Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia produkcji w mediach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-PM-LS-TPw
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia produkcji w mediach
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza na temat form komunikacji medialnej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe:

ćwiczenia 30h

Łącznie: 30h/1 ECTS


Godziny niekontaktowe:

przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 15h

Łącznie: 15h/1ECTS


Sumarycznie: 45h/2 ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Wiedza:

K_W01 - aktywność,

K_W02 - zaliczenie ustne,

K_W03 - zaliczenie ustne,

K_W07 - aktywność, praca zaliczeniowa,

K_W09 - praca zaliczeniowa.

K_W10 - aktywność,

K_W11 - aktywność, praca zaliczeniowa,

K_W14 - aktywność, praca zaliczeniowa.


Umiejętności:

K_U01 - aktywność,

K_U05 - praca zaliczeniowa,

K_U06 - praca zaliczeniowa,

K_U08 - praca zaliczeniowa,

K_U09 - praca zaliczeniowa,

K_U10 - praca zaliczeniowa.


Kompetencje społeczne:

K_K01 - aktywność,

K_K02 - zaliczenie ustne,

K_K03 - aktywność, praca zaliczeniowa,

K_K07 - praca zaliczeniowa.


Pełny opis:

Zajęcia przybliżają zagadnienia związane z procesem produkcji medialnej. Studenci zyskują wiedzę oraz umiejętności związane procesem organizacji produkcji filmowej. Cykl ćwiczeń odpowiada na następujące problemy:

1. Rynek filmowy w Polsce - polskie produkcje filmowe (rys historyczny i współczesny), inwestorzy, producenci (państwowi i prywatni), dystrybutorzy, sieci kin oraz instytucje edukacyjne, muzea i archiwa.

2. Mechanizmy zmian i rozwoju kinematografii - przekształcenia Państwowych IK między 2005 a 2012 rokiem.

3. Producent filmu fabularnego - definicje zawodu i wykazu podstawowych obowiązków w kolejnych okresach produkcji.

4. Podstawy prawne produkcji filmowej - najważniejsze akty prawne wraz z objaśnieniami.

5. Źródła finansowania - możliwości pozyskiwania pieniędzy na film (fundusze publiczne, niepubliczne, programy międzynarodowe i koprodukcje oraz rozwiązania alternatywne, np. finansowanie społecznościowe - crowdfunding).

6. Przebiegu produkcji filmu fabularnego.

7. Składu i struktury ekipy filmowej.

8. Technologia celuloidowa i cyfrowa.

9. Budżet i kosztorysowanie.

10. Szczegółowa charakterystyka obowiązków i odpowiedzialności kierownika produkcji.

11. Studium przypadków trudnych - problemy organizacyjne i logistyczne, jakie napotkać może na swej drodze początkujący producent.

Dodatkowo, studenci w toku realizacji zajęć wykonują ćwiczenia praktyczne, które w rezultacie mają doprowadzić do stworzenia własnych mini produkcji filmowych - filmów/reportaży krótkometrażowych.

Literatura:

M. J. Zabłocki, Organizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce, Warszawa 2015.

W. Obrok, Praktyka filmowca w Polsce, Warszawa 2018.

W. Szymczyk, Inscenizacja filmowa. Podręcznik reżyserii, cz. I i II, Łódź 2015.

T. Lanier, C. Nichols, Filmowanie. Podręcznik dla młodych, Warszawa 2010.

R. U. Russin, W. M. Downs, Jak napisać scenariusz filmowy, Warszawa 2007.

P. Marecki, Kino niezależne w Polsce 1989-2009, Warszawa 2009.

M. Majorek, Kod YouTube, Kraków 2015.

B. R. Ingle, Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm, Gliwice 2013,.

D. Schawbel, Personal branding 2.0, Gliwice 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W01 - istotę i specyfikę nauk o komunikacji społecznej i mediach i ich miejsca w strukturze nauk społecznych.

K_W02 - mechanizmy społeczne, polityczne, ekonomiczne, etyczne i kulturalne funkcjonujące w środowisku medialnym.

K_W03 - na poziomie wiedzy podstawowej szkoły myślenia w naukach o komunikacji społecznej i mediach.

K_W07 - podstawowe pojęcia i zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie produkcji medialnej.

K_W09 - aktywność człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne i sferę publiczną.

K_W10 - główne historyczne i współczesne naukowe poglądy na temat społecznych uwarunkowań i skutków działania mediów.

K_W11 - podstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z produkcją medialną.

K_W14 - powiązania i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami produkcji medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem walorów estetycznych.

Umiejętności:

K_U01 - wykorzystywać posiadaną wiedzę do identyfikacji i rozwiązywania problemów i zadań wynikających z dynamiki i zmienności środowiska medialnego.

K_U05 - planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole w celu rozwiązywania problemów i wykonywania zadań praktycznych w zakresie produkcji medialnej.

K_U06 - komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu produkcji medialnej.

K_U08 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

K_U09 - tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne w obszarze produkcji medialnej oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia.

K_U10 - korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w zakresie produkcji medialnej oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę.

Kompetencje:

K_K01 - krytycznego podejścia do posiadanej wiedzy i odbieranych treści w procesie kształcenia i w debatach publicznych.

K_K02 - uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym do korzystania z opinii ekspertów w razie niemożności samodzielnego rozwiązania problemu.

K_K03 - uznania i odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych poprzez udział w działalności na rzecz środowiska społecznego.

K_K07 - twórczego myślenia oraz samodzielnego podejmowania niezależnych prac w obszarze produkcji medialnej, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji oraz formułowania krytycznej argumentacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ilona Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ilona Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)