Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z dzieckiem uzdolnionym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.2NIV.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca z dzieckiem uzdolnionym
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Studenci uczestniczący w zajęciach powinni znać podstawową wiedzę związaną z psychologią ogólną i jej elementami. Wiedza, będzie istotna w omawianiu poszczególnych tez, eksperymentów i podejść psychologicznych w kontekście pracy z dzieckiem uzdolnionym.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Ćwiczenia – 9


Konsultacje - 2


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 11

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 0,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 50

Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych: 15

Studiowanie literatury: 15

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu: 10

Przygotowanie się do egzaminu końcowego: 10

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie pisemne

Praca zaliczeniowa (opracowanie programu pracy z dzieckiem uzdolnionym)

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i koncepcjami psychologicznymi, skoncentrowanymi wokół procesów poznawczych i emocjonalno - motywacyjnych, osobowości, funkcjonowania jednostki uzdolnionej oraz specyfiki pracy z dzieckiem uzdolnionym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Lewis G. (1998). Jak wychowywać utalentowane dziecko. Poznań:Rebis

2. Partyka M. (1999). Zdolni, utalentowani, twórczy. Warszawa: MEN

3.Tomaszewski T. (1992). Psychologia ogólna. Temperament. Inteligencja

4.Wiechnik R. (1996). Intelektualne i kreatywne aspekty zdolności do uczenia się. Lublin: UMCS

5.Kuśpit M. (2018). Podmiotowe uwarunkowania radzenia sobie ze stresem w środowisku szkolnym młodzieży uzdolnionej artystycznie. Lublin: UMCS.

Literatura uzupełniająca

Pozycje zwarte i ciągłe

6.Limont W. (2005). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP.

7.Popek S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. lublin: WYD. UMCS.

8. Popek S. (2015).Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: WYD. UMCS

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Zna podstawowe terminy z zakresu zdolności i uzdolnień K_W01

W2. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zjawiska z zakresu rozwoju człowieka w cyklu życia oraz czynniki wpływające na rozwój uzdolnień K_ W05

W3.Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wybranych teorii zdolności i uzdolnień, procesów i mechanizmów uczenia się i nauczania oraz wspierania i rozwoju zdolności K_ W08

W4. Ma rozszerzoną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym K_W10

W5. Ma pogłębioną wiedzę na temat zróżnicowanych możliwości dzieci/uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikających z opóźnień, zaburzeń lub przyśpieszenia rozwoju i dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych oraz edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji K_W11

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Posiada umiejętność sprawnego projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych oraz rozpoznawania potrzeb, możliwości, uzdolnień każdego dziecka/ucznia, w tym ucznia szczególnie uzdolnionego, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania K_U04

U2.Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę-dotyczącą różnorodnych (w tym innowacyjnych) metod, procedur i dobrych praktyk- w działalności pedagogicznej na szczeblu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w tym do planowania i realizowania pracy z dzieckiem zdolnym K_U05

U3.Posiada rozwiniętą umiejętność wykorzystywania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych (w tym innowacyjnych) sposobów organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości dzieci/uczniów zdolnych, w tym wywodzących się ze środowisk zróżnicowanych kulturowo K_U07

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz samodzielnego podejmowania działań o charakterze edukacyjnym K_K01

K2.Jest przekonany o konieczności przestrzegania norm etycznych przy pełnieniu roli studenta, badacza i nauczyciela K_K02

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kuśpit
Prowadzący grup: Małgorzata Kuśpit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)