System medialny i polityczny w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-PRZ-LS-SMPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | System medialny i polityczny w Polsce |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Udział w zajęciach 30 Przygotowanie prezentacji 15 Lektura tekstów 30 |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne 2. System medialny w ramach systemu społeczno-polityczno-ekonomicznego 3. Prawne podstawy funkcjonowania mediów w Polsce - rola KRRiT 4. Instrumentalizacja systemu medialnego przez system polityczny 5. Nadawcy publiczni - podstawy funkcjonowania: źródła finansowania, zadania mediów publicznych, oferta programowa 6. Zaufanie do mediów w Polsce – główne tytuły i wydawcy 7. Zagraniczne koncerny medialne na polskim rynku – funkcjonowanie, rola i znaczenie 8. Funkcje i zadania nadawców lokalnych (m.in. casus Dziennika Wschodniego) 9. Przemiany w mediach uwarunkowane sytuacją polityczną (m.in. casus Radia 357) 10. Zawód dziennikarza w Polsce – polaryzacja środowiska; stowarzyszenia dziennikarzy w Polsce; kodeksy etyczne i zawodowe dziennikarzy 11. Polski system wyborczy i jego konsekwencje – finansowanie partii i kampanii wyborczych 12. Geneza, ideologia i organizacja głównych partii politycznych w Polsce 13. Sejm i Senat - proces ustawodawczy 14. Prezydent RP i Rada Ministrów - miejsce w systemie organów władzy 15. Podsumowanie zajęć |
Literatura: |
Adamczyk W., Media masowe w procesie budowania demokracji w Polsce (1989 – 1995), Poznań 1999. Antoszewski A., System polityczny RP, Warszawa, 2012. Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011. Dudek A., Historia polityczna Polski: 1989-2015, Kraków 2016. Dudek A., Od Mazowieckiego do Suchockiej: pierwsze rządy wolnej Polski, Kraków 2019. Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce, Warszawa 2018 Inwestycje koncernów na polskim rynku medialnym, red. L. Pokrzycka, Lublin 2012. Mielczarek T., Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006, Warszawa 2007. Migalski M., Wojtasik W., Mazur M., Polski system partyjny, Warszawa 2006. Polski system medialny 1989 – 2011, red. K. Pokorna-Ignatowicz, Kraków 2013. Sonczyk W. , Media w Polsce: zarys problematyki, Warszawa 1999. Zuba K., Polska scena polityczna. Ciągłość i zmiana, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Charakteryzuje pojęcia związane z polskim system medialnym i systemem politycznym Ma wiedzę dotyczącą związku pomiędzy polskim systemem politycznym a medialnym. Rozumie relacje pomiędzy poszczególnymi elementami systemu medialnego i systemu politycznego oraz ich praktyczny aspekt. Dostrzega ramy instytucjonalne polskiego systemu medialnego i systemu politycznego oraz wykorzystuje je w pracy specjalisty ds public relations. Rozumie rolę mediów w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego i sam w nim aktywnie uczestniczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Maguś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.