Edukacja outdoorowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.LN.6/16 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja outdoorowa |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=11875 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość wybranych zagadnień z dydaktyki oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): 9 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) - 21 - opracowanie projektu wycieczki terenowej - 7 - przeprowadzenie wycieczki terenowej - 6 - studiowanie literatury - 8 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | WIEDZA: K_W01; C.W1. C.W2; C.W3 - test UMIEJĘTNOŚCI: K_U03; C.U1 - opracowanie projektu edukacyjnego K_U06; C.U2; C.U3 - opracowanie projektu edukacyjnego K_U07; C.U4; C.U5; C.U6 - praktyczna realizacja projektu edukacyjnego K_U08; C.U2 - praktyczna realizacja projektu edukacyjnego K_U09; C.U6 - praktyczna realizacja projektu edukacyjnego K_U11; C.U5 - Praktyczna realizacja projektu edukacyjnego KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K_K07; C.K3 - dyskusja K_K10; C.K4 - dyskusja |
Pełny opis: |
Założeniem modułu jest: ukazanie studentom sposobów poznawania przez dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym otaczającego świata - w przestrzeniach szkoły i poza szkołą; kształtowanie umiejętności niezbędnych do planowania i prowadzenia zajęć terenowych z wykorzystaniem metody projektów edukacyjnych; ukazanie edukacji przyrodniczej w terenie jako swoistego zorganizowanego procesu uczenia się poprzez podejmowaną samodzielną aktywność, doświadczanie, bycie w przyrodzie i eksperymentowanie, które jest ukierunkowane na zdobywanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych; przybliżenie studentom idei zrównoważonego rozwoju. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Denek, K. (2002). Poza ławką szkolną. Poznań: Wydawnictwo ERUDITUS. 2. Kossobucka, A. (2015). Oswoić przestrzeń szkoły – ogród szkolny jako miejsce edukacji, (W:) T. Sadoń-Osowiecka (red.), Miejsce, przestrzeń, krajobraz. Edukacyjne znaki. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 3. Maas, V.F. (1998). Uczenie się przez zmysły. Warszawa: WSiP. 4. Palamer-Kabacińska, E., Leśny, A. (2012). Edukacja przygodą: Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody. 5. Parczewska, T., Michalak, R. (2019). (Nie)obecność outdoor education w procesie kształcenia. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 6. Parczewska, T. (2018). Edukacja na zewnątrz. Wielość perspektyw, podejść, głosów. 'Roczniki Pedagogiczne", nr 2, s. 131-145. Literatura dodatkowa: 1. Bałachowicz, J. (2016). Idea zrównoważonego rozwoju w teorii pedagogicznej. (W:) L. Tuszyńska (red.) Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych. Warszawa: Wydawnictwo APS. 2. Błaszczak, I. (2014). Znaczenie wycieczek szkolnych w wychowaniu i kształceniu. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, tom 13, nr 1, s. 83-91. 3. Louv, R. (2014). Ostatnie dziecko lasu.Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja. 4. Michalak, R. (2013). Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 5. Parczewska, T. (2018). Education of child outside the school classroom in the context of pedagogy of place, "Pedagogy. Humanitas University Research Papers", No 17, p. 95-103. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię używaną w naukach pedagogicznych, a także źródła i miejsce pedagogiki outdoorowej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauk: K_W01; C.W1; C.W2; C.W3. UMIEJĘTNOŚCI 2. Potrafi projektować proces dydaktyczno-wychowawczy, stosując zarówno tradycyjne, jak też innowacyjne i alternatywne sposoby pracy, w tym outdoor education: K_U03; C.U1. 3. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, powiązanych z nią dyscyplin naukowych i metodyk szczegółowych do diagnozowania i analizowania sytuacji edukacyjnych oraz projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej poza klasą szkolną: K_U06; C.U2; C.U3. 4. Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej sposoby organizowania nauczania-uczenia się poza budynkiem szkoły, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów (także ze środowisk zróżnicowanych kulturowo oraz dzieci, dla których język polski jest drugim językiem): K_U07; C.U4; C.U5; C.U6. 5. Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia: K_U08; C.U2. 6. Potrafi aranżować sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci/uczniów do nauki i pracy nad sobą, wspierające ich samodzielność, rozbudzające zainteresowania otaczającym je środowiskiem, rozwijające kompetencje kluczowe, w szczególności kreatywność, umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów, a także inspirujące do działań na rzecz uczenia się przez całe życie: K_U09; C.U6. 7. Potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci i uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji: K_U11; C.U5. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 8. Jest gotów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażowania się we współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej; inspirowania i organizowania działań na rzecz środowiska społecznego oraz interesu publicznego: K_K07; C.K3. 9. Jest gotów do projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji: K_K10; C.K4. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.