Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-SM.ek
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia rozwoju
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii, stosunków międzynarodowych, geografii i statystyki

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

4 pkt. ECTS

Godziny kontaktowe

Wykład - 15h

Ćwiczenia - 15h

Konsultacje - 5 h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 35

Liczba pkt. ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1


Godziny nie kontaktowe

Przygotowanie się do zajęć - 35h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Udział w dyskusji - U2, U3, K1, K2

Prezentacja - U2, U3

Zaliczenie pisemne - W2, W3

Egzamin - W1, W4, U1, U2,

Pełny opis:

Celem zajęć jest dostarczenie studentom podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki ekonomii rozwoju. Kurs obejmuje 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń. Część wykładowa koncentruje się na zagadnieniach teoretycznych, głównie przedstawieniu głównych nurtów, podejść i teorii ekonomii rozwoju, począwszy od ekonomii klasycznej na współczesnych paradygmatach rozwojowych kończąc. Część ćwiczeniowa ma bardziej praktyczny wymiar. Studenci zapoznają się ze współczesnymi problemami rozwojowymi, miarami rozwoju gospodarczego, międzynarodową polityką rozwojową, aktorami oraz sposobami stymulowania rozwoju gospodarczego i wyrównywania dysproporcji rozwojowych. Ważnym elementem zajęć jest stymulowanie studentów do samodzielnego i krytycznego myślenia o dysproporcjach rozwojowych, pomocy rozwojowej oraz polityce rozwojowej, poprzez prezentacje i prace pisemne.

Literatura:

Marzęda-Młynarska K., Globalne zarządzanie bezpieczeństwem żywnościowym, Lublin 2014.

Rozwój w dobie globalizacji, red. A. Bąkiewicz, U. Żuławska, Warszawa 2010.

P. Bagiński, K. Czaplicka, J. Szczyciński, Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju. Ewolucja, stan obecny i perspektywy, Warszawa 2009.

Ekonomia rozwoju, red. R. Piasecki, Warszawa 2007.

Stiglitz J., Carlton A., Fair Trade. Szansa dla wszystkich, Warszawa 2007

Sachs J., Koniec z nędzą – zadanie dla naszego pokolenia, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

W1 - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat głównych teorii ekonomii rozwoju, ich założeń, przedstawicieli i ewolucji - K_W05, K_W07, K_W14

W2 - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat organizacji międzynarodowych zaangażowanych w międzynarodową politykę rozwojową - K_W03, K_W14

W3 - Student ma pogłębioną wiedzę na temat przyczyn niedorozwoju gospodarczego na poziomie państw i globalnym -K_W05, K_W14

W4 - Student ma pogłębioną wiedzę na temat ewolucji międzynarodowej polityki rozwojowej - K_W07, K-W14

U1 - Student potrafi identyfikować i wyjaśniać przyczyny zróżnicowania rozwoju gospodarczego państw - K_U01, K_U03, K_U05

U2 - Student potrafi formułować samodzielne opinie i wnioski na temat międzynarodowej polityki rozwojowej i jej efektywności - K_U01, K_U03

U3 - Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji w celu identyfikacji i prezentacji różnych problemów rozwojowych - K_U13

K1 - Student jest świadomy konsekwencji dysproporcji rozwojowych dla stabilności i bezpieczeństwa - K_K07, K_K09

K2 - Student jest świadomy wspólnej odpowiedzialności państw za problemy rozwojowe i konieczności pomocy rozwojowej - K_K06, K_K09

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Marzęda-Młynarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Wichmanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0