Metodyka resocjalizacji w instytucjach o charakterze zamkniętym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PRE.LSV.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka resocjalizacji w instytucjach o charakterze zamkniętym |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu prawnych podstaw resocjalizacji nieletnich i dorosłych. Dobra znajomość teorii wychowania i współczesnych koncepcji wychowawczych. Znajomość zasad oddziaływań resocjalizacyjnych i etapów wykolejenia społecznego osób podsądnych. Wiedza na temat struktury procesu wychowania, jednostki metodycznej, konstruowania planów pracy wychowawczej w pracy z przypadkiem i scenariusza zajęć socjoterapeutycznych. Kompetencje teoretyczne i praktyczne z zakresu oddziaływań metodycznych w instytucjach resocjalizacyjnych i socjalizacyjnych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 Ćwiczenia 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń 20 Studiowanie literatury przedmiotu 20 Przygotowanie przez studenta prac zaliczeniowych 10 Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 60 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, wykład, ćwiczenia – prace zaliczeniowe, test pisemny- kolokwium, aktywność, udział w konsultacjach W2, wykład, ćwiczenia – prace zaliczeniowe, aktywność studentów, testy pisemne, referaty, dyskusja na zajęciach, prezentacje multimedialne, protokół reagowania w sytuacjach trudnych, profil błędów wychowawczych W3, wykład, ćwiczenia - sprawdziany pisemne, prace zaliczeniowe, aktywność studentów, schemat graficzny usytuowania i struktury instytucji zakładowej, ramowy regulamin instytucji W4, wykład, ćwiczenia - sprawdziany pisemne, prace zaliczeniowe, aktywność studentów, test pisemny, schemat graficzny jednostki metodycznej, prezentacje multimedialne U1, ćwiczenia- prace zaliczeniowe aktywność, kolokwium, test pisemny, udział w konsultacjach U2, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, kolokwium, test pisemny, schemat graficzny jednostki metodycznej, prezentacje multimedialne U3, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, kolokwium, notatki z programu socjoterapii, projekt scenariusza, arkusz pracy grupowej, analiza przypadków, diagnoza przypadku, bazy danych z wywiadów środowiskowych, aktywność na zajęciach U4, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, kolokwium, protokół reagowania w sytuacjach trudnych, profil błędów wychowawczych, testy pisemne K1, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, kolokwium, protokół reagowania w sytuacjach trudnych, profil błędów wychowawczych, testy pisemne K2, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, kolokwium, aktywność, kolokwium, test pisemny, udział w konsultacjach, schemat graficzny jednostki metodycznej, prezentacje multimedialne K3, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, kolokwium, analiza przypadków, diagnoza przypadku, bazy danych z wywiadów środowiskowych, aktywność na zajęciach K4, wykład, ćwiczenia - prace zaliczeniowe, kolokwium, protokół reagowania w sytuacjach trudnych, profil błędów wychowawczych, testy pisemne |
Pełny opis: |
Moduł obejmuje wiedzę z zakresu współczesnych strategii oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku instytucji zakładowych dla nieletnich. Poznanie kategorii, usytuowania, organizacji i metodyki pracy wychowawczej w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i socjoterapeutycznych. Funkcje, zadania, kompetencje zawodowe i osobiste personelu wychowawczego niezbędne do realizacji zadań wychowawczo- resocjalizacyjnych w zakładowych mikrosystemach wychowawczych. Rozpoznanie obserwowalnych symptomów demoralizacji, nieprzystosowania społecznego podopiecznych instytucji, wychowawczych, socjalizacyjnych, poprawczych i interwencyjnych. Zapoznanie z metodami, formami i technikami pracy socjoterapeutycznej grupą nieletnich. Analizę struktury procesu wychowawczego na poziomie instytucji i jednostki metodycznej. Kształtowanie podmiotowych, partnerskich relacji wychowawczych w sytuacja ryzyka popełnienia błędów wychowawczych. Projektowanie zadań wychowawczych w pracy z grupą nieletnich. Programowanie indywidualnych oddziaływań wychowawczych z nieletnim (program, plan, kontrakt wychowawczy. Zapoznanie z organizacją pracy w zakładzie, regulaminem wewnętrznym. Opracowanie grupowej jednostki metodycznej (scenariusz zajęć socjoterapeutycznych). Zapoznanie z dobrymi praktykami socjoterapeutyczno-resocjalizacyjnymi w zakładowych mikrosystemach wychowawczych. Zapoznanie z przepisami prawnymi regulującymi pracę w zakładowych mikrosystemach wychowawczych. Ewaluacja skuteczności i efektywności oddziaływań wychowawczych w zakładach dla nieletnich. |
Literatura: |
Obowiązkowa; Pytka L. , Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2009; Bartkowicz Z. Węgliński A., (red.) Skuteczna resocjalizacja Lublin 2009; M. Kalinowski Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2005; K. Pospiszyl, Resocjalizacja nieletnich, Doświadczenia i koncepcje, Warszawa 2006; A. Węgliński, Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004; Sawicka K.,(red.), Socjoterapia, Warszawa 2014, Arnold P. Goldstein, Ellen McGinnis (2001). killstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Warszawa J. Strzemieczny, Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1993; Z. Sobolewska, Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć, Warszawa 1993; B. Jankowiak (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Teoria i praktyka, Poznań 2013; A. Gurycka Błąd w wychowaniu, Warszawa 