Praca z dzieckiem uzdolnionym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.2NIV.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z dzieckiem uzdolnionym |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Studenci uczestniczący w zajęciach powinni znać podstawową wiedzę związaną z psychologią ogólną i jej elementami. Wiedza, będzie istotna w omawianiu poszczególnych tez, eksperymentów i podejść psychologicznych w kontekście pracy z dzieckiem uzdolnionym. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Ćwiczenia – 9 Konsultacje - 2 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 11 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 0,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 50 Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych: 15 Studiowanie literatury: 15 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu: 10 Przygotowanie się do egzaminu końcowego: 10 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie pisemne Praca zaliczeniowa (opracowanie programu pracy z dzieckiem uzdolnionym) |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i koncepcjami psychologicznymi, skoncentrowanymi wokół procesów poznawczych i emocjonalno - motywacyjnych, osobowości, funkcjonowania jednostki uzdolnionej oraz specyfiki pracy z dzieckiem uzdolnionym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe 1. Lewis G. (1998). Jak wychowywać utalentowane dziecko. Poznań:Rebis 2. Partyka M. (1999). Zdolni, utalentowani, twórczy. Warszawa: MEN 3.Tomaszewski T. (1992). Psychologia ogólna. Temperament. Inteligencja 4.Wiechnik R. (1996). Intelektualne i kreatywne aspekty zdolności do uczenia się. Lublin: UMCS 5.Kuśpit M. (2018). Podmiotowe uwarunkowania radzenia sobie ze stresem w środowisku szkolnym młodzieży uzdolnionej artystycznie. Lublin: UMCS. Literatura uzupełniająca Pozycje zwarte i ciągłe 6.Limont W. (2005). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP. 7.Popek S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. lublin: WYD. UMCS. 8. Popek S. (2015).Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: WYD. UMCS |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Zna podstawowe terminy z zakresu zdolności i uzdolnień K_W01 W2. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zjawiska z zakresu rozwoju człowieka w cyklu życia oraz czynniki wpływające na rozwój uzdolnień K_ W05 W3.Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wybranych teorii zdolności i uzdolnień, procesów i mechanizmów uczenia się i nauczania oraz wspierania i rozwoju zdolności K_ W08 W4. Ma rozszerzoną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym K_W10 W5. Ma pogłębioną wiedzę na temat zróżnicowanych możliwości dzieci/uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikających z opóźnień, zaburzeń lub przyśpieszenia rozwoju i dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych oraz edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji K_W11 UMIEJĘTNOŚCI: U1. Posiada umiejętność sprawnego projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych oraz rozpoznawania potrzeb, możliwości, uzdolnień każdego dziecka/ucznia, w tym ucznia szczególnie uzdolnionego, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania K_U04 U2.Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę-dotyczącą różnorodnych (w tym innowacyjnych) metod, procedur i dobrych praktyk- w działalności pedagogicznej na szczeblu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w tym do planowania i realizowania pracy z dzieckiem zdolnym K_U05 U3.Posiada rozwiniętą umiejętność wykorzystywania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych (w tym innowacyjnych) sposobów organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości dzieci/uczniów zdolnych, w tym wywodzących się ze środowisk zróżnicowanych kulturowo K_U07 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz samodzielnego podejmowania działań o charakterze edukacyjnym K_K01 K2.Jest przekonany o konieczności przestrzegania norm etycznych przy pełnieniu roli studenta, badacza i nauczyciela K_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kuśpit | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kuśpit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.