Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja outdoorowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.LN.6/16
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja outdoorowa
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=11875
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość wybranych zagadnień z dydaktyki oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): 9

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) - 21

- opracowanie projektu wycieczki terenowej - 7

- przeprowadzenie wycieczki terenowej - 6

- studiowanie literatury - 8


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

WIEDZA:

K_W01; C.W1. C.W2; C.W3 - test


UMIEJĘTNOŚCI:

K_U03; C.U1 - opracowanie projektu edukacyjnego

K_U06; C.U2; C.U3 - opracowanie projektu edukacyjnego

K_U07; C.U4; C.U5; C.U6 - praktyczna realizacja projektu edukacyjnego

K_U08; C.U2 - praktyczna realizacja projektu edukacyjnego

K_U09; C.U6 - praktyczna realizacja projektu edukacyjnego

K_U11; C.U5 - Praktyczna realizacja projektu edukacyjnego


KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K_K07; C.K3 - dyskusja

K_K10; C.K4 - dyskusja

Pełny opis:

Założeniem modułu jest: ukazanie studentom sposobów poznawania przez dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym otaczającego świata - w przestrzeniach szkoły i poza szkołą; kształtowanie umiejętności niezbędnych do planowania i prowadzenia zajęć terenowych z wykorzystaniem metody projektów edukacyjnych; ukazanie edukacji przyrodniczej w terenie jako swoistego zorganizowanego procesu uczenia się poprzez podejmowaną samodzielną aktywność, doświadczanie, bycie w przyrodzie i eksperymentowanie, które jest ukierunkowane na zdobywanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych; przybliżenie studentom idei zrównoważonego rozwoju.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Denek, K. (2002). Poza ławką szkolną. Poznań: Wydawnictwo ERUDITUS.

2. Kossobucka, A. (2015). Oswoić przestrzeń szkoły – ogród szkolny jako miejsce edukacji, (W:) T. Sadoń-Osowiecka (red.), Miejsce, przestrzeń, krajobraz. Edukacyjne znaki. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

3. Maas, V.F. (1998). Uczenie się przez zmysły. Warszawa: WSiP.

4. Palamer-Kabacińska, E., Leśny, A. (2012). Edukacja przygodą: Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.

5. Parczewska, T., Michalak, R. (2019). (Nie)obecność outdoor education w procesie kształcenia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

6. Parczewska, T. (2018). Edukacja na zewnątrz. Wielość perspektyw, podejść, głosów. 'Roczniki Pedagogiczne", nr 2, s. 131-145.

Literatura dodatkowa:

1. Bałachowicz, J. (2016). Idea zrównoważonego rozwoju w teorii pedagogicznej. (W:) L. Tuszyńska (red.) Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych. Warszawa: Wydawnictwo APS.

2. Błaszczak, I. (2014). Znaczenie wycieczek szkolnych w wychowaniu i kształceniu. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, tom 13, nr 1, s. 83-91.

3. Louv, R. (2014). Ostatnie dziecko lasu.Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.

4. Michalak, R. (2013). Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

5. Parczewska, T. (2018). Education of child outside the school classroom in the context of pedagogy of place, "Pedagogy. Humanitas University Research Papers", No 17, p. 95-103.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię używaną w naukach pedagogicznych, a także źródła i miejsce pedagogiki outdoorowej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauk: K_W01; C.W1; C.W2; C.W3.

UMIEJĘTNOŚCI

2. Potrafi projektować proces dydaktyczno-wychowawczy, stosując zarówno tradycyjne, jak też innowacyjne i alternatywne sposoby pracy, w tym outdoor education: K_U03; C.U1.

3. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, powiązanych z nią dyscyplin naukowych i metodyk szczegółowych do diagnozowania i analizowania sytuacji edukacyjnych oraz projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej poza klasą szkolną: K_U06; C.U2; C.U3.

4. Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej sposoby organizowania nauczania-uczenia się poza budynkiem szkoły, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów (także ze środowisk zróżnicowanych kulturowo oraz dzieci, dla których język polski jest drugim językiem): K_U07; C.U4; C.U5; C.U6.

5. Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia: K_U08; C.U2.

6. Potrafi aranżować sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci/uczniów do nauki i pracy nad sobą, wspierające ich samodzielność, rozbudzające zainteresowania otaczającym je środowiskiem, rozwijające kompetencje kluczowe, w szczególności kreatywność, umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów, a także inspirujące do działań na rzecz uczenia się przez całe życie: K_U09; C.U6.

7. Potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci i uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji: K_U11; C.U5.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

8. Jest gotów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażowania się we współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej; inspirowania i organizowania działań na rzecz środowiska społecznego oraz interesu publicznego: K_K07; C.K3.

9. Jest gotów do projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji: K_K10; C.K4.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-9756d84d3 (2024-05-17)