Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wpływu społecznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PS-MS/7s.30
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia wpływu społecznego
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z psychologii społecznej

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

• wykład: 15 (on-line)

• ćwiczenia: 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

• bieżące przygotowanie do zajęć: 10

• studiowanie literatury: 10

• przygotowanie projektu: 25

• przygotowanie do testu zaliczeniowego: 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 60

Łączna liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 3




Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Kolokwium pisemne - W01; W02; W03; U01; U02; U03; K01; K02;K03

Przygotowanie pracy pisemnej (studium przypadku) - W01; W03; U01; U02; U03; K01; K02;K03

Pełny opis:

W ramach zajęć z modułu Psychologia wpływu społecznego student poznaje techniki wywierania wpływu społecznego oraz mechanizmy leżące u podłoża ich skuteczności. Omówione zostaną m.in. takie zagadnienia jak: Konformizm, Uległość; Techniki odnoszące się do mechanizmów egotystycznych i autoprezentacyjnych; Techniki wpływu oparte o wykorzystanie emocji; Techniki sekwencyjne; Rola sformułowania treści prośby.

Zakres tematów (WY)

• Wpływ społeczny w ujęciu definicyjnym i badawczym: krótka historia badań nad wpływem społecznym (1895-1984); kierunki badawcze i metodologia badań.

• Konformizm definicja i metodologia badań (klasyczne i współczesne paradygmaty badawcze): informacyjny i normatywny wpływ społeczny; modyfikatory skłonności do konformizmu; wpływ większości na mniejszość, a wpływ mniejszości na większość.

• Posłuszeństwo i uległość: eksperymentalne badania nad posłuszeństwem; przyczyny posłuszeństwa wobec autorytetu

• Mechanizmy i techniki wywierania wpływu społecznego: przejawy wpływu

• Etyka wpływu społecznego: znaczenie w realizacji badań oraz stosowaniu technik wpływu społecznego w życiu codziennym

• Współczesne kierunki badań nad wpływem społecznym i praktyczne zastosowanie ich wyników

Zakres tematów (CA)

• Kategoryzacja technik wpływu, a w tym podstawowe reguły wpływu społecznego

• Sekwencyjne techniki wpływu społecznego: sposób i mechanizmy wyjaśniające ich oddziaływanie (Stopa w drzwiach; Technika czterech ścian; Drzwi zatrzaśnięte przed nosem; Technika karate - Stopą w twarz; Niska piłka)

• Techniki wpływu odnoszące się do mechanizmów egotystycznych i autoprezentacyjnych: sposób i mechanizmy wyjasniające ich oddziaływanie (Powoływanie się na imię rozmówcy; incydentalne podobieństwo; ingracjacja)

• Techniki wpływu oparte o wykorzystanie emocji - znaczenie pobudzenia, nastroju i emocji: technika huśtawki emocjonalnej

• Rola sformułowania treści prośby w zwiększaniu efektywności jej oddziaływania (uprzejmy zwrot; liczy się każdy grosz; odwoływanie się do wolnego wyboru; etykietowanie; uwikłanie w dialog)

• Techniki wpływu oparte na dynamice interakcji z indagowanym (ale to nie wszystko; dobrze to rozegraj; technika piki; znaczenie dotyku oraz spojrzenia)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Strelau J. i Doliński D. (2008). Psychologia podręcznik akademicki Tom 2. GWP (rozdział 13, strony: 374-392)

Doliński, D. (2012). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Scholar

Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum

Doliński, D., Grzyb, T. (2017). Posłuszni do bólu. Sopot: Smak Słowa.

Cialdini, R. (2017). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Literatura dodatkowa:

Doliński, D., Grzyb, T. (2022). Sto technik wpływu społecznego. Kiedy i dlaczego wywieranie wpływu na innych jest skuteczne. Sopot: Smak Słowa.

Pratkanis, A. R. (Ed.). (2011). The science of social influence: Advances and future progress. Psychology Press.

Kenrick, D. T., Goldstein, N. J., i Braver S. L. (2013). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka i psychologia Roberta Cialdiniego. Sensus.

Pratkanis, A., & Aronson, E. (2013). Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzien. Wydawnictwo Naukowe PWN

Leoniak, K. J., & Cwalina, W. (2019). The role of normative prompts and norm support cues in promoting light-switching behavior: A field study. Journal of Environmental Psychology, 64, 1-11.

Leoniak, K. J., & Maj, K. (2016). A slice of hygiene: Justification and consequence in the persuasiveness of prescriptive and proscriptive signs. Social influence, 11(4), 271-283.

Leoniak, K. J., & Gazdowska, Z. (2021). Persuasion Wars as a Useful Tool for Teaching Social Influence: A Replication With Direct Measure of Pedagogical Effectiveness. Teaching of Psychology, 00986283211048172.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W01. Charakterystykę funkcjonowania człowieka w kontekście wpływu społecznego. K_W06

W02. Dorobek psychologii dotyczący badań z obszaru wpływu społecznego. K_W01

W03. Metodologię badania psychologicznych aspektów oddziaływania wpływu społecznego. K_W09

UMIEJĘTNOŚCI:

U01. Pozyskiwać informacje dotyczące psychologii wpływu społecznego oraz selekcjonować, analizować a także krytycznie oceniać różne podejścia dotyczące technik wywierania wpływu społecznego. K_U01

U02. Prezentować publicznie problemy związane z wpływem społecznym oraz profesjonalnie i skutecznie argumentować poglądy w danej kwestii. K_U10

U03. Ocenić przydatność różnorodnych narzędzi i procedur badań psychologicznych do wyjaśniania procesu wpływu społecznego. K_U03

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K01. Uczestnictwa w działaniach zmierzających do propagowania wiedzy psychologicznej z zakresu wpływu społecznego. K_K05

K02. Przestrzegania norm i zasad etyki zawodu psychologa przy wykorzystywaniu technik wpływu społecznego. K_K03

K03. Krytycznej oceny posiadanych kompetencji oraz samodzielnego poszerzania wiedzy i własnych umiejętności dotyczących psychologicznych aspektów wpływu społecznego. K_K01

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Leoniak
Prowadzący grup: Krzysztof Leoniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0