Profilaktyka wypalenia zawodowego w pracy z osobami niepełnosprawnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.LSVI.ERS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka wypalenia zawodowego w pracy z osobami niepełnosprawnymi |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zgodnie z programem studiów |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Ćwiczenia 15 Konsultacje 3 Zajęcia on-line 18 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 18 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,6 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Ćwiczenia własne 12 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 12 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,4 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | K01, K02, U01, U02, K01, K02 - projekt pisemny |
Literatura: |
SĘK Helena red.: Wypalenie zawodowe : przyczyny i zapobieganie.-Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011 MASLACH Christina: Pokonać wypalenie zawodowe : sześć strategii poprawienia relacji z pracą.- Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2010 MASLACH Christina: Prawda o wypaleniu zawodowym : co zrobić ze stresem w organizacji.- Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011 PALAK Zofia: Zespół wypalenia zawodowego w pracy nauczycieli szkół specjalnych i ogólnodostępnych W: Nauczyciel kompetentny .- Lublin, UMCS, 2007 BRZEZIŃSKI Jerzy red.: Zdrowie i choroba : problemy teorii, diagnozy i praktyki.- Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008 FENGLER Jorg : Pomaganie męczy : wypalenie w pracy zawodowej. - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2000 GAŚ Zbigniew Bronisław : Doskonalący się nauczyciel : psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli. - Lublin : Wydaw. UMCS, 2001 HALL Carol, HORNBY Garry : Jak radzić sobie ze stresem i uniknąć syndromu wypalenia// W : HORNBY Garry, HALL Eric, HALL Carol : Nauczyciel wychowawca. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W01 Posiada usystematyzowaną wiedzę na temat zjawiska wypalenia zawodowego i czynników ryzyka jego wystąpienia K_W20+++ W02 Określa indywidualne i społeczne konsekwencje wypalenia zawodowego doświadczanego przez pedagoga pracującego z osobami niepełnosprawnymi K_W20+++ UMIEJĘTNOŚCI U01 Potrafi ocenić czynniki obciążające i konstruktywne - rozwojowe w działalności zawodowej pedagoga specjalnego K_U12+++ U02 Potrafi zaprojektować system wsparcia dla potencjalnych współpracowników zagrożonych ryzykiem wypalenia zawodowego, a także skonstruować plan profilaktyki tego zjawiska we własnym rozwoju zawodowym K_U12+++; K_U13+ KOMPETENCJE SPOŁECZNE K01 Ma świadomość wymogu doskonalenia zawodowego i jego wielopłaszczyznowych konsekwencji K_K01++ K02 Dokonuje oceny swoich kompetencji i wykazuje gotowość ich podwyższania oraz uzupełniania, kreowania indywidualnego rozwoju zawodowego w kontekście profilaktyki zjawisk niepożądanych K_K07+; K_K10++ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.