Psychometria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PS-MS/4s.7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychometria |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs metodologii badań psychologicznych i statystyki. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych: - udział w wykładach: 30 godz. - udział w zajęciach ćwiczeniowych: 15 godz. Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 15 godz. Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego z ćwiczeń: 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia wykładów: 20 godz. Realizacja zadania praktycznego (projekt i konstrukcja narzędzia pomiaru psychologicznego): 20 godz. Łączna liczba godzin niekontaktowych - 65 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2,5 Łączny nakład pracy studenta wynosi 110 godz., co odpowiada 4 pkt ECTS. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Od roku akademickiego 2021/2022 (cykl kształcenia 2019-2024): Wykład - pisemne kolokwium: W1, W2, W3, W4, U1, U2 Ćwiczenia: projekt narzędzia: W1-W3, U1-U3, K1; pisemne kolokwium: W3, U2 |
Pełny opis: |
Psychometria jako dział metodologii badań psychologicznych zajmuje się zasadami konstrukcji narzędzi do pomiaru zjawisk psychicznych. Nazywana często teorią testów ma za zadanie: 1) określanie warunków, jakie powinny spełniać testy psychologiczne oraz 2) tworzenie ogólnych modeli łączenia wyników pomiaru z rzeczywistymi wartościami mierzonych cech osoby badanej. Celem zajęć jest przybliżenie studentom idei wnioskowania psychometrycznego i zapoznanie z teorią i praktyką pomiaru cech/zachowań człowieka w kontekście zalet i ograniczeń tego typu technik. W ramach przedmiotu studenci poznają między innymi kryteria, jakie powinien spełniać dobry test, etapy konstrukcji testów psychologicznych i rozwiązania metodologiczne/statystyczne służące realizacji tych etapów, zasady adaptacji testów oraz społeczny kontekst badania testowego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Hornowska E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Seria: Wykłady z psychologii, tom 6. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 2. Fronczyk K. (2009). Psychometria. Podstawowe zagadnienia. Vizja Press. 3. Ciechanowicz A. (red.) (1990). Kulturowa adaptacja testów. Warszawa, PTP, LTD. |
Efekty uczenia się: |
Od roku akademickiego 2020/2021 (cykl kształcenia 2019-2024): WIEDZA - absolwent zna i rozumie: W1: Istotę wnioskowania psychometrycznego i kryteria, jakie powinien spełniać dobry test (K_W09) W2: Strategie i etapy konstrukcji testów psychologicznych (K_W09) W3: Rodzaje norm stosowanych w pomiarze psychologicznym i etapach procedury normalizacji (K_W09) W4: Zasady i procedury kulturowej adaptacji testów (K_W09) UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: U1: Formułować pozycje testowe i dokonywać ich analizy oraz selekcji (K_U04) U2: Rozróżniać rodzaje trafności i rzetelności testów i wskazać sposoby ich badania (K_U04) U3: Stosować procedury sprawdzania trafności i rzetelności testu oraz opracowywania norm (K_U04) KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ABSOLWENT JEST GOTOWY DO: K1: Samodzielnego dążenia do poszerzania wiedzy i dokonywania oceny własnych umiejętności w zakresie wyboru i stosowania procedur służących konstrukcji testu psychologicznego (K_K01) Od roku akademickiego 2019/2020 (cykl kształcenia 2018-2023): WIEDZA W1: Charakteryzuje istotę wnioskowania psychometrycznego i opisuje kryteria, jakie powinien spełniać dobry test. K_W16 W2: Opisuje zasady kulturowej adaptacji testów. K_W16 UMIEJĘTNOŚCI U1: Rozróżnia rodzaje trafności i rzetelności testów psychometrycznych oraz potrafi stosować procedury sprawdzania trafności i rzetelności K_U11, K_U10 U2: Dobiera pozycje testowe przy konstrukcji nowego testu i sprawdza ich moc dyskryminacyjną K_U12 U3: Interpretuje wyniki testów, biorąc pod uwagę ich wskaźniki psychometryczne K_U02, K_U09, K_U12 KOMPETENCJE K1: Opracowuje w grupie procedurę normalizacji testu psychologicznego K_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Razmus | |
Prowadzący grup: | Magdalena Razmus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.