Wprowadzenie do socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSI.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do socjologii |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak - zapisać może się każda osoba figurująca na liście studentów - zrekrutowanych na I rok studiów kierunku, dla którego kurs jest przeznaczony. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe ( z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 h, 1 pkt ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury -20 h Przygotowanie do zaliczenia - 10 h Łączna liczba godzin niekontaktowych - 30 h, 1 pkt ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Końcowy sprawdzian wiedzy (znajomość podstawowych pojęć i teorii socjologicznych, rozumienie ważnych kwestii społecznych takich jak konflikty społeczne, w tym konflikty ról, nierówności społeczne, mechanizmy zmian społecznych i inne), umiejętności i kompetencji (sposobu postrzegania rzeczywistości społecznej i rozwiazywania dylematów życia społecznego) |
Pełny opis: |
Celem kursu jest dostarczenie Uczestnikom podstawowej wiedzy o życiu społecznym, jaką wypracowała socjologia w okresie blisko dwustu lat formowania i rozwoju tej dyscypliny. Kurs zaczyna się od rozbudzenia zainteresowania Uczestników funkcjami i celami eksploracji socjologicznych, wyjaśnienia istoty socjologii oraz jej podobieństw i odrębności od innych dyscyplin naukowych. Kolejno Studenci zapoznają się z historią rozwoju myśli socjologicznej od A. Comte`a do współczesnych teorii rozwijanych w nurcie tzw. późnej nowoczesności. Uwzględniony zostaje również rozwój socjologii polskiej, inspirowany nurtami pozytywistycznymi, humanistycznymi i chrześcijańskimi. Kolejne etapy kursu to analizy specyfiki kultury ludzkiej, zbiorowości, w których ona się rozwija poprzez przekazy pozagenetyczne, oraz mechanizmy tworzenia się odrębnego świata ludzkiego poprzez wielorakie interakcje. Dalszym etapem jest zapoznanie Słuchaczy z bogactwem form życia społecznego (grupy, organizacje, społeczności lokalne i ponadlokalne (narody, społeczności religijne), czy wreszcie tłumy. Poddane analizie zostają mechanizmy ich tworzenia się, cele oraz funkcje spełniane w społeczeństwie (eufunkcje i dysfunkcje). W dalszej kolejności omawiane są problemy nierówności społecznych, czyli dotyczących grup i podgrup a nie jednostek). Ważne jest rozbudzenie refleksji socjologicznej w dotyczącej stanu i konsekwencji nierówności społecznych we współczesnym świecie w kontekście procesów globalizacyjnych. Dalsze analizy dotyczą mechanizmów regulowania życia społecznego, tj. procesów socjalizacji i kontroli społecznej. W tym obszarze omówione zostaną szczegółowo problemy dewiacji, w tym dewiacji grupowych (kontrkultury). Kurs zakończy się analizą problematyki zmian społecznych. Uzyskana wcześniej wiedza umożliwi socjologiczne spojrzenie na dokonujące się zmiany oraz znaczenie charakteru i tempa tych zmian dla progresu społecznego. |
Literatura: |
1. Bukraba-Rylska I.: Socjologia. Pytania podstawowe, Warszawa 2021, Wydawnictwo Naukowe PWN 2. Giddens A.: : Socjologia, PWN, W-wa 2005 3. Giddens A. Socjologia, tłum. O. Siara, A. Szulżycka, P. Tomanek, Warszawa 2021, Wydawnictwo Naukowe PWN 4. Giddens A. Sutton P.W., Socjologia. Kluczowe pojęcia, tłum. O. Siara, P. Tomanek, Warszawa 2014, Wydawnictwo Naukowe PWN 5. Goodman N.: Wstęp do socjologii, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001 6. Jan Szczepański: Socjologia. Rozwój problematyki i metod, PWN, W-wa 1967 7. Sztompka P.:: Socjologia, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2005 8. Sztompka P., Socjologia. Wykłady o społeczeństwie, Kraków 2021, Wyd. ZNAK HORYZONT 9. Szacka B.: Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - znajomość podstawowych pojęć i teorii odnoszących się do problemów życia społecznego oraz mechanizmów optymalizowania warunków tego życia Umiejętności - Umiejętność integrowania wiedzy o życiu społecznym i adaptowania takiej zintegrowanej wiedzy do diagnozowania i rozwiązywania konkretnych problemów funkcjonowania w małych i dużych grupach społecznych Kompetencje - przyjmowanie perspektywy socjologicznej, tj. postrzeganie faktów i zdarzeń w kontekście kulturowym obejmującym przeszłość, teraźniejszość i przyszłość (wyzwania, możliwości, zagrożenia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Kusio | |
Prowadzący grup: | Błażej Dyczewski, Urszula Kusio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Kusio | |
Prowadzący grup: | Błażej Dyczewski, Urszula Kusio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Kusio | |
Prowadzący grup: | Błażej Dyczewski, Urszula Kusio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.