Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-WBN-BN-LS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do badań naukowych
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1. Aktywność na zajęciach, sprawdzian pisemny

W2. Aktywność na zajęciach, sprawdzian pisemny

W3.Aktywność na zajęciach, sprawdzian pisemny

U1.Aktywność na zajęciach, sprawdzian pisemny

U2.Aktywność na zajęciach, sprawdzian pisemny

U3.Aktywność na zajęciach, sprawdzian pisemny

K1.Aktywność na zajęciach, sprawdzian pisemny

K2.Aktywność na zajęciach, sprawdzian pisemny

K3. Aktywność na zajęciach, sprawdzian pisemny


Pełny opis:

1. Nauka i wiedza

1.1 Pojęcie wiedzy i nauki

1.2 Podział nauki

1.3 Cele i zadania nauki

1.4 Funkcje nauki

1.5 Paradygmaty nauk

2. Bezpieczeństwo w systemie dyscyplin naukowych

2.1. Definicja bezpieczeństwa

2.2. Bezpieczeństwo jako nauka społeczna

2.3. Interdyscyplinarny charakter Bezpieczeństwa.

3. Źródła w badaniach

3.1. Definicja źródła

3.2. Podziały źródeł

3.3. Interpretacja źródeł

3.4. Wydawnictwa zwarte i ciągłe

3.5. Wiedza źródłowa i pozaźródłowa

4. Rodzaje literatury naukowej

3.1 Wydawnictwa zwarte

3.2 Wydawnictwa ciągłe

3.3 Wydawnictwa ogóle

3.4 Monografie, rozprawy

3.5 Artykuły i recenzje

5. Archiwum

5.1. Zadania i system archiwalny w Polsce

5.2. Narodowy zasób archiwalny

5.3. Zasady korzystania i podstawowe pojęcia

6. Biblioteki

5.3.1 Zadania i struktura bibliotek

5.3.2 Rodzaje księgozbiorów i katalogów

5.3.3 Biblioteka Narodowa

7. Techniki zbierania i opracowywania materiałów źródłowych

6.1. Fiszki

6.2. Teki tematyczne

6.3. Komputery

6.4. Krytyka wewnętrzna i zewnętrzna

8. Zasady cytowania źródeł

7.1 Opis bibliograficzny

7.2 Zasady cytowania czasopism, książek, prac zbiorowych i archiwaliów

7.3 Skróty i skrócenia

7.4 Rodzaje i funkcje przypisów

9 Metody badawcze

8.1 Metoda badawcza – definicja i kryteria podziału

8.2 Metoda indukcyjna i dedukcyjna

8.3 Metoda systemowa i decyzyjna

8.4 Metoda symulacyjna, porównawcza, behawioralna i statystyczna

8.5 Metody historyczne

8.6 Metoda językowa

10 Techniki badawcze

9.1 Próbka reprezentacyjna

9.2 Obserwacja

9.3 Wywiad

9.4 Ankieta

11. Zasady wyboru tematyki badawczej

10.1. Określenie przedmiotu i celu badań

10.2. Zasady formułowania problemu badawczego

10.3. Wybór metody i techniki badawczej

10.4. Opracowywanie materiałów badawczych (selekcja i weryfikacja)

12. Konstrukcja pracy magisterskiej

11.1 Zasady określenia tematu pracy magisterskiej

11.2 Wstęp

11.3 Osnowa

11.4 Zakończenie

11.5 Bibliografia, materiał ilustracyjny, aneksy, wykaz tabel, planów, spis treści, indeksy

12. Sprawdzian pisemny

13. Funkcjonowanie Biblioteki Głównej UMCS i Archiwum Państwowego w Lublinie.

Literatura:

Bezpieczeństwo – dyscyplina w obszarze nauk społecznych, red. M. Kucharski, Łódź-Warszawa 2012.

Bezpieczeństwo wewnętrzne państwa. Wybrane zagadnienia, red. S. Sulowski, M. Brzeziński, Warszawa

Boć J., Jak pisać pracę magisterską. Wrocław 1994.

Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych. Gdańsk 1995.

Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych. Częstochowa 1998.

Górny M., Nowak P., Wstęp do informacji naukowej. Poznań 1989.

Łuszczyński A., Podstawy metodologiczne badań politologicznych, Rzeszów 2005.

Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych. Warszawa 1987.

Niedzielska E., Mały poradnik autora i recenzenta pracy akademickiej. Wrocław 1993.

Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych. Bydgoszcz 1993.

Pogorzała E., Status dyscypliny "nauki i bezpieczeństwie" a wyzwania nauczania przedmiotów metodologicznych - wstępny zarys problemu, "Polityka i Społeczeństwo", 2023, nr 1 (21), s. 246-259.

Sordylowa B., Informacja naukowa w Polsce. Warszawa 1987.

Studia bezpieczeństwa, red. P. D. Williams, Kraków 2012.

Sułek M., Metody i techniki badań stosunków międzynarodowych, Warszawa 2004.

Święcicki M., Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską? Warszawa 1969.

Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych. Warszawa 1984

Topolski J., Metodologia historii. Warszawa 1984.

Urban S., Ładoński W., Jak napisać dobrą pracę magisterską. Wrocław 1994.

Woźniak K., O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny. Warszawa – Łódź 1998.

Dawidczyk A., Jurczak J., Metodologia bezpieczeństwa w przykładach i zastosowaniach. Podręcznik akademicki, Warszawa 2022.

Jemiioł T., Dawidczyk A., Wprowadzenie do metodologii badań bezpieczeństwa, Warszawa 2008.

Kuc B., Ściborek Z., Zarys metodologii nauk o bezpieczeństwie, Toruń 2018.

Dawidczyk A., Jurczak J., Łuka P., Metody - techniki- narzędzia nauk o bezpieczeństwie, Warszawa 2019.

Gierszewski J. , Pieczywok A., Metodologiczne podstawy badań problemów bezpieczeństwa, Warszawa 2020.

Wiśniewski B., Praktyczne aspekty badań bezpieczeństwa, Warszawa 2020.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Ma wiedzę o bezpieczeństwie jako nauce i o jej warsztacie badawczym.

W2. Zna i rozumie znaczenie dyscyplin pokrewnych w badaniach naukowych

W3. Zna podstawowe terminy, pojęcia i metody użyteczne w badaniach naukowych

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Potrafi samodzielnie poszukiwać i gromadzić wiedzę źródłową i pozaźródłową oraz stosować podstawowe metody i techniki badawcze

U2. Potrafi konstruować pracę naukową oraz stosować w niej przypisy i bibliografię

U3. Potrafi samodzielnie podejmować i przeprowadzać proste działania badawcze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Efektywnie i krytycznie ocenia własną pracę i jej stopień zaawansowania

K2. Wykazuje intelektualną aktywność i uczciwość badacza.

K3. Ma potrzebę uzupełniania, rozszerzania i doskonalenia swojego warsztatu badawczego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Browarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0