Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychometria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PS-MS/4s.7
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychometria
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ukończony kurs metodologii badań psychologicznych i statystyki.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych:

- udział w wykładach: 30 godz.

- udział w zajęciach ćwiczeniowych: 15 godz.

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 15 godz.

Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego z ćwiczeń: 10 godz.

Przygotowanie do zaliczenia wykładów: 20 godz.

Realizacja zadania praktycznego (projekt i konstrukcja narzędzia pomiaru

psychologicznego): 20 godz.

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 65

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2,5


Łączny nakład pracy studenta wynosi 110 godz., co odpowiada 4 pkt ECTS.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Od roku akademickiego 2021/2022 (cykl kształcenia 2019-2024):

Wykład - pisemne kolokwium: W1, W2, W3, W4, U1, U2

Ćwiczenia: projekt narzędzia: W1-W3, U1-U3, K1; pisemne kolokwium: W3, U2

Pełny opis:

Psychometria jako dział metodologii badań psychologicznych zajmuje się zasadami konstrukcji narzędzi do pomiaru zjawisk psychicznych. Nazywana często teorią testów ma za zadanie: 1) określanie warunków, jakie powinny spełniać testy psychologiczne oraz 2) tworzenie ogólnych modeli łączenia wyników pomiaru z rzeczywistymi wartościami mierzonych cech osoby badanej. Celem zajęć jest przybliżenie studentom idei wnioskowania psychometrycznego i zapoznanie z teorią i praktyką pomiaru cech/zachowań człowieka w kontekście zalet i ograniczeń tego typu technik. W ramach przedmiotu studenci poznają między innymi kryteria, jakie powinien spełniać dobry test, etapy konstrukcji testów psychologicznych i rozwiązania metodologiczne/statystyczne służące realizacji tych etapów, zasady adaptacji testów oraz społeczny kontekst badania testowego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Hornowska E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Seria: Wykłady z psychologii, tom 6. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

2. Fronczyk K. (2009). Psychometria. Podstawowe zagadnienia. Vizja Press.

3. Ciechanowicz A. (red.) (1990). Kulturowa adaptacja testów. Warszawa, PTP, LTD.

Efekty uczenia się:

Od roku akademickiego 2020/2021 (cykl kształcenia 2019-2024):

WIEDZA - absolwent zna i rozumie:

W1: Istotę wnioskowania psychometrycznego i kryteria, jakie powinien spełniać dobry test (K_W09)

W2: Strategie i etapy konstrukcji testów psychologicznych (K_W09)

W3: Rodzaje norm stosowanych w pomiarze psychologicznym i etapach procedury normalizacji (K_W09)

W4: Zasady i procedury kulturowej adaptacji testów (K_W09)

UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi:

U1: Formułować pozycje testowe i dokonywać ich analizy oraz selekcji (K_U04)

U2: Rozróżniać rodzaje trafności i rzetelności testów i wskazać sposoby ich badania (K_U04)

U3: Stosować procedury sprawdzania trafności i rzetelności testu oraz opracowywania norm (K_U04)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ABSOLWENT JEST GOTOWY DO:

K1: Samodzielnego dążenia do poszerzania wiedzy i dokonywania oceny własnych umiejętności w zakresie wyboru i stosowania procedur służących konstrukcji testu psychologicznego (K_K01)

Od roku akademickiego 2019/2020 (cykl kształcenia 2018-2023):

WIEDZA

W1: Charakteryzuje istotę wnioskowania psychometrycznego i opisuje kryteria, jakie powinien spełniać dobry test. K_W16

W2: Opisuje zasady kulturowej adaptacji testów. K_W16

UMIEJĘTNOŚCI

U1: Rozróżnia rodzaje trafności i rzetelności testów psychometrycznych oraz potrafi stosować procedury sprawdzania trafności i rzetelności K_U11, K_U10

U2: Dobiera pozycje testowe przy konstrukcji nowego testu i sprawdza ich moc dyskryminacyjną K_U12

U3: Interpretuje wyniki testów, biorąc pod uwagę ich wskaźniki psychometryczne K_U02, K_U09, K_U12

KOMPETENCJE

K1: Opracowuje w grupie procedurę normalizacji testu psychologicznego K_K02

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Razmus
Prowadzący grup: Magdalena Razmus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0