystosować istniejące lub opracować nowe narzędzia w zakresie planowania i realizacji działań komunikacyjnych w przedsiębiorstwach (P7U_U; P7S_UW) K_U06: komunikować się z różnymi kręgami odbiorców przy użyciu specjalistycznej terminologii oraz prowadzić debaty na tematy związane z problematyką nowych mediów (P7U_U; P7S_UK) K_U09: rozwiązywać problemy poznawcze i praktyczne z zakresu pragmatyki komunikacji w nowych mediach (P7U_U; P7S_UW) Absolwent jest gotów do: K_K03: zdobywania i wykorzystywania posiadanej wiedzy z zakresu pragmatyki komunikacji w nowych mediach, jej krytycznej oceny oraz uznawania znaczenia tejże wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (P7U_K; P7S_KR, P7S_KO). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Granat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.