Technologia produkcji w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-PM-LS-TPw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia produkcji w mediach |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza na temat form komunikacji medialnej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h Łącznie: 30h/1 ECTS Godziny niekontaktowe: przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 15h Łącznie: 15h/1ECTS Sumarycznie: 45h/2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wiedza: K_W01 - aktywność, K_W02 - zaliczenie ustne, K_W03 - zaliczenie ustne, K_W07 - aktywność, praca zaliczeniowa, K_W09 - praca zaliczeniowa. K_W10 - aktywność, K_W11 - aktywność, praca zaliczeniowa, K_W14 - aktywność, praca zaliczeniowa. Umiejętności: K_U01 - aktywność, K_U05 - praca zaliczeniowa, K_U06 - praca zaliczeniowa, K_U08 - praca zaliczeniowa, K_U09 - praca zaliczeniowa, K_U10 - praca zaliczeniowa. Kompetencje społeczne: K_K01 - aktywność, K_K02 - zaliczenie ustne, K_K03 - aktywność, praca zaliczeniowa, K_K07 - praca zaliczeniowa. |
Pełny opis: |
Zajęcia przybliżają zagadnienia związane z procesem produkcji medialnej. Studenci zyskują wiedzę oraz umiejętności związane procesem organizacji produkcji filmowej. Cykl ćwiczeń odpowiada na następujące problemy: 1. Rynek filmowy w Polsce - polskie produkcje filmowe (rys historyczny i współczesny), inwestorzy, producenci (państwowi i prywatni), dystrybutorzy, sieci kin oraz instytucje edukacyjne, muzea i archiwa. 2. Mechanizmy zmian i rozwoju kinematografii - przekształcenia Państwowych IK między 2005 a 2012 rokiem. 3. Producent filmu fabularnego - definicje zawodu i wykazu podstawowych obowiązków w kolejnych okresach produkcji. 4. Podstawy prawne produkcji filmowej - najważniejsze akty prawne wraz z objaśnieniami. 5. Źródła finansowania - możliwości pozyskiwania pieniędzy na film (fundusze publiczne, niepubliczne, programy międzynarodowe i koprodukcje oraz rozwiązania alternatywne, np. finansowanie społecznościowe - crowdfunding). 6. Przebiegu produkcji filmu fabularnego. 7. Składu i struktury ekipy filmowej. 8. Technologia celuloidowa i cyfrowa. 9. Budżet i kosztorysowanie. 10. Szczegółowa charakterystyka obowiązków i odpowiedzialności kierownika produkcji. 11. Studium przypadków trudnych - problemy organizacyjne i logistyczne, jakie napotkać może na swej drodze początkujący producent. Dodatkowo, studenci w toku realizacji zajęć wykonują ćwiczenia praktyczne, które w rezultacie mają doprowadzić do stworzenia własnych mini produkcji filmowych - filmów/reportaży krótkometrażowych. |
Literatura: |
M. J. Zabłocki, Organizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce, Warszawa 2015. W. Obrok, Praktyka filmowca w Polsce, Warszawa 2018. W. Szymczyk, Inscenizacja filmowa. Podręcznik reżyserii, cz. I i II, Łódź 2015. T. Lanier, C. Nichols, Filmowanie. Podręcznik dla młodych, Warszawa 2010. R. U. Russin, W. M. Downs, Jak napisać scenariusz filmowy, Warszawa 2007. P. Marecki, Kino niezależne w Polsce 1989-2009, Warszawa 2009. M. Majorek, Kod YouTube, Kraków 2015. B. R. Ingle, Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm, Gliwice 2013,. D. Schawbel, Personal branding 2.0, Gliwice 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 - istotę i specyfikę nauk o komunikacji społecznej i mediach i ich miejsca w strukturze nauk społecznych. K_W02 - mechanizmy społeczne, polityczne, ekonomiczne, etyczne i kulturalne funkcjonujące w środowisku medialnym. K_W03 - na poziomie wiedzy podstawowej szkoły myślenia w naukach o komunikacji społecznej i mediach. K_W07 - podstawowe pojęcia i zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie produkcji medialnej. K_W09 - aktywność człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne i sferę publiczną. K_W10 - główne historyczne i współczesne naukowe poglądy na temat społecznych uwarunkowań i skutków działania mediów. K_W11 - podstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z produkcją medialną. K_W14 - powiązania i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami produkcji medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem walorów estetycznych. Umiejętności: K_U01 - wykorzystywać posiadaną wiedzę do identyfikacji i rozwiązywania problemów i zadań wynikających z dynamiki i zmienności środowiska medialnego. K_U05 - planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole w celu rozwiązywania problemów i wykonywania zadań praktycznych w zakresie produkcji medialnej. K_U06 - komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu produkcji medialnej. K_U08 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. K_U09 - tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne w obszarze produkcji medialnej oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia. K_U10 - korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w zakresie produkcji medialnej oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę. Kompetencje: K_K01 - krytycznego podejścia do posiadanej wiedzy i odbieranych treści w procesie kształcenia i w debatach publicznych. K_K02 - uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym do korzystania z opinii ekspertów w razie niemożności samodzielnego rozwiązania problemu. K_K03 - uznania i odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych poprzez udział w działalności na rzecz środowiska społecznego. K_K07 - twórczego myślenia oraz samodzielnego podejmowania niezależnych prac w obszarze produkcji medialnej, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji oraz formułowania krytycznej argumentacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ilona Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ilona Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.