Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria bezpieczeństwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-TB-BN-LS
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teoria bezpieczeństwa
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

3 pkt. ECTS

Godziny kontaktowe

Wykład - 15 h

Ćwiczenia - 15 h

Konsultacje - 5 h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 35

Liczba pkt. ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,5


Godziny nie kontaktowe

Przygotowanie się do zajęć - 20

Przygotowanie się do egzaminu - 20

Łączna liczba zajęć bez udziału nauczyciela akademickiego - 40

Liczba punktów ECTS bez udziału nauczyciela akademickiego - 1,5



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1Wykład, dyskusja

W2, W3 Egzamin ustny, test zaliczeniowy

U01 Wykład, dyskusja

U02 Dyskusja, prezentacja multimedialna, debata

U03 Wykład, dyskusja

K02 debata, dyskusja

Pełny opis:

W 1.Pojęcie bezpieczeństwa

- ogólne rozumienie bezpieczeństwa

- główne pytania badawcze analizy bezpieczeństwa międzynarodowego

- subiektywne i obiektywne elementy bezpieczeństwa

- dylemat bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego

- bezpieczeństwo narodowe

- bezpieczeństwo wewnętrzne

- bezpieczeństwo międzynarodowe

W 2. Problem redefinicji pojęcia "bezpieczeństwo”

- zimnowojenny paradygmat bezpieczeństwa

- dylemat "securityzation" czy "di-securitization" i szkoła kopenhaska

- szkoła walijska i szkoła paryska bezpieczeństwa

- ewolucja zakresu bezpieczeństwa po zimnej wojnie

- ewolucja zakresu przedmiotowego

- ewolucja zakresu podmiotowego

-ewolucja zakresu wartości chronionych

- ewolucja zakresu przestrzennego

- ewolucja zakresu działań

- koncepcja "human sucurity"

W 3. Zagrożenia bezpieczeństwa

- istota zagrożeń bezpieczeństwa międzynarodowego

- zakres i specyfika zagrożeń bezpieczeństwa w Europie po zimnej wojnie

- wpływ procesów globalizacji na ewolucję zagrożeń bezpieczeństwa

- istota i specyfika zagrożeń asymetrycznych

W. 4 Koncepcje i działania na rzecz zapewniania bezpieczeństwa międzynarodowego

- koncepcje bezpieczeństwa międzynarodowego (koncepcja równowagi sił, koncepcja bezpieczeństwa zbioro-wego, koncepcja demokratycznego pokoju, koncepcja bezpieczeństwa kooperacyjnego)

- ewolucja zakresu działań na rzecz bezpieczeństwa

Literatura:

Literatura :

M. Pietraś, Bezpieczeństwo międzynarodowe, w: M. Pietraś (red.), Międzynarodowe stosunki polityczne, Lublin 2021, s. 437-470.

M. Pietraś, Kategoria „bezpieczeństwo zdrowotne” w studiach bezpieczeństwa, w: H. Chałupczak, K. Marzęda-Młynarska, M. Pietraś, E. Pogorzała (red.), Zagrożenia bezpieczeństwa w procesach globali-zacji. Zagrożenia zdrowotne. Lublin – Zamość 2022, s. 15-50

M. Pietraś, Środowisko (nie)bezpieczeństwa Sojuszu Północnoatlantyckiego, w: W. Paruch, M. Pietraś, B. Surmacz (red.), Sojusz Północnoatlantycki w środowisku niepewności i zmiany. Dwadzieścia lat członkostwa Polski, Wydawnictwo Sej-mowe, Warszawa 2020, s. 25-61

Biała księga bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2013

T. Compa, Teorie i strategie bezpieczeństwa, Zamość 2018

J. Czaputowicz, Bezpieczeństwo międzynarodowe. Współczesne koncepcje. Warszawa 2012

- M. Pietraś, K. Wojtaszczyk (red.), Polska w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego, Warszawa 2016

- M. Pietraś, Pozimnowojenny paradygmat bezpieczeństwa in statu nascendi."Sprawy Międzynarodowe" 1997 nr 2.

- M. Pietraś, Transnarodowość zagrożeń asymetrycznych, w: S. Wojciechowski, R. Fiedler (red.), Zagrożenia asymetryczne współczesnego świata, Poznań 2009

-M. Pietraś, Uwarunkowania nowej jakości zbrojnych konfliktów wewnątrzpaństwowych/międzynarodowych, w: „Rocznik Nauk Społecznych KUL” 2013, nr 3, vol. 41, s. 33-67

- M. Pietraś, Bezpieczeństwo międzynarodowe w: M. Pietraś (red.), Międzynarodowe stosunki polityczne, Lublin 2007

- M. Pietraś, Bezpieczeństwo państwa w późnowestfalskim środowisku międzynarodowym.w: S. Dębski, B. Górka-Winter (red.), Kryteria bezpieczeństwa międzynarodowego państwa. Warszawa 2003

- P. Williams (red.), Studia bezpieczeństwa, Kraków 2012

- R. Kuźniar, i inni, Bezpieczeństwo międzynarodowe, Warszawa 2012

- K. Żukrowska, M. Grącik (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe. Teoria i praktyka, Warszawa 2010

-M. Madej, Zagrożenia asymetryczne, Warszawa 2007

- B. Buzan, O. Waever, J. de Wilde, Security. A New Framework For Analysis. London 1998.

Efekty uczenia się:

Student ma podstawową wiedzę na temat istoty bezpieczeństwa jako dynamicznego procesu, jego uwarunkowań oraz wymiarów K_W01, K_W03. Student ma podstawową widzę o działaniach na rzecz zapewniania bezpieczeństwa K_W07. Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do identyfikacji i rozwiązywania złożonych problemów związanych zbezpieczeństwem narodowym w tym przyczynami i skutkami zagrożeń oraz środkami zapobiegawczymi K_U01. Student identyfikuje i interpretuje procesy ewolucji rzeczywistości międzynarodowej oraz ich skutki dla bezpieczeństwa podmiotów, gromadzi i dokonuje selekcji informacji na temat zmian rzeczywistości międzynarodowej i ich skutków dla bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego K_U02, K_U04, K_U08. Student ma potrzebę stałego poszerzania i pogłębiania krytycznej wiedzy o bezpieczeństwie, zagrożeniach i przeciwdziałaniu im oraz wyraża opinie na tematy bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego w debatach publicznych K_K01.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Justyna Misiągiewicz, Marek Pietraś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)