Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-SM-LS-Sem6 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wstępnych wymagań. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu (trzy semestry) 1 + 1 + 5 = 7 / Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 / Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 5 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): 70 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (liczba godzin w semestrach): 1 + 2 + 7 = 10 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (liczba godzin w semestrach): 15 + 15 + 30 = 60 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 175 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (liczba godzin w semestrach): 10 + 10 + 0 = 20 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Weryfikacja przedmiotowych efektów kształcenia bazuje na realizacji skorelowanych z nimi etapów postępowania badawczego. Są to kolejno: • prezentacja problemu badawczego • prezentacja wyników kwerendy bibliograficznej • prezentacja założeń metodologicznych pracy • prezentacja proponowanego tytułu pracy • prezentacja struktury pracy • prezentacja efektów kwerendy źródłowej • prezentacja kolejnych fragmentów pracy • przedłożenie pracy promotorowi • dyskusja na forum seminarium o wartości pracy Weryfikacja efektów kształcenia w trakcie obrony pracy dyplomowej. |
Pełny opis: |
• Seminaria licencjackie realizowane są w cyklu 3 semestralnym (15+15+30) - łącznie - 60 godz., począwszy od semestru IV a skończywszy na semestrze VI. Każdy semestr zaliczany jest na ocenę, przy czym zróżnicowanie i skala ocen uzależnione są od zakresu realizacji efektów kształcenia, a więc poziomu zaawansowania kolejnych etapów postępowania badawczego w poszczególnych semestrach. • Celem zasadniczym seminariów licencjackich jest inspirowanie zainteresowań naukowych studentów, wdrażanie ich do pracy badawczej oraz doskonalenie warsztatu badawczego. W szczególności służą one do realizacji przyjętych kierunkowych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych. • Istotą seminariów licencjackich jest realizacja kolejnych etapów postępowania badawczego, na poziomie właściwym dla studiów I stopnia. Ich finałem jest przyjęcie pracy licencjackiej przez promotora. Te etapy to: - określenie istoty i specyfiki pracy licencjackiej; - określenie przedmiotu i celu badań; - wybór problemu badawczego; - kwerenda bibliograficzna (sporządzenie fiszek bibliograficznych); - wstępne zapoznanie się z treścią podstawowych źródeł; - sformułowanie pytań badawczych oraz tez/hipotez roboczych; - przygotowanie koncepcji/planu pracy; - sprecyzowanie tytułu pracy od strony merytorycznej, chronologicznej, geograficznej i gramatycznej; - zatwierdzenie tytułu pracy licencjackiej - wybór metod badawczych; - opracowywanie źródeł; - opracowanie i pisanie poszczególnych części pracy licencjackiej; - sformułowanie wniosków i prognoz; - prezentacja tekstu; - przyjęcie pracy licencjackiej przez promotora. W semestrze IV seminarzysta powinien dokonać wyboru problemu badawczego oraz potrafić ten wybór uzasadnić, odwołując się do swojej kwerendy bibliograficznej oraz analizy najważniejszych źródeł w wybranym zakresie. W ramach semestru V seminarzysta powinien kontynuować kwerendy bibliograficzne i źródłowe połączone z ich opracowywaniem, przygotować i zaprezentować koncepcję/plan oraz propozycję tytułu swojej pracy dyplomowej. Semestr V kończy zatwierdzenie tytułu pracy magisterskiej przez Radę Wydziału. W ramach semestru VI seminarzysta, w oparciu o kolejne pogłębione kwerendy oraz opracowywanie źródeł, powinien napisać pracę licencjacką zgodnie z przyjętą jej koncepcją/planem, zaprezentować jej fragmenty na forum seminarium, uwzględnić uwagi promotora i seminarzystów. Semestr VI kończy przyjęcie pracy magisterskiej przez promotora. |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej : Dobór literatury zależy od wybranej przez seminarzystę problematyki. Pietraś M. Przestrzeń badawcza nauki o stosunkach międzynarodowych, "Politeja" 2015, nr, 4,vol. 36, s. 65-97 M. Pietraś, Analiza polityki zagranicznej w nauce o stosunkach międzynarodowych, w: E. Haliżak (red.), Badanie polityki zagranicznej państwa, Warszawa 2018, s. 165-213 Babbie E.R., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008. Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010. Buksiński T., Interpretacja źródeł historycznych pisanych, Warszawa–Poznań 1992. Buttolph Johnson J., Reynolds H.T., Mycoff J.D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007. Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1994. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie, Warszawa 2000. Teorie i metody w naukach politycznych, red. D. Marsh, G. Stoker, Kraków 2006. Zenderowski R., Jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Warszawa 2007. R. Jackson, G. Sorensen, Wprowadzenie do stosunków międzynarodowych. Teorie i kierunki badawcze, Kraków 2006; M. Sułek, Metody i techniki badań stosunków międzynarodowych, Warszaw 2004; Buttolph Johnson J., Reynolds H. T., Mycoff J. D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010; Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013; J. Kukułka, Wstęp do nauki o stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2003; Wykaz literatury uzupełniającej: Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Kolonia – Wrocław 1998; Wójcicki W., Prace i egzaminy dyplomowe. Regulaminy, standardy, wskazówki, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Student: - posiada podstawową wiedzę z zakresu stosunków międzynarodowych jako sfery rzeczywistości społecznej oraz istoty i specyfiki postępowania badawczego w ich zakresie (K_W01) - dysponuje podstawową wiedzę z zakresu istoty i specyfiki postępowania badawczego w zakresie stosunków międzynarodowych ( K_W014) - rozumie i potrafi stosować podstawowe kategorie oraz metody postępowania badawczego w zakresie stosunków międzynarodowych (K_U09, K_U16, K_U21) - posiada umiejętność rozumienia, interpretowania i stosowania w praktyce własnych wyników postępowania badawczego w zakresie współczesnych stosunków międzynarodowych ( K_U12, K_U18) - jest otwarty na różnorodność poglądów i interpretacji współczesnych stosunków międzynarodowych ( K_K10) - jest kreatywny w rozwijaniu zainteresowań oraz wypracowaniu i propagowaniu własnego interpretowania zachodzących zjawisk i procesów w zakresie stosunków międzynarodowych ( K_K10, K_K06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Walenty Baluk, Tomasz Browarek, Aneta Dawidowicz, Hanna Dumała, Ewa Godlewska, Jan Holzer, Grzegorz Janusz, Dariusz Kondrakiewicz, Katarzyna Krzywicka, Czesław Maj, Maria Marczewska-Rytko, Witold Rewera, Katarzyna Stachurska-Szczesiak, Beata Surmacz, Ireneusz Topolski, Wojciech Ziętara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium licencjackie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Walenty Baluk, Aneta Dawidowicz, Agnieszka Demczuk, Hanna Dumała, Jerzy Garbiński, Ewa Godlewska, Jan Holzer, Dariusz Kondrakiewicz, Krystyna Leszczyńska-Wichmanowska, Czesław Maj, Maria Marczewska-Rytko, Ewelina Podgajna, Katarzyna Stachurska-Szczesiak, Beata Surmacz, Ireneusz Topolski, Wojciech Ziętara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium licencjackie - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.