Analiza tekstów kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-PRZ-LS-ATK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza tekstów kultury |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
TEMATYKA ZAJĘĆ: 1. Analiza i interpretacja dzieła sztuki. Analiza formalna i kontekstualna. Ikonografia i ikonologia (Panofsky). Tropy recepcji dzieła malarskiego i filmowego. 2. Język obrazu. Elementy semiotyki reklamy (Eco). 3. Język barw. Kody kolorystyczne. Psychologia koloru. Zjawisko synestezji. Rola barwy w dziele filmowym. 4. Mitologie nowoczesności w języku wizualnym. Fotografia jako tworzywo mitu. “Fotogenika wyborcza” (Barthes). 5. Estetyka i etyka fotografii. Studium i punctum. Obrazowe aporie. (Barthes, Sontag, Flusser). 6. „Bezgłośny język” przestrzeni/architektury. Kody kulturowe w kontekście proksemiki (Hall). 7. Archetypy (Jung) w tekstach filmowych. 8. Pomiędzy sztuką a modą. Art branding – studia przypadków. 9. Tematyka zaproponowana przez studentów. (Case studies – analiza wybranych utworów wizualnych/audiowizualnych). WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA: I. Obecność na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności bez usprawiedliwienia). II. Zaliczenie w formie wystąpienia (ok. 10 min.) związanego z tematyką zajęć. Dodatkowo, premiowana jest aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusjach). |
Literatura: |
Airey, David, Identity designed : the definitive guide to visual branding, Beverly (MA): Rockport Publishers, 2019. Aumont, Jacques, Analiza filmu, PWN, Warszawa 2011. Barthes, Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Wyd. Aletheia, Warszawa 2008. Barthes, Roland, Mit i znak, PIW, Warszawa 1970. Berger, John, Zrozumieć fotografię, oprac. Geoff Dyer, Wyd. Aletheia, Warszawa 2023. Coates, Paul, Cinema and Colour: The Saturated Image, Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan 2010. Cytowic, Richard E., David M. Eagelman, Wednesday Is Indigo Blue: Discovering the Brain of Synesthesia, MIT Press, London 2009. Dawidek-Gryglicka, Małgorzata, Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku, Korporacja Ha!art, Kraków 2012. Eco, Umberto, Nieobecna struktura, Wyd. KR, Warszawa 1996. Flusser, Vilém, Ku filozofii fotografii, Aletheia, Warszawa 2015. Gage, John, Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Wyd. Universitas, Kraków 2010. Gałązkiewicz, Igor, Art Branding 2, Wydawnictwo One Press 2024. ISBN: 9788328911406 Hall, Edward T., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa 1978. Jung, Carl G., Archetypy i symbole. Pisma wybrane, tłum. Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1976. Kandyński, Wasyl, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki, Łódź 1996. Kisielewski, Andrzej, Sztuka i reklama, Wyd. Trans Humana, Białystok 2001. MacDowall, Lachlan, The World Atlas of Street Art, London: Frances Lincoln Ltd. 2023. Panofsky, Erwin, Studia z historii sztuki, PIW, Warszawa 1971. Perryman, Laura, The Colour Bible, ILEX, London 2021. Sontag, Susan, O fotografii, Wyd. Karakter, 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Stępnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.