2005; J. Banasiak, Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej pedagogice działania. Warszawa 1997; R. Ballard — Jak żyć z ludźmi. Program profilaktyczny dla młodzieży, Warszawa, 2002, Wychowanie i samowychowanie w resocjalizacji, Pod redakcją Z. Bartkowicza, A. Węglińskiego Lublin 2014. Dobre praktyki resocjalizacyjne w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce pod redakcją, Macieja Bernasiewicza i Moniki Noszczyk-Bernasiewicz, Katowice 2018, Opora R., Resocjalizacja wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Impuls, Kraków 2010. Stankowski B., Efektywność resocjalizacji w salezjańskich Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych w Polsce Kraków 2018, Uzupełniająca Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa 1978. Bartkowicz Z., Agresywność, kompetencje społeczne i samoocena resocjalizowanych nieletnich a ich przestępczość w okresie dorosłości, Lublin 2013, Chudnicki A., Skuteczność resocjalizacji nieletnich z objawami ADHD, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2019. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2009. Bielska, E. (2019). Teoretyczne podstawy metodyki resocjalizacji w Polsce na przestrzeni dekad (wybrane konteksty). Brzezińska-Rybicka, A. (2019). Zarys współczesnej koncepcji resocjalizacji–metodyka i ogólne zasady. Roczniki Pedagogiczne, 11, 109-130. Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna T.1, Warszawa 2007. Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna T.2, Warszawa 2007. Sawicka K.,(red.), Socjoterapia, Warszawa 2014. Siemionow, J., Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych wobec nieletnich niedostosowanych społecznie–w kierunku dobrych praktyk. Resocjalizacja Polska, 2011, 2: 287-297. Akty normatywne Dz.U. 2011 nr 292 poz. 1720 Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U. 2022 poz. 1700 Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, Dz.U. 2022 poz. 1897 Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie funkcjonowania okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, Dz.U. 2022 poz. 1891Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie pobytu nieletnich w zakładach poprawczych Dz.U. 2022 poz. 1890 Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie pobytu nieletnich w okręgowych ośrodkach wychowawczych, Dz.U. 2022 poz. 1889 Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie pobytu nieletnich w schroniskach dla nieletnich Dz.U. 2022 poz. 1882 Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie umieszczania i pobytu nieletnich w hostelach, Dz.U. 2022 poz. 1840 Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 sierpnia 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, Dz. U. 2017 poz. 1606 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie |
Efekty uczenia się: |
01 Absolwent: ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, zna i rozumie specyfikę funkcjonowania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym edukację włączającą. Zna i rozumie: metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych; teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych; założenia, metody i formy realizacji socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki; metody twórczej resocjalizacji w placówkach: teatru resocjalizacyjnego, resocjalizacji przez sport, muzykoterapii, plastykoterapii i dramy; metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej; metodykę pracy wychowawcy w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych; podstawy metodyczne pracy wychowawcy w aresztach śledczych i zakładach karnych; przyczyny stresu i wypalenia zawodowego pedagogów resocjalizacyjnych. K_W05 E.2R.W1. egzamin pisemny kolokwium pisemne UMIEJĘTNOŚCI 02 Absolwent potrafi: analizować metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych i stosować: teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych, socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki, metody twórczej resocjalizacji w placówkach: teatr resocjalizacyjny, resocjalizację przez sport, muzykoterapię, plastykoterapię i dramę, metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej, metodykę pracy wychowawcy w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych, podstawy metodyczne pracy wychowawcy w aresztach śledczych i zakładach karnych; określać przyczyny stresu i wypalenia zawodowego pedagogów resocjalizacyjnych. Absolwent potrafi: przeprowadzić diagnozę resocjalizacyjną w wybranym zakresie, traktując jej wyniki jako podstawę własnych działań praktycznych; rozwijać podmiotowość wychowanków oraz motywować do wszechstronnego rozwoju w zakresie: zdobywania wiedzy, rozwijania zainteresowań, samodzielnego myślenia, kreatywności, świadomego podejmowania decyzji. K_U03 E.2R.U1. zadanie zawodowe KOMPETENCJE SPOŁECZNE 03 Absolwent: jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym, wykazuje gotowość do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; ma przekonanie o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny; dba o klimat wzajemnego zaufania we współpracy ze wszystkimi uczestnikami procesu edukacyjnego; przestrzega zasad prawidłowej komunikacji. K_K02 E.1R.K1. arkusz aktywności na zajęciach pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania z późn. zm. Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887 Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z późn. zm. Dz.U. 2011 nr 292 poz. 1720 Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Węgliński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Chudnicki, Andrzej Węgliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.