Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka wypalenia zawodowego w pracy z osobami niepełnosprawnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.LSVI.ERO1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka wypalenia zawodowego w pracy z osobami niepełnosprawnymi
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Ćwiczenia 15

Konsultacje 3

Zajęcia on-line 18

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 18

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,6

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Ćwiczenia własne 12

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 12

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,4

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

K01, K02, U01, U02, K01, K02 - projekt pisemny

Pełny opis:

Przedmiot wprowadza w tematykę profilaktyki wypalenia zawodowego nauczycieli pracujących z osobami z niepełnosprawnością. Wypalenie zawodowe to odpowiedź ze strony organizmu na długotrwały, chroniczny stres emocjonalny, związany z pracą zawodową. Może być ono reakcją na długotrwałe przeciążenie obowiązkami, zbyt odpowiedzialne i trudne zadania lub wyczerpującą, nudną i monotonną pracę. Występuje, gdy praca przestaje dawać satysfakcję, pracownik przestaje się rozwijać zawodowo, czuje się przepracowany i niezadowolony z wykonywanego zajęcia, które niegdyś sprawiało mu przyjemność. Uważa się, że wypalenie zawodowe może się pojawić między 3. a 6. rokiem pracy i powrócić po 9 latach aktywności zawodowej. Przedmiot wskazuje sposoby radzenia sobie z tym procesem.

Literatura:

SĘK Helena red.: Wypalenie zawodowe : przyczyny i zapobieganie.-Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011

MASLACH Christina: Pokonać wypalenie zawodowe : sześć strategii poprawienia relacji z pracą.- Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2010

MASLACH Christina: Prawda o wypaleniu zawodowym : co zrobić ze stresem w organizacji.- Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011

PALAK Zofia: Zespół wypalenia zawodowego w pracy nauczycieli szkół specjalnych i ogólnodostępnych W: Nauczyciel kompetentny .- Lublin, UMCS, 2007

BRZEZIŃSKI Jerzy red.: Zdrowie i choroba : problemy teorii, diagnozy i praktyki.- Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008

FENGLER Jorg : Pomaganie męczy : wypalenie w pracy zawodowej. - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2000

GAŚ Zbigniew Bronisław : Doskonalący się nauczyciel : psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli. - Lublin : Wydaw. UMCS, 2001

HALL Carol, HORNBY Garry : Jak radzić sobie ze stresem i uniknąć syndromu wypalenia// W : HORNBY Garry, HALL Eric, HALL Carol : Nauczyciel wychowawca. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W01 Posiada usystematyzowaną wiedzę na temat zjawiska wypalenia zawodowego i czynników ryzyka jego wystąpienia K_W20+++

W02 Określa indywidualne i społeczne konsekwencje wypalenia zawodowego doświadczanego przez pedagoga pracującego z osobami niepełnosprawnymi K_W20+++

UMIEJĘTNOŚCI

U01 Potrafi ocenić czynniki obciążające i konstruktywne - rozwojowe w działalności zawodowej pedagoga specjalnego K_U12+++

U02 Potrafi zaprojektować system wsparcia dla potencjalnych współpracowników zagrożonych ryzykiem wypalenia zawodowego, a także skonstruować plan profilaktyki tego zjawiska we własnym rozwoju zawodowym K_U12+++; K_U13+

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K01 Ma świadomość wymogu doskonalenia zawodowego i jego wielopłaszczyznowych konsekwencji K_K01++

K02 Dokonuje oceny swoich kompetencji i wykazuje gotowość ich podwyższania oraz uzupełniania, kreowania indywidualnego rozwoju zawodowego w kontekście profilaktyki zjawisk niepożądanych K_K07+; K_K10++

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-9756d84d3 (2024-05-17)