Teoretyczne podstawy mediacji i osoba mediatora
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-!MSS.19 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy mediacji i osoba mediatora |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących komunikacji, konfliktów i sposobów rozwiązywania konfliktów. Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej (lub brak). |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 2 ECTS, 10 CA |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin na ocenę, test jednokrotnego wyboru składając się z 30 pytań. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu pogłębienie wiedzy studentów na temat zagadnień dotyczących paradygmatu sprawiedliwości naprawczej, zwłaszcza pedagogicznych. W tym celu zostaną omówione najbardziej znane koncepcje sprawiedliwości naprawczej w naukach humanistycznych i społecznych. Na zajęciach zostaną zaprezentowane różnorodne podejścia do mediacji szkolnej. |
Literatura: |
"Mediacja – sposób na konflikt" A. Lewicka-Zelent, https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2023/0725/091442-oir-ri-nr-2-wyklad-4-mediacja-sposob-na-konflikt-a-lewicka-zelent.pdf. "Mediacja szkolna" A. Lewicka-Zelent. UMCS, 2019. "Psychologia emocji" . A. Lewicka-Zelent. UMCS, 2013. "Mediacja" red. L. Mazowiecka, Wolters Kluwer Polska, 2009. "Mediacja rodzinna: praktyczny poradnik" M. Kaźmierczak, J. Kaźmierczak, Difin, 2015. "Mediacja : nowa przestrzeń zarządzania konfliktem: wyzwania, strategie, rozwiązania" red. S. Morgała, E. Stopyra, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, 2014. "OBLICZA MEDIACJI. WYBRANE ZAGADNIENIA" red.K. Wojtanowicz, M. Pękala, UNIWERSYTET PAPIESKI JANA PAWŁA II W KRAKOWIE, 2021. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia: konflikt/spór, mediacja w różnych podstawowych teoriach z zakresu prawa i psychologii, a zwłaszcza ich cele, rodzaje, funkcje oraz złożone zależności między nimi. K_W03 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia teoretyczne dotyczące mediacji, uczestników tego procesu w kontekście psychologicznym i prawnym. K_W04 Student zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście paradygmatu sprawiedliwości naprawczej i retrybutywnej. K_W06 Student zna i rozumie podstawowe zasady zakładania i organizacji działalności mediacyjnej. K_U02 Student umie wykorzystywać posiadaną wiedzę i doświadczenie życiowe, zawodowe z zakresu psychologii oraz prawa, a zwłaszcza potrafi formułować i rozwiązywać problemy związane z prowadzeniem mediacji oraz wykonywać zadania typowe dla działalności mediatora. K_U05 Student umie planować i organizować indywidualne stanowisko pracy oraz w potrafi funkcjonować w zespole mediacyjnym. K_U07 Student umie samodzielnie planować i realizować potrzeby związane z samorozwojem zawodowym i osobistym niezbędnym do pracy mediatora. K_K02 Student jest gotów do stosowania wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz do korzystania w razie potrzeby z profesjonalnej pomocy innych specjalistów w ramach prowadzonej działalności mediacyjnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Kalinowska, Agnieszka Lewicka-Zelent | |
Prowadzący grup: | Danuta Kalinowska, Agnieszka Lewicka-Zelent | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.