Najnowsza historia Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-PO-LS-NHP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Najnowsza historia Polski |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Oczekiwana jest wiedza z zakresu najnowszych dziejów Polski i świata na poziomie szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Szczególnie należy zwrócić uwagę na wiadomości o przebiegu procesów państwowotwórczych, ruchów politycznych, ideologii i wartości niepodległościowych na ziemiach polskich w XX i XXI wieku. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 Ćwiczenia 30 Konsultacje 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 90 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do ćwiczeń 30 Studiowanie literatury 45 Przygotowanie się do egzaminu 75 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 150 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 4 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 10 do ćwiczeń: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) ćwiczenia 30 konsultacje 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 30 Przygotowanie do ćwiczeń 30 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 60 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - prace zaliczeniowe W2, wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - prace zaliczeniowe W3, wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - prace zaliczeniowe W4, ćwiczenia - prace zaliczeniowe W5, ćwiczenia - prace zaliczeniowe U1, ćwiczenia - prace zaliczeniowe U2, wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - prace zaliczeniowe U3, ćwiczenia - prace zaliczeniowe U4, ćwiczenia - prace zaliczeniowe K1, wykład - egzamin pisemny do ćwiczeń: W1 - aktywność na zajęciach, referaty/prezentacje, sprawdzian pisemny W2 - aktywność na zajęciach, referaty/prezentacje, sprawdzian pisemny W3 - aktywność na zajęciach, referaty/prezentacje, sprawdzian pisemny U1 - aktywność na zajęciach, referaty/prezentacje, sprawdzian pisemny U2 - aktywność na zajęciach, referaty/prezentacje, sprawdzian pisemny U3 - aktywność na zajęciach, referaty/prezentacje, sprawdzian pisemny K1 - aktywność na zajęciach, referaty/prezentacje, sprawdzian pisemny K2 - aktywność na zajęciach, referaty/prezentacje, sprawdzian pisemny K3 - aktywność na zajęciach, referaty/prezentacje, sprawdzian pisemny |
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (platforma MS Teams oraz Wirtualny kampus) Tematyka wykładów: 1. Zbrojna droga do niepodległości Polski. 2. Dyplomatyczna droga do niepodległości Polski. 3. Polski self-made man w walce o niepodległość państwa. 4. Sprawa Polski podczas I wojny światowej. 5. Ruch państwowotwórczy jesienią 1918 roku. 6. Instytucje państwowe w suwerennej Polsce. 7. Stabilizowanie państwa do 1939 roku. 8. Sprawa Polski podczas II wojny światowej. 9. Kształtowanie Polski Ludowej. 10. Rzeczpospolita Polska na przymusowym wychodźstwie. 11. Kościół katolicki w Polsce Ludowej. 12. Kryzysy polityczne w Polsce Ludowej: 1956-1970. 13. Dekada „Drugiej Polski” 1970-1980. 14. Obóz „solidarnościowy” i „postsolidarnościowy”. 15. Przywództwo polityczne Rzeczypospolitej Polskiej 1990-2016. |
Literatura: |
Literatura do wykładu: 1. Bezpieczeństwo Europy. Bezpieczeństwo Polski, red. Ewa Maj, Kamil Mazurek, Wojciech Sokół, Anna Szwed-Walczak, t. 1, Lublin 2016. 2. Bezpieczeństwo Europy. Bezpieczeństwo Polski, red. Ewa Maj, Wojciech Sokół, Anna Szwed-Walczak, t. 2, Lublin 2016. 3. Antoni Dudek, Historia polityczna Polski 1989-2012, Kraków 2013. 4. Andrzej Garlicki, Historia 1815-2004, Warszawa 2016. 5. Marek Kornat, Wojciech Materski, Między pokojem a wojną. Szkice o dyplomacji polskiej lat 1918-1945, Warszawa 2015. 6. PRL, czyli Polska w drugiej połowie XX wieku, red. Ewa Maj, Jerzy Gryz, Eleonora Kirwiel, Lublin 2013. 7. Sen o potędze. Bezpieczeństwo, suwerenność, mocarstwowość. Rzeczpospolita Polska 1918-1939, red. Ewa Maj, Lublin 2014. 8. Andrzej Leon Sowa, Historia polityczna Polski 1944-1991, Kraków 2011. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Ma pogłębioną wiedzę niezbędną do rozumienia złożonych podwalin przebiegu procesów historycznych na ziemiach polskich w XX i XXI wieku – K_W01; K_U01. W2. Opisuje różnorodne zjawiska i procesy zachodzące w życiu politycznym Polski w wymiarze historycznym i współczesnym; identyfikuje problemy z tym związane – K_W02; K_U02. Analizuje i wyjaśnia zachowania człowieka oraz grup społecznych w toku zmian historii politycznej Polski- W03. Zna zasady korzystania z dóbr materialnych i intelektualnych z zachowaniem zasad praw autorskich -W06. UMIEJĘTNOŚCI U1. Świadomie korzysta z różnorodnych źródeł informacji, ocenia ich wiarogodność i przydatność dla realizowanych celów - K_ U07 U2. Analizuje i ocenia cele, uwarunkowania i rezultaty procesów historycznych – K_U06; U3. Inicjuje rozwiązania różnych spraw związanych z przebiegiem wybranych komponentów historii, dokonuje ich analizy i oceny – K_U13, U4. Formułuje opinie o uczestnikach wydarzeń historycznych w Polsce – K_U16. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Jest świadom rangi wiedzy historycznej przy poznawaniu meandrów przemian współczesnego życia politycznego w Polsce – K_K01, K_01. K2. Potrafi skutecznie współdziałać w grupie na różnych zasadach – K_K06; P2A_K_02 K3. Jest kreatywny podczas realizowania określonych zadań - K_02, S_2A. do ćwiczeń: Wiedza: W1 – posiada podstawową wiedzę dotyczącą wskazywania i charakteryzowania historycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań życia politycznego w Polsce na przestrzeni XIX i XXI w. W2 – ma wiedzę z zakresu objaśniania procesów zmian struktur i instytucji społeczno-politycznych (przyczyny, przebieg i konsekwencje) w Polsce od końca XIX do początków XXI wieku W3 – posiada wiedzę dotyczącą roli jaką odegrały wybitne jednostki w życiu politycznym i społecznym Polski Umiejętności: U1 – potrafi analizować, wyjaśniać i oceniać wydarzenia z najnowszej historii Polski U2 – umie dostrzec relacje zachodzące między polityką a zjawiskami historycznymi U3 – potrafi wykorzystać informacje pochodzące ze źródeł oraz literatury do najnowszej historii Polski Kompetencje społeczne: K1 – ma poczucie znaczenia historii Polski dla kształtowania świadomości i więzi narodowej Polaków oraz wagi i znaczenia dziejów ojczystych we współczesnej Europie i świecie K2 – jest świadomy znajomości dziejów Polski i chce uzupełniać, rozszerzać i doskonalić nabytą wiedzę z zakresu najnowszej historii Polski K3 – ma świadomość istnienia różnych ocen faktów historycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Eleonora Kirwiel, Ewelina Podgajna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.