Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie resocjalizujące (BN)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PRE.2SI.9
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie resocjalizujące (BN)
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 30

Ćwiczenia 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)


Studiowanie literatury przedmiotu 60

Przygotowanie przez studenta prac zaliczeniowych 15

Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i egzaminu 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych 90

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 3

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01, egzamin pisemny

W02, egzamin pisemny, kolokwium pisemne

W03, kolokwium pisemne

U01, pisemny projekt procesu badawczego

U02, kolokwium pisemne

K01, pisemny projekt procesu badawczego,

kolokwium pisemne

K02, kolokwium pisemne

K03, pisemny projekt procesu badawczego

Pełny opis:

W ramach modułu, studenci zostaną zapoznani z celami, wartościami, zasadami i treściami wychowania resocjalizującego w ujęciu współczesnych koncepcji pedagogicznych. W trakcie zajęć ukazana będzie specyfika oddziaływań w warunkach otwartych i zamkniętych w aspekcie modeli i systemów resocjalizacji.

Literatura:

1. Bałandynowicz A., Probacja. System sprawiedliwego karania. Warszawa 2002.

2. Czapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 1971.

3. Kalinowski M., Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich. Warszawa 1991.

4. Machel H., Więzienie jako instytucja kama i resocjalizacyjna. Gdańsk 2003.

5. Marczak M., (red.) Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce. Kraków 2009.

6. Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole. Warszawa 2000.

7. Szałański J., Resocjalizacja w zakładzie poprawczym. Warszawa 1978.

8. Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki. Warszawa 2003.

9. Urban B. Stanik J.M. (red.), Resocjalizacja. T 1 i 2. Warszawa 2008.

10. Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Lublin 2000

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

WIEDZA

W1 – definiuje proces resocjalizacji, jako proces edukacji i reedukacji K_W01 , K_W02

W2 – zna i opisuje przejawy i skutki aktywności podkulturowej osób resocjalizowanych oraz wskazuje sposoby przeciwdziałania K_W05

W3 – wylicza i omawia stereotypy i uprzedzenia dotyczące resocjalizacji oraz osób resocjalizowanych, oceni ich szkodliwość w świetle

dostępnej literatury przedmiotu K_W06

UMIEJĘTNOŚCI

U1 – porównuje cechy osobowości socjopatycznej i neurotycznej oraz uzasadnia zróżnicowane oddziaływania wychowawcze i

psychokorekcyjne K_U01, K_U05

U2 – przedstawia korzyści stosowania treningu zastępowania agresji w profilaktyce przemocy i w resocjalizacji osób agresywnych K_U01,

K_U10

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1 – jest świadomy konieczności stosowania terapii w resocjalizacji i potrafi przyporządkować formy terapii (socjoterapii i psychoedukacji)

do zaburzeń zachowania i osobowości K_K02,

K2 – identyfikuje się z wartościami realizowanymi w procesie resocjalizacji oraz potrafi je odnieść do ideału wychowania K_K02,

K3 – ma świadomy poziomu posiadanej wiedzy i podejmuje działania zmierzające do rozwoju osobistego oraz posiadanego warsztatu

pracy K_K02, K_K03

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Chudnicki
Prowadzący grup: Andrzej Chudnicki, Katarzyna Korona
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0