Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka w psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PS-MS/3s.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Statystyka w psychologii
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): w roku 2020/2021, 2022/2023 - on-line

Wykład - 30

Ćwiczenia - 15

Konwersatorium - 30


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 75

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 3


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): w roku 2020/2021 - on-line

Przygotowanie do egzaminu - 30

Przygotowanie do konwersatoriów - 45

Przygotowanie do ćwiczeń - 25


Łączna liczba godzin niekontaktowych - 100

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 4


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 7



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W 1 - egzamin

W 2 - egzamin, test analizy danych

W 3 - egzamin, raport z badania

U 1 - test analizy danych, raport z badania

U 2 - egzamin

U 3 - egzamin, raport z badania

K 1 - raport z badania

K 2 - raport z badania



Pełny opis:

Treści kształcenia obejmują narzędzia opisu i wnioskowania statystycznego dla modeli eksperymentalnych, quasi-eksperymentalnych i korelacyjnych, które są niezbędne do zdobywania naukowej wiedzy w zakresie psychologii. Zaliczenie kursu jest powiązane z tym, że studenci rozumieją i znają: (1) znaczenie statystyki w badaniach naukowych w psychologii; (2) zasady opisu i wnioskowania statystycznego; (3) normy etyczne, które należy przestrzegać podczas analiz i raportowania wyników; studenci potrafią: (1) analizować statystycznie dane uzyskane w badaniach empirycznych; (2) ocenić rolę metod statystycznych w procesie badawczym oraz (3) poprawnie interpretować wyniki analiz statystycznych; studenci są przygotowani do: (1) rzetelnych analiz statystycznych na poziomie posiadanych kompetencji oraz (2) oceny własnych kompetencji w zakresie analiz statystycznych i ich znaczenia w postępowaniu badawczym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Bedyńska, S. i Cypryańska., M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Bedyńska, S. i Cypryańska., M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Francuz, P. i Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Piber-Dąbrowska, K., Cypriańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS ACADEMICA.

Literatura dodatkowa

Błaszczak, W. (2008). Jednoczynnikowa analiza wariancji z powtarzanym pomiarem: Badanie efektów odnoszenia do Ja utajonych stymulacji afektywnych. W: G. Kwiatkowska i K. Stasiuk (red.),SPSS w praktyce psychologicznej (s. 87-94). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

King, B. M. i Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wieczorkowska, G. i Wierzbiński, J. (2011). Statystyka: od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA i ROZUMIE

W1. Znaczenie statystyki w badaniach naukowych w psychologii. K_W02, P7S_WG

W2. Zasady opisu i wnioskowania statystycznego. K_W09, P7S_WG

W3. Normy etyczne, które należy przestrzegać podczas analiz i raportowania wyników. K_W10, P7S_WK

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

U1. Analizować dane statystyczne uzyskane w badaniach empirycznych. K_U02, P7S_UW

U2. Ocenić rolę metod statystycznych w procesie badawczym. K_U03, P7S_UW

U3. Interpretować wyniki analiz statystycznych. K_U06, P7S_UW, P7S_UK

KOMPETENCJE: ABSOLWENT JEST GOTOWY DO

K1. Oceny własnych kompetencji w zakresie analiz statystycznych oraz ich znaczenia w postępowaniu badawczym. K_K01, P7S_KK

K2. Rzetelnych analiz statystycznych na poziomie posiadanych kompetencji. K_K03, P7S_KO

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Błaszczak
Prowadzący grup: Wojciech Błaszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0