Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspomaganie nauczycieli i rodziców w działaniach edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-!PEPP.PIII.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wspomaganie nauczycieli i rodziców w działaniach edukacyjnych
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Ćwiczenia - 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 15

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 0,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 20

Przygotowanie do testu zaliczeniowego: 25

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 45

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 - pisemny test zaliczeniowy

W2 - pisemny test zaliczeniowy

W3 - pisemny test zaliczeniowy

U1 - pisemny test zaliczeniowy

U2 - pisemny test zaliczeniowy

U3 - pisemny test zaliczeniowy

K1 - pisemny test zaliczeniowy

K2 - pisemny test zaliczeniowy

Pełny opis:

Celem zajęć jest rozwijanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących sposobów wpierania nauczycieli i rodziców w procesie edukacji. W czasie zajęć analizowane są wybrane modele współdziałania nauczyciela, rodzica i ucznia w obszarze działań edukacyjnych, a także wybrane psychologiczne aspekty wspomagania rodziców i nauczycieli w procesach wychowania i kształcenia. Ponadto, rozwijane są umiejętności i kompetencje związane ze wspieraniem nauczycieli i rodziców w radzeniu sobie z trudnościami wychowawczymi i edukacyjnymi oraz rozwiązywaniem konfliktów.

Literatura:

Dubis, M. (2019). Współpraca: nauczyciel–uczeń–rodzic. Wymiary relacji wychowawczej i edukacyjnej. Studia Paedagogica Ignatiana, 22(1), 149-175.

Hornowska, E., Brzezińska, A. I., Appelt, K., Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badania. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Gordon, Th. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Kubacka-Jasiecka, D. Mudyń, K. (2003). (red.) Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna.Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Kuśpit, M., & Tychmanowicz, A. (2022). Relationships of the Big Five Personality with Self-Esteem and Emotion Understanding in Students from Visual Arts High Schools and General Education High Schools. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review), 36(1), 121–152. https://doi.org/10.12775/PBE.2022.006

Skibicka-Piechna, A. (2021). Wsparcie społeczne nauczyciela. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 14, 239-249.

Sztejnberg, A. (2010). Podstawy komunikacji społecznej w edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Astrum

Walc, W. (2019) (red.), Opieka, pomoc, wsparcie w edukacyjnej rzeczywistości: potrzeby i działania. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

W1: Rolę nauczyciela-psychologa we wspomaganiu nauczycieli i rodziców w procesie edukacyjnym - K_W02

W2: Znaczenie współpracy między rodzicami, nauczycielami i uczniem w efektywności działań edukacyjnych - K_W02, K_W03

W3: Zasady i możliwości wspomagania rodziców oraz nauczycieli w sytuacjach trudnych - K_W02, K_W03

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

U1: Planować i realizować działania ukierunkowanie na wsparcie nauczycieli i rodziców w procesie edukacji - K_U01

U2: Udzielać wsparcia nauczycielom i rodzicom w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi, konfliktowymi i kryzysowymi - K_U01, K_U02

U3: Wspomagać nauczycieli i rodziców w procesie rozwiązywaniu problemów edukacyjnych - K_U01, K_U02

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO

K1: Planowania i realizowania współpracy z nauczycielami i rodzicami w działaniach edukacyjnych - K_K01

K2: Rozwijania i doskonalenia swoich kompetencji zawodowych w zakresie wieloaspektowego wspierania rozwoju uczniów - K_K03

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marlena Stradomska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Tychmanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